‌ده‌ها شهید و زخمی در حمله تروریستی داعش در منطقه زینبیه دمشق

مذاکره در ژنو ترور در دمشق

مذاکرات ژنو به کندی پیش رفته و حتی در آستانه سقوط قرار گرفته است؛ دلیل آن نیز کارشکنی‌های عربستان سعودی و گروه‌های مخالف مورد حمایت این کشور است. این مذاکرات ابتدا قرار بود دوشنبه هفته گذشته برگزار شود، اما تا جمعه به تعویق افتاد. پس از آن مخالفان اعلام کردند شروطی دارند که باید پیش از شروع مذاکرات برآورده شود. بااین‌حال آنها پذیرفتند مذاکرات شروع شود، اما روز گذشته بار دیگر شروط گذشته خود را تکرار و تهدید کردند اگر خواسته‌هایشان برآورده نشود، مذاکرات را ترک خواهند کرد.
کد خبر: ۸۷۷۹۴۰

به گزارش شبکه اسکای‌نیوز، سالم المسلط، سخنگوی هیات عالی مذاکره‌کنندگان مخالف که همراه مخالفان دیگر عصر شنبه وارد ژنو شده بود، دیروز بار دیگر مدعی شد دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، زنان و کودکان را زندانی کرده و باید آنها را از زندان‌ آزاد کند و اجازه رسیدن کمک‌های انسانی به مناطق محاصره شده را بدهد. وی افزود: مخالفان تاکنون به هیچ‌گونه ضمانتی دست نیافته‌اند. همزمان ریاض حجاب هماهنگ‌کننده مخالفان سوریه که به ژنو نرفته است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: باید برای توجیه ادامه حضور هیات مخالفان در مذاکرات اوضاع انسانی در سوریه بهبود یابد. وی گفت: اگر نظام سوریه همچنان بر ادامه اقدامات خود پافشاری کند، این هیات ژنو را ترک خواهد کرد. هیات مخالفان سوریه در ژنو می‌گوید پیش از توقف بمباران غیرنظامیان، لغو محاصره و آزادی بازداشت‌شدگان، مذاکرات را آغاز نخواهد کرد.

ادعای این هیات درحالی است که دولت بشار اسد اعلام کرده تاکنون کمک‌های انسان‌دوستانه آنها به مناطق به گروگان گرفته شده از سوی تروریست‌ها به غارت رفته و این کمک‌ها به دست غیرنظامیان بی‌گناه نرسیده است. هیات مخالفان سوری شامل گروه‌های برانداز سوری است. با این حال برخی گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره در این مذاکرات شرکت نداشته و کردها نیز به صورت موقت از مذاکرات کنار گذاشته شده‌اند. آنچنان که ماجد حبو، عضو شورای سوریه دموکرات (کردها) گفته است مقامات آمریکایی به کردها تضمین داده‌اند حقشان در ژنو محفوظ خواهد ماند. روز شنبه خالد خوجه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط ادعا کرد استفان دی میستورا «برنامه‌های ایران» را اجرا می‌کند. اشاره خالد خوجه به طرح چهار مرحله‌ای ایران است که توسط محافل بین‌المللی تاکنون بهترین طرح برای پایان دادن به بحران سوریه توصیف شده است.

موضع دولت

در مقابل مخالفان متعدد و متشتت سوری، دولت اسد می‌گوید حاضر است با مخالفان مذاکره کند، اما به هیچ وجه با تروریست‌ها مذاکره نخواهد کرد. عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه روز گذشته با تأکید بر این مساله گفت پیشرفت در روند سیاسی نیاز به توافق بر سر فهرست گروه‌های تروریستی است. وی افزود: نظام ترکیه و عربستان برگ برنده خود در منطقه را از دست داده‌اند و همین مساله باعث شده از طریق بالا بردن سقف خواسته‌هایشان برای تحقق پیروزی سیاسی در سوریه مرتکب حماقت‌های سیاسی شوند.

گفته می‌شود مذاکرات سه‌جانبه بین مخالفان، سازمان ملل و دولت سوریه قرار است روز جمعه آغاز شود. نماینده گروه‌های اصلی مخالف دولت سوریه شامل ۱۷مذاکره‌کننده و ۲۵ مشاور هستند.

عطوان: مخالفان حضور اسد را پذیرفته‌اند

عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته عرب در مطلبی در روزنامه الرای الیوم نوشت: معارضان مورد حمایت عربستان چاره‌ای جز شرکت در مذاکرات را نداشتند؛ چراکه شرکت‌نکردن آنها موجب از دست دادن حمایت‌های روسیه و آمریکا می‌شد؛ بخصوص این که «جان کری» ریاض حجاب را تهدید کرده بود در صورت کناره‌گیری معارضان از شرکت در مذاکرات، حمایت‌های آمریکا نیز از آنها متوقف خواهد شد.

این نویسنده در بخش دیگری از مطلب خود نوشت: در ابتدا مخالفان تمام حکومت سوریه را نفی می‌کردند، اما بعد از پنج سال که به دستاوردی نرسیدند، گفتند موسسات و نهادهای دولتی سوریه باقی بماند و صرفا بشار اسد کنار رود، اکنون نیز در پشت درهای بسته به باقی ماندن بشار اسد راضی شده‌اند، اما علنا در رسانه‌ها به زبان نمی‌آورند.

انفجار در زینبیه دمشق

دیروز ســه انفجــار در نزدیکی حــرم حضرت زینب(س) در حومه دمشق رخ داد که بر اثر آن 45 نفر کشته و 110 نفر مجروح شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را به‌عهده گرفت.

در همین حال، ارتش سوریه می‌گوید به یک‌قدمی سیطره کامل بر روستای استراتژیک «البغیلیه» واقع در حومه استان دیرالزور رسیده است. به گزارش «دام پرس»، نظامیان ارتش سوریه همچنان به پیشروی‌های گسترده خود در مقابله با تروریست‌های تکفیری در حومه استان لاذقیه ادامه می‌دهند. رسانه‌های عربی اعلام کردند در جریان درگیری‌ها میان ارتش سوریه و تروریست‌های داعش در روستای البغیلیه، شمار زیادی از تکفیری‌ها به‌هلاکت رسیدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها