با رئیس گروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه همچنان در وضعیت اورژانسی

سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری برای دریاچه ارومیه

افزایش فشار خون تبریزیها به خاطر خشکی دریاچه ارومیه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه دولت برای احیای دریاچه ارومیه ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند گفت: ارزش کل تولید محصولات کشاورزی تولید شده در حاشیه دریاچه ارومیه در ۱۰ سال گذشته به ۷ میلیارد دلار نمی‌رسد.
کد خبر: ۸۸۸۴۲۷
افزایش فشار خون تبریزیها به خاطر خشکی دریاچه ارومیه

به گزارش جام جم آنلاین، عیسی کلانتری امروز در مراسم امضای توافقنامه میان سازمان فائو و دولت ژاپن در خصوص برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه اظهار کرد: ما در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه مقصریم و این امر را نمی‌توان به گردن تغییر اقلیم بیندازیم زیرا سهم این موضوع 18 درصد است و سوءاستفاده‌های ما از طبیعت دریاچه ارومیه را به وضعیت فعلی رسانده است.

وی با اشاره به افزایش و سوء برداشت از آب دریاچه ارومیه در 12 سال گذشته افزود: همه این اتفاقات برای تولید چند درصد محصول اضافه کشاورزی افتاده است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: برای 10 سال آینده دولت ایران حدود 7 میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه سرمایه‌گذاری می‌کند.

کلانتری گفت: ارزش کل محصولات تولید شده در 10 سال گذشته در اطراف دریاچه ارومیه به 7 میلیادر دلار نیز نمی‌رسد و ما دریاچه را خشک کرده‌ایم و مردم را با گرد و غبارهای نمکی آزار داده‌ایم و انواع بیماریهای ژنتیکی و صعب‌العلاج در این منطقه توسعه یافته است.

وی یادآور شد: تابستان این منطقه 4 درجه گرمتر و زمستان آن حدود 4.5 درجه سردتر شده که عواقب و تاثیرات ژنتیک آن هنوز برای ما معلوم نیست.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: ما دیر متوجه توسعه پایدار شده‌ایم اما اکنون باید به توسعه پایدار توجه و اهداف خود را به صورت بلندمدت و پایدار برنامه‌ریزی کنیم.

* افزایش فشار خون مردم تبریز به خاطر خشک شدن دریاچه ارومیه

کلانتری گفت: خسارت‌های کشاورزی حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه نیز تا کیلومترها قابل رویت است و این خشکی ( خشکی دریاچه ارومیه و زمین‌های کشاورزی اطراف) باعث افزایش فشار خون مردم تبریز به خاطر نمک شده است که این امر کاملا محرز است.

وی با بیان اینکه اولویت دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه است، گفت: از همه دست‌اندرکارانی که برای کمک به دریاچه ارومیه فعالیت می‌کنند از جمله دولت ژاپن و سازمان فائو تشکر می‌کنم.

گفتنی است که امروز توافقنامه‌ای میان فائو و دولت ژاپن در خصوص برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه به منظور احیای این دریاچه به امضا رسید و ژاپن کمک‌های فنی و مالی به ارزش 3.6 میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه ارائه می‌کند.

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها