امروز، وداع با فرج‌الله سلحشور کارگردان آثار ماندگار تلویزیون و سینما

پایان سلحشوری یک کارگردان متعهد

فرج‌الله سلحشور، پیامدار قرآنی تلویزیون و سینمای ایران و خالق فیلم و سریال‌های ماندگاری چون یوسف پیامبر، مردان آنجلس و ایوب پیامبر روز گذشته پس از تحمل یک دوره بیماری، در 63 سالگی درگذشت. او از مهم‌ترین چهره‌های دغدغه مند و متعهد و ارزشی سینما بود و علاوه بر ساخت آثاری قرآنی، در آموزش و تربیت نیروهای جوان در این زمینه هم فعالیت مستمر و چشمگیری داشت. سلحشور در حالی چشم از جهان فروبست که مدت‌ها علاقه‌مند و پیگیر ساخت سریال «موسی کلیم‌الله» بود.
کد خبر: ۸۸۵۱۱۱

در آیه 93 سوره مبارکه یوسف از زبان این پیامبر خدا آمده: اکنون این پیراهن مرا نزد پدرم (یعقوب) برده و به روی او افکنید تا دیدگانش باز بینا شود. آن‌گاه (او و) همه اهل‌بیت و خویشان خود را (از کنعان به مصر) نزد من آرید. خدا در آیه 19 سوره مبارکه کهف می‌فرماید: و این چنین بیدارشان کردیم تا میان خود از یکدیگر پرسش کنند. گوینده‏ای از آنان گفت چقدر مانده‏اید. گفتند روزی یا پاره‏ای از روز را مانده‏ایم. [سرانجام] گفتند پروردگارتان به آنچه مانده‏اید داناتر است. اینک یکی از خودتان را با این پول خود به شهر بفرستید تا ببیند کدام یک از غذاهای آن پاکیزه‏تر است و از آن غذایی برایتان بیاورد و باید زیرکی به خرج دهد و هیچ‌کس را از [حال] شما آگاه نگرداند. پروردگار در آیات 83 و 84 سوره مبارکه انبیا بیان می‌کند: و ایوب را [یاد کن] هنگامی که پروردگارش را ندا داد که به من آسیب رسیده است و تویی مهربان‌ترین مهربانان. پس [دعای] او را اجابت نمودیم و آسیب وارده بر او را برطرف کردیم و کسان او و نظیرشان را همراه با آنان [مجددا] به وی عطا کردیم [تا] رحمتی از جانب ما و عبرتی برای عبادت‏کنندگان [باشد.]

پیشگام در اقتباس‌های قرآنی

آیات و نمونه‌هایی که ذکر آن رفت، فقط قطراتی از دریای عظیم قصه‌های قرآنی هستند. ظرفیتی بی پایان که متاسفانه سینمای داعیه‌دار ما خیلی کم و بندرت برای اقتباس‌هایی موفق سراغ آن می‌رود، اما زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور که از ابتدا با همین دغدغه پا به عالم هنر گذاشت، از معدود هنرمندانی بود که عمرش را صرف روایت‌های تصویری از قصص قرآنی کرد و کارهای موفق و محبوبی در این زمینه ساخت و بهترین تصویر را با استناد به این آیات و کلام وحی ارائه داد. او با جدیت و علاقه و اعتقادی قلبی، مبحث اقتباس قرآنی را گشود و پایه‌ریزی کرد و در مقام عمل هم چه به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر و چه به عنوان استاد، از هیچ تلاشی در این ارتباط دریغ نکرد. تاسیس موسسه فرهنگی هنری تبیان، یکی از مهم‌ترین و ریشه‌ای‌ترین کارهای سلحشور است و نیروهای نوجوان و جوان مستعد و متعهدی را معرفی کرد که می‌توانند در روایت قصص قرآنی و داستان‌هایی با مضامین دینی ادامه‌دهنده راه این هنرمند فقید باشند.

بی‌رقیب در جذب مخاطبان ایرانی و خارجی

سریال‌های یوسف پیامبر و مردان آنجلس از مهم‌ترین قرائت‌های سینمایی و تلویزیونی کشورمان و حتی سینمای جهان هستند. آثاری که در زمان پخش، خیابان‌ها را خلوت می‌کرد و تماشاگران بسیاری را پای تلویزیون می‌کشاند. زیبایی قصه‌های قرآنی در کنار پرداخت جذاب سلحشور، باعث شده بود کمتر کسی بی تفاوت و بدون رضایت از کنار این آثار بگذرد. سلحشور یکی از کسانی بود که باعث شد فیلم و سریال‌های ایرانی در خارج از مرزهای ایران هم دیده شود و مورد استقبال قرار بگیرد و قطعا او تنها سینماگر ایرانی بود که به خاطر روایت تصویری قصه‌های قرآنی، این‌قدر با تشویق و تحسین در داخل و خارج، به‌ویژه کشورهای منطقه و اسلامی مواجه شد. سلحشور ثابت کرد می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های عظیم قرآنی، فیلم و سریال‌های جذاب و پرمخاطبی ساخت و با این پشتوانه، قدرت فرهنگی، هنری و ارزشی کشورمان را هم به رخ جهانیان کشید.

سلحشورِ بازیگر

فرج‌الله سلحشور که 12 آبان 1331 در قزوین به دنیا آمد، علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، به عنوان بازیگری با صدایی گرم و پرطنین هم شناخته می‌شد و خیلی‌ها هنوز هم او را با نقش لطفعلی خان، کارمند بانک در «توبه نصوح» می‌شناسند. «گورکن» ساخته محمدرضا هنرمند، «پرواز در شب» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور، «انسان و اسلحه» ساخته مجتبی راعی و «دنیای وارونه» به کارگردانی شهریار بحرانی برخی از فیلم‌هایی هستند که سلحشور در آنها ایفای نقش کرده است. مراسم تشییع پیکر مرحوم سلحشور از ساعت 10 صبح امروز از باغ فیض تهران به سمت امامزاده سیدجعفر و حمیده‌خاتون برگزار می‌شود.

پیام تسلیت دکتر محمد سرافراز، رئیس رسانه ملی

انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت کارگردان متعهد و انقلابی مرحوم فرج‌الله سلحشور باعث تاثر عمیق جامعه هنری به‌ویژه رسانه ملی شد. مرحوم سلحشور عمری را در راه خدمت به هنر ارزشی در سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی صرف کرد و حاصل این تلاش‌ها، خلق آثاری ارزشمند و ماندگار است که همواره به نام او شناخته خواهند شد. بی‌شک تلاش مرحوم سلحشور برای مصور‌کردن زندگی انبیاء و اولیای الهی و دغدغه‌های او برای تبیین معارف آن بزرگان، موجب رضای خداوند خواهد بود و امید است روح آن هنرمند متعهد با پیامبران الهی محشور باشد . فقدان این هنرمند توانا و انقلابی را به جامعه هنری کشور و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند منان برای آن عزیز از دست رفته علو درجات و برای بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها