تیم فوتبال امید، فردا در حساس ترین بازی خود به مصاف ژاپن می‌رود

گذرگاه مرگ و زندگی

همه آرزوهای ما برای راهیابی فوتبال ایران به رقابت‌های المپیک و پایان دادن به طلسم 40 ساله، به بازی حساس و سرنوشت‌ساز فردا گره خورده است؛ دیدار تیم فوتبال امید ایران و ژاپن در مرحله یک‌چهارم‌نهایی مقدماتی المپیک.
کد خبر: ۸۷۴۸۰۹

همین که بدانیم ژاپنی ها از سال 1996 تاکنون در 5 دوره متوالی رقابت‌های المپیک حضور داشتند، کافی است تا به دشواری بازی روز جمعه پی ببریم. گرچه ترکیب تیم های فوتبال امید را در هر دوره، بازیکنان همان دوره تشکیل می‌دهند، اما کار سیستماتیک ژاپنی ها در این دو دهه باعث شده آنها در رده های پایه، فاصله کمتری با سطح اول فوتبال دنیا داشته باشند. گواه این ادعا، راهیابی تیم امید ژاپن به نیمه نهایی المپیک 2012 و کسب عنوان چهارمی ‌این رقابت‌هاست. عنوانی که کم از قهرمانی ندارد.

حالا امیدها باید از چنین گذرگاه دشواری عبور کنند تا یک گام بلند به سوی تعبیر آرزوی فوتبالی یک ملت بردارند. شاید اگر آن همه بدشانسی در بازی با قطر گریبان تیم خاکپور را نمی‌گرفت و شاید اگر یکی دو اشتباه کوچک در ارنج تیم نبود، تیم امید فردا شب به‌عنوان صدرنشین گروه A به مصاف کره شمالی می‌رفت که به مراتب حریفی آسان تر از ژاپن محسوب می‌شود، اما حالا چاره‌ای جز بازی با ژاپن نیست. البته خاکپور از این موضوع ناراحت نیست و در این چند روز همین روحیه را به شاگردانش نیز القا می‌کند. سرمربی تیم امید در گفت‌وگو با سایت عربی الکوره با بیان این‌که از عملکرد تیمش در مرحله گروهی راضی است، گفت: ما چه از نظر نتایج و چه از نظر عملکرد تیمی‌به آنچه می‌خواستیم رسیدیم. هدف ما صعود از مرحله گروهی بود؛ چه به عنوان صدرنشین و چه به عنوان تیم دوم.

او در پاسخ به این سوال که چرا صدرنشینی برایش اهمیت نداشت، گفت: صدرنشینی برای ما مهم نبود چرا که به سادگی بگویم تیمی‌که می‌خواهد به المپیک صعود کند باید آماده رویارویی با هر تیمی‌باشد. به همین خاطر باید تاکید کنم که تیم ملی امید ایران آماده رویارویی با هر تیمی‌است چه آن تیم ژاپن باشد یا تیم دیگری، چرا که ما بازیکنانی با کیفیت بالا در اختیار داریم و می‌توانیم برابر هر تیمی ‌به پیروزی برسیم.

او درباره بازی با ژاپن نیز گفت: بی شک مثل هر بازی دیگری رویارویی سختی در پیش داریم. آنچه دوست دارم بگویم این است که همه تیم‌هایی که به دور حذفی راه پیدا کرده‌اند قوی هستند و رویای حضور در المپیک را در سر دارند. به همین خاطر باید تاکید کنم که هیچ دیدار آسانی وجود ندارد و همه دیدارها سخت هستند.

خاکپور در پایان گفت: صعود به المپیک ریو هدف نخست ما برای حضور در قطر است. براین باور هستیم که تیم ملی امید ایران توانایی صعود به المپیک ریو را دارد و برای رسیدن به این هدف خود نهایت تلاش‌مان را به‌کار می‌گیریم.

سرمربی تیم فوتبال امید ژاپن با بیان این‌که بازیکنانش را برای بازی دشوار با ایران آماده کرده است، گفت: خوشحالم که توانستیم دور مقدماتی را باکسب حداکثر امتیاز در گروهی که بسیار دشوار بود، به اتمام برسانیم و به عنوان تیم اول به مرحله بعد صعود کنیم. ما نقاط ضعف و قوت ایران را شناسایی کرده ایم و تلاش می‌کنیم با پیروزی برابر این تیم به جمع چهار تیم برتر مسابقات راه یابیم.

طبق اعلام مسئولان برگزاری مسابقات، تیم ملی امید کشورمان با لباس قرمز به مصاف امیدهای ژاپن می‌رود. ژاپنی‌ها هم با لباس‌های آبی و سفید مقابل ایران صف‌آرایی خواهند کرد. این بازی ساعت 17 به وقت تهران برگزار می‌شود. تیم فوتبال امید در صورت پیروزی بر ژاپن در مرحله نیمه نهایی به مصاف برنده عراق و صدرنشین گروه D خواهد رفت.

بورا: بازی فیزیکی برگ برنده ایران است

در میان اظهارنظر کارشناسان، صحبت‌های بورا میلوتینویچ در نوع خودش جالب بود. بورا که بواسطه سال‌ها فعالیت در فوتبال آسیا، شناخت خوبی از تیم‌های آسیایی دارد درباره مدعیان رقابت‌های امسال قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا گفت: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد کره‌جنوبی، ژاپن، ایران و قطر که میزبان مسابقات است به‌عنوان مدعیان اصلی خودشان را معرفی کردند. البته تیم عراق هم بازی‌های خوبی به نمایش گذاشته و نتایجی فراتر از انتظار گرفته است.

او که مشاور فنی فدراسیون فوتبال قطر درخصوص بازی روز جمعه ایران و ژاپن نیز گفت: شاید از بدشانسی هر دو تیم باشد که در این مرحله باید مقابل هم بازی کنند. به هرحال ایران و ژاپن جزو شانس‌های اصلی کسب سهمیه المپیک هستند و قطعا نمی‌خواهند از مسابقات خداحافظی کنند. به نظر من بازی فیزیکی در این دیدار می‌تواند برگ برنده ایران باشد. قطعا در این بازی هرتیمی‌ کمترین اشتباه را داشته باشد برنده می‌شود‌ و در دوحه می‌ماند.

کارشناسان چه گفتند

بیژن ذوالفقارنسب: تیم فوتبال ژاپن پروسه‌ای 20 ساله را برای رسیدن به جایگاه کنونی خود در فوتبال آسیا طی کرده است اما تیم فوتبال امید ایران هم ظرفیت های بالایی دارد که اگر از آنها بدرستی استفاده شود، می‌تواند هر نوع شگفتی را در آسیا رقم بزند.

امیرحسین پیروانی: اکثر بازیکنان تیم امید، مهره‌های تاثیرگذار باشگاه‌های خود هستند و تجربه لازم را هم دارند. با یک بازی خوب و حساب شده می‌توانیم به دور بعد صعود کنیم. البته ایران و ژاپن حریفان راحتی برای یکدیگر محسوب نمی‌شوند.

مجید جلالی: بازی سختی برابر ژاپن پیش‌رو داریم، زیرا ژاپن ۵ دوره بدون وقفه در المپیک حضور داشته و در مسابقات پیشین المپیک نیز به رتبه چهارم رسیده است. فکر می‌کنم در دفاع یکسری مشکلات وجود دارد که امیدوارم مربیان متقاعد شوند تا خط دفاع ما ترمیم شود.

محمد پنجعلی: از ابتدا در جریان آماده‌سازی تیم ‌ملی امید هستم و فکر می‌کنم تدارکات خوبی برای این تیم فراهم شده است. باید مقابل ژاپن بسته بازی کنیم و اکثر بازیکنان‌مان در یک‌سوم دفاعی خودمان جمع شوند. ما می‌توانیم در ضد حمله‌ها به ژاپن ضربه بزنیم و در نهایت پیروز شدیم.

ترابی: ثابت می‌کنیم قدرت اول آسیا هستیم

مهدی ترابی، ستاره تیم فوتبال امید که در بازی با چین به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد، در آستانه بازی حساس روز جمعه گفت: خدا را شکر انگیزه و روحیه تیم بسیار بالاست و می‌خواهیم در دیدار مقابل ژاپن نتیجه مناسبی کسب کنیم و ثابت کنیم قدرت اول فوتبال آسیا همچنان ایران است. از لحاظ روحی وضعیت ما مناسب است و فقط به پیروزی مقابل حریف فکر می‌کنیم.

بازیکن ملی پوش تیم سایپا که با فارس صحبت می‌کرد درباره شناختش از تیم ژاپن گفت: کادر فنی حریف را برایمان آنالیز کرده و در روز پنجشنبه (امروز) نیز دیدارهای این تیم را مشاهده خواهیم کرد.

تلاشمان را می‌کنیم تا به نکاتی که کادر فنی مطرح می‌کند گوش کنیم و عملکرد مناسبی داشته باشیم. ژاپن از تیم‌های خوب فوتبال آسیا است، اما ما هم از قدرت‌های برتر قاره هستیم و مطمئنا آن ها بیشتر از ما می‌ترسند.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها