عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود، سال 2015 را از لحاظ نقض حقوق بشر سالی شرم‌آور خواند و ضمن اشاره به همکاری برخی کشورها با گروه‌های تروریستی آن را زمینه‌ای برای بروز جنایات جنگی در سال 2015 دانست.
کد خبر: ۸۸۴۹۶۹
عربستان جنایتکار جنگی

عربستان از جمله کشورهایی است که با حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه، یمن و عراق زمینه وقوع جنایت جنگی و تروریستی را فراهم آورده است.

با توجه به این رویه، بسیاری از تحلیلگران، عربستان را به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید برای صلح و ثبات در خاورمیانه معرفی کرده‌اند.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، عربستان سعودی به دلیل حملات هوایی و بمباران یمن، مرتکب جنایات جنگی شده است.

در این گزارش، سعودی‌ها به سبب همکاری نکردن برای اجرای تحقیقات بین‌المللی در باره جنایات جنگی در یمن، مورد انتقاد واقع شده‌اند.

جنایات عربستان ضدمردم یمن یک‌سالی است که ادامه دارد، اما نه قدرت‌های بزرگ صاحب نفوذ، این کشور را به خاطر بمباران یمن تحت فشار گذاشته اند و نه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی اقدامی جدی برای باز داشتن سعودی‌ها انجام داده‌اند.

این بی‌اعتنایی به اقدامات عربستان در یمن، یکی از عوامل موثر و مشوق سعودی‌ها به ارتکاب جنایات جنگی بوده است.

گرچه گزارش عفو بین‌الملل درباره جنایات جنگی سعودی‌ها در یمن دیرهنگام منتشر شده، اما می‌تواند همراه با روندها و رویدادهایی که در ماه‌های اخیر هرچه بیشتر سیاست‌های عربستان را در تنگنا قرار می‌دهد، تاثیرات عمیقی در جهت اعمال فشار بر سعودی‌ها داشته باشد.

این گزارش هم موجب اعمال فشار افکار عمومی بر حامیان عربستان و ارسال‌کنندگان سلاح به آنها می‌شود و هم با زیر سوال بردن اقدامات و عملکرد ریاض در یمن، زمینه انزوای بیشتر سعودی‌ها را فراهم می‌آورد.

بروز مخالفت برخی کشورهای نزدیک به عربستان با سیاست‌های این کشور و همراه نشدن آنها با ائتلاف پیشنهادی سعودی‌ها و حمله زمینی به سوریه، نشانه‌ای از این انزواست.

این اوضاع، امید سعودی‌ها به دست یافتن به پیروزی در یمن را از بین برده و آنها را ناچار به پذیرش ناکامی و جست‌وجوی راهی دیگر برای خروج از بحران خواهد کرد.

دکتر حاکم قاسمی - عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها