در آستانه پنجمین سالگرد انقلاب مردم بحرین علیه رژیم آل‌خلیفه، بار دیگر مردم معترض این کشور به خیابان‌ها ریختند و خواسته‌های مسالمت‌آمیز خود را فریاد زدند. این در حالی است که از چند روز پیش نیروهای امنیتی رژیم، تدابیر شدیدی اتخاذ و از وقوع هر گونه اعتراضی جلوگیری کردند. مردم بحرین از چند روز پیش به مناسبت سالگرد انقلابشان دست به یک نافرمانی مدنی زدند و مغازها را تعطیل کردند. این برنامه تا امروز یکشنبه 14 فوریه یعنی همزمان با شروع انقلاب مردم بحرین در سال 2011 ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۸۸۱۳۰۹

به گزارش پرس تی‌وی، روز جمعه گذشته مردم شهرها و روستاهای سراسر بحرین با راهپیمایی در خیابان‌ها خواستار آزادی زندانیان سیاسی ازجمله شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق شدند. به گزارش رسانه‌های محلی بحرین، برخی صاحبان کسب و کار نیز طبق برنامه‌ریزی قبلی برای برپایی اعتصاب، روز جمعه دست از کار کشیدند. برابر گزارش‌ها، نیروهای رژیم آل‌خلیفه از گاز اشک‌آور برای سرکوب این تظاهرات استفاده کردند. گفته می‌شود در روستای نویدرات در جنوب شهر منامه، پایتخت، نیروهای امنیتی با تظاهر‌کنندگان درگیر شدند. در این راهپیمایی‌ها زنان بحرینی نیز حضور پرشوری داشتند. یک زن بحرینی که در راهپیمایی شرکت کرده بود، گفت: ما پنج سال است در برابر سرکوبگری‌های رژیم آل‌خلیفه مقاومت می‌کنیم و راه انقلاب را ادامه می‌دهیم. دلیل ما حضور مداوم جوانان در صحنه است و شما می‌بینید خیابان‌ها همچنان پر از جوانان انقلابی است و مقاومت و پایداری همچنان ادامه دارد. معترضان شعار الله‌اکبر، یسقط حمد (سرنگون باد حمد)، الشعب یرید اسقاط النظام (ملت خواهان سرنگونی رژیم است) سر می‌دادند.

سال 89 هزاران نفر از مردم بحرین با برپایی تظاهرات، اجتماع و اعتراض در سراسر این کشور، خواستار اصلاحات سیاسی، برقراری دموکراسی و کناره‌گیری خاندان آل‌خلیفه از قدرت شدند. رژیم بحرین از همان ابتدا، در رویارویی با اعتراض‌های صلح‌آمیز، سیاست مشت آهنین را به کار برد و در این سیاست از نیروهای عربی کشورهای همسایه به فرماندهی عربستان سعودی نیز کمک گرفت. نیروهای سپر جزیره در اسفند سال 89 با ورود به خاک بحرین به سرکوبگران نیروهای رژیم آل‌خلیفه علیه معترضان پیوستند. در ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده‌ها نفر کشته و هزاران تن زخمی یا زندانی شده‌اند.

روز گذشته سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با گذشت پنج سال از آغاز اعتراضات فراگیر مردمی، آرزوهای تحقق اصلاحات و عدالت در بحرین بر باد رفته است. در این بیانیه آمده است اعتراضات فراگیری که در 14 فوریه سال 2011 آغاز شد، با خشونت نیروهای امنیتی مواجه گردید. نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی کردند و شماری از آنها را کشته یا زخمی کردند. مقامات رژیم آل‌خلیفه هنوز نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند با عاملان نقض حقوق بشر در این کشور برخورد کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها