از اوایل سال جاری، زمزمه‌هایی مبنی بر الکترونیکی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان به گوش می‌رسید، اما با نزدیک شدن به زمان انتخابات (7 اسفند) حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور برگزاری انتخابات کاملا الکترونیک را در این دوره منتفی اعلام کرد.
کد خبر: ۸۸۲۸۲۲

انتخابات الکترونیک، یکی از دستاوردهای دولت‌های الکترونیک در جهان است که امروزه در نقاط مختلف دنیا ازجمله برزیل، فرانسه، بلژیک، آمریکا، هند و... اجرا می‌شود. این شیوه از انتخابات انواع مختلفی دارد و به‌طور مثال در آمریکا به سه روش رای‌گیری مبتنی بر کاغذ، ثبت الکترونیکی مستقیم آرا و رای‌گیری اینترنتی انجام می‌شود. در هند نیز با توجه به جمعیت بالای این کشور، دولت از دستگاه‌های رای‌گیری الکترونیکی استفاده می‌کند. از مزایای انتخابات الکترونیکی باید به شمارش سریع آرا و کاهش عوامل اجرایی اشاره کرد، اما درباره مساله‌ای مانند امنیت هنوز اما و اگرهایی وجود دارد. از طرف دیگر انتخابات الکترونیکی برای نخستین بار پرهزینه است، زیرا به سخت‌افزارها، نصب نرم‌‌افزارها و آموزش نیاز دارد، اما در طولانی‌مدت هزینه آن کمتر از رای‌گیری دستی است. به هر حال، چند سال است ایران نیز در تکاپو است تا زیرساخت لازم را برای برگزاری انتخابات الکترونیک فراهم کند. از همین رو امسال اعتباراتی برای انتخابات الکترونیکی در کشور در نظر گرفته شد. وزارت کشور، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز را تهیه کرد، اما در مورد نرم‌افزارها، شورای نگهبان به‌عنوان ناظر انتخابات بحث‌هایی به‌جا مطرح کرد و پس‌از جلسات متعدد در نهایت به‌دلیل مشکلات نرم‌افزاری با برگزاری انتخابات به‌صورت کاملا الکترونیک در این دوره موافقت نکرد. البته طبق گفته سخنگوی وزارت کشور از 25 مرحله انتخابات، 23 فرآیند آن الکترونیکی خواهد بود و تنها دو مرحله جایگزین کردن صندوق‌های الکترونیکی به جای صندوق‌های دستی و شمارش آرا به صورت الکترونیکی انجام نمی‌شود.

با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ مناسب مانند شبکه‌های ارتباطی باسیم و بی‌سیم، رایانه و نرم‌افزارهای مورد نیاز می‌توان امیدوار بود بزودی ایراداتی که شورای نگهبان وارد کرده نیز رفع شود و در آینده‌ شاهد انتخاباتی کاملا الکترونیک باشیم. از طرف دیگر، با توجه به این‌که در دوره گذشته انتخابات مجلس در 14حوزه انتخابات الکترونیکی برگزار شد و این‌بار نیز تا آستانه برگزاری یک انتخابات کاملا الکترونیک رفتیم، می‌توان به آینده امیدوار بود. با جا افتادن انتخابات الکترونیک در کشور می‌توان از این شیوه برای مشارکت بیشتر مردم و نظرسنجی از آنها در دیگر موارد مانند شورای شهرها و... استفاده کرد.

مائده گیوه‌چین / دبیر کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها