سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری برای دریاچه ارومیه

افزایش فشار خون تبریزیها به خاطر خشکی دریاچه ارومیه

تراز سطح آب دریاچه ارومیه به دنبال ادامه بارش‌های برف و باران در شمال غرب کشور و انتقال آب بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه با 36 سانتی‌متر افزایش به 40/1270 متر از سطح دریا رسید.
کد خبر: ۸۷۷۴۱۲

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 19 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن تنها حدود 10 درصد باقی‌مانده است و با تداوم این امر هم‌اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد. پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر‌مکعب نیز رسیده بود. اما امسال روند خشکی سال‌های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده است و این دریاچه شرایط تثبیت را می‌گذراند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، این تراز 36 سانتی‌متر نسبت به پایین‌ترین سطح تراز دریاچه در دوم آبان امسال و 2 سانتی‌متر نسبت به 22 دی افزایش یافته است.

مقایسه با تراز همین روز در سال گذشته (29 دی 1393) نیز نشان می‌دهد تراز امسال دریاچه ارومیه 22 سانتی‌متر پایین‌تر است.

بررسی میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری تاکنون و مقایسه آن با دوره مشابه مانند سال گذشته و متوسط درازمدت حکایت از آن دارد که میزان بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برابر با ١٢٤ میلی‌متر بوده است که این میزان در مقایسه با میانگین درازمدت، ٢٢ میلی‌متر افزایش را نشان می‌دهد، اما به نسبت میزان بارش در سال آبی گذشته همچنان ٢٠ میلی‌متر کمتر است.

این گزارش می‌افزاید: جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای ناسا از دریاچه ارومیه ـ که روز 29 دی 1394 ثبت شده ـ نشان می‌دهد همه ارتفاعات اطراف دریاچه ارومیه پوشیده از برف است و کارشناسان ستاد احیای دریاچه بر این باورند با توجه به پوشش برف مناسب در حوضه‌های آبخیز دریاچه ارومیه، با آب شدن این برف‌ها، احتمال بالاتر آمدن سطح آب دریاچه ارومیه وجود دارد. تصویر ناسا همچنین نشان می‌دهد علاوه‌بر پرآب ترشدن قسمت شمالی دریاچه، بخش‌هایی از قسمت جنوبی نیز که براساس تصاویر ماهواره‌ای تا آذرماه امسال کاملا خشک بود، هم‌اکنون دارای آب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها