اختلاف سلیقه یکی از تفاوت‌های رایج و قابل قبول در بین خانواده‌هاست و اشخاص بر اساس تفاوت‌های فردی و شخصیتی و نوع نگرش و تلقی‌شان نسبت به رفتارهای دیگران می‌توانند باعث بروز اختلاف سلیقه شوند. به همین دلیل بروز این مساله در بین زوجین امری عادی و طبیعی است، اما گاهی اوقات اختلاف سلیقه از حد عادی و نرمال خارج شده و به شکل لجبازی یا پافشاری به خاطر ماندن روی یک عقیده یا یک موضوع، خود را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۸۳۶۸۸

گاهی وقت‌ها افراد با وجود این‌که می‌دانند عقیده‌شان اشتباه است، به هیچ‌وجه حاضر به پذیرش اشتباه خود یا نظر دیگران نیستند. گروه دیگری که اصرار دارند همیشه سلیقه‌شان مورد قبول دیگران قرار بگیرد، افرادی هستند که نظراتشان هرگز مورد توجه یا تائید قرار نگرفته و در بزرگسالی با اصرار بر این‌که سلیقه‌شان درست است و هیچ مشکلی ندارد، سعی می‌کنند نیازها و عقده‌های نادیده گرفته شده‌شان را به نوعی تامین کنند. به همین دلیل سلیقه خودشان را برتر و ارجح‌تر از دیگران می‌بینند. البته گاهی هم افراد برای این‌که خودشان را ثابت و ابراز وجود کنند، سعی می‌کنند نظر خودشان را به دیگران تحمیل کنند که همین موضوع باعث ایجاد اختلاف در زندگی مشترک می‌شود. اشخاصی که ویژگی شخصیتی برتری‌جویی دارند و با پرخاشگری می‌خواهند عقاید و سلایق خود را به دیگران قالب کنند نیز از زمره این افراد هستند و اعتقاد دارند من خوبم، اما تو نیستی و بنابراین حق هیچ‌گونه اعتراض و انتخابی هم نداری و باید نظر مرا بپذیری. با وجود این توضیحات، همه اختلاف سلیقه‌هایی که در زندگی زناشویی به وجود می‌آید، زمینه‌ساز طلاق نیست و می‌توان از برخی از آنها چشمپوشی کرد یا نادیده گرفت. برای مثال، این‌که تالار عروسی در کدام منطقه باشد، مساله مهمی نیست، اما این‌که تالار برای عروسی گرفته شود یا نشود، از جمله مواردی است که می‌تواند باعث بروز مشکل در میان زوجین شود. از موارد دیگر اختلاف سلیقه می‌توان به رنگ کردن مو یا آرایش یا حتی نوع پوشش افراد و ادامه تحصیل دادن یا ندادن اشاره کرد که باز هم تقسیم‌بندی دارد.

در مورد آرایش کردن یا نکردن، اگر نوع آن مهم باشد و مثلا همسر بگوید من ملایم دوست دارم؛ این اختلاف سلیقه را می‌توان براحتی حل کرد، اما اگر بحث در مورد ادامه تحصیل بوده و مرد مخالف ادامه تحصیل همسرش باشد این اختلاف سلیقه مشکل‌ساز خواهد بود، اما اگر در مورد رشته تحصیلی باشد، خیر مساله مهمی نیست و براحتی می‌توان آن را حل کرد. نکته آخر این‌که زوج‌هایی که هنوز ازدواج نکرده‌اند، اگر با مساله اختلاف سلیقه روبه‌رو هستند، به این موضوع توجه داشته باشند. اگر هم ازدواج کرده‌اند که همیشه باید به این فکر کنند که دیگران هم حق اظهار‌نظر دارند و باید از خودخواهی و لجبازی دوری کرده و به سمت درک سلیقه و ارزش‌های دیگران سوق پیدا کنند تا روابط‌شان بهبود پیدا کند.

دکتر پرویز رزاقی - روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها