در نتیجه سیاست‌های غلط سعودی صورت می‌گیرد

خزانه عربستان در حال خالی شدن

تردید غرب درباره شراکت با عربستان

دولت عربستان با اقدامات نسنجیده و خطرناک خود، نه‌تنها موج تازه‌ای از اعتراضات سراسری را علیه خود برانگیخته است، بلکه متحدان قدیمی این کشور نیز در باره ادامه همکاری خود با مقامات سعودی دچار تردید جدی شده‌اند‌. این مساله به‌خصوص طی روزهای گذشته در تحلیل رسانه‌های غربی به‌شدت مشهود بود و کارشناسان غربی یکی پس از دیگری عنوان کردند غرب نباید از این پس از ماجراجویی‌های شاهزادگان جوان و کم‌تجربه حاکم بر ریاض حمایت کند.
کد خبر: ۸۷۱۷۰۹
تردید غرب درباره شراکت با عربستان

نشریه سوئیسی اس‌اراف در مقاله‌ای می‌نویسد: عربستان سعودی برای غرب، خریدار بسیار عالی کالاهای تسلیحاتی است، لیکن غرب این مساله را که آل‌سعود یک رژیم ناعادلانه است نادیده می‌گیرد، درحالی که تردید به شراکت با این کشور افزایش می‌یابد. اکنون نقش عربستان به‌عنوان شریک غرب متزلزل شده است.

ژان پیر مالنی، معاون مؤسسه استراتژی تحقیقاتی فرانسوی ایریس نیز در این باره گفته است: همزمان میدان عمل غرب برای افزایش فشار بر عربستان سعودی افزایش می‌یابد. بنابراین با کاهش قیمت نفت، آل‌سعود تحت فشار قرار خواهد گرفت. به‌گفته پروفسور گیاکومو لوسیانی، کارشناس مؤسسه دانشگاهی ژنو سوئیس، در این باره اظهار نظرهای زیادی صورت می‌گیرد مبنی بر این که عربستان سعودی بخشی از مساله و نه بخشی از راه‌حل‌های هرج و مرج در خاورمیانه است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که عربستان از دیگر سو با غرب زاویه پیدا کرده است. عصبانیت آل‌سعود از آمریکا بیشتر از قبل شده است؛ چرا که واشنگتن در سوریه اقدامات کمی علیه بشار اسد انجام داده است. توافق هسته‌ای با ایران نیز در ریاض یک سقوط محسوب می‌شود چرا که پایان تحریم علیه ایران رقیب بزرگ عربستان سعودی را تقویت می‌کند.

نقض گسترده حقوق بشر

خبرگزاری آلمان در تحلیلی می‌نویسد، کشور سلطنتی عربستان سعودی به دلیل موارد متعدد نقض حقوق بشر از مدت‌ها پیش در معرض انتقاد غرب قرار گرفته است. آمریکا نباید با کشوری چون عربستان رابطه‌ای داشته باشد یا حداقل از رابطه دوستانه باید بپرهیزد. به نوشته این خبرگزاری، معیارهایی چون آزادی و دموکراسی که آمریکا روی آنها پافشاری می‌کند، در عربستان سعودی کمترین ارزشی ندارند.

نویسنده این مطلب به روابط کشورش با عربستان نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد، برای آلمان هم عربستان یک شریک مهم در منطقه خلیج فارس به شمار می‌آید. دولت فدرال هم مانند آمریکا چشمان خود را به روی اموری چون فقدان دموکراسی و حقوق بشر بسته بود، اما اکنون برلین احساس ناخوشایندی نسبت به عربستان دارد. در اظهارات رسمی این کشور از عربستان سعودی به عنوان یک شریک استراتژیک نام برده نمی‌شود.

هفته‌نامه نیوزویک چاپ آمریکا در آخرین شماره خود نوشت: برخی دیپلمات‌های غربی می‌گویند تصمیم عربستان برای اعدام شیخ نمر با هدف جلوگیری از مذاکرات صلح سوریه بود که قرار است 25 ژانویه (5 بهمن) در ژنو برگزار شود. این هفته‌نامه آمریکایی در نوشتاری به قلم تاناسیس کامبانیس نوشت: یکی از اتفاق‌هایی که به تنش در روابط ایران و عربستان دامن زد، توافق هسته‌ای سال 2015 بود که بر‌اساس آن ایران موافقت کرد برنامه هسته‌ای‌اش را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کند. این توافق که آشکارا به نفع امنیت جهان است، به شکل چشمگیری اوضاع منطقه را تغییر داد. عربستان که خود را مرکز جهان تسنن، سرمایه‌دار نفتی و رهبری معنوی قلمداد می‌کند، احساس کرد از سوی مهم‌ترین هم‌پیمان خود آمریکا طرد شده است.

دردسر انگلیسی‌ها

رسانه‌های انگلیسی هر روزه مطالب متعددی را در انتقاد از عربستان سعودی منتشر می‌کنند‌. روزنامه ایندیپندنت دو روز پیش با چاپ مقاله‌ای تحت عنوان «محمد‌بن سلمان؛ خطرناک ترین مرد جهان» نوشت: او کسی است که کشورش را دچار جنگی وحشیانه در یمن کرده که هیچ‌کس پایانی بر آن نمی‌بیند. اکنون، پادشاهی عربستان با خط دهی محمد‌بن‌سلمان که به نظر می‌رسد برای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه عجله دارد، در نزاعی عجیب با همسایه‌اش ایران قرار گرفته است. در همین ارتباط، وکلای انگلیسی در اقدامی قابل توجه به دولت این کشور هشدار دادند به دلیل فروش موشک‌ها و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی باید پاسخگو باشد. روزنامه انگلیسی گاردین روز شنبه نوشت: وکلای موسسه مبارزه با تجارت اسلحه، فرآیندی حقوقی را علیه وزارت بازرگانی، نوآوری و مهارت‌های انگلیس به دلیل تایید مجوز صادرات سلاح به عربستان آغاز کرده‌اند. آنها معتقدند، این وزارتخانه برای جلوگیری از نقض قوانین انسان دوستانه بین‌المللی مرتکب قصور شده است. موسسه مبارزه با تجارت اسلحه در نامه 19 صفحه‌ای متذکر شد دولت 14 روز مهلت دارد تا مجوزهای صادرات تسلیحات به عربستان را تعلیق کند. در غیر این صورت، فرآیند حقوقی در دادگاه عالی پیگیری می‌شود.

شیخ ماهر: آل‌سعود پیش از توفان خدا توبه کند

شیخ ماهر حمود، دانشمند اهل سنت لبنان تاکید کرد، عربستان سعودی با مال و جان مسلمانان در یمن و شام بازی می‌کند. به گزارش فارس، رئیس اتحادیه علمای مقاومت لبنان در مراسم محکومیت اعدام شیخ نمر باقر النمر توسط مقامات ریاض، گفت: جنگ (حاضر) نبرد بین شیعه و سنی نیست بلکه نبردی بین استکبار جهانی به رهبری اسرائیل و آمریکا ـ که ریاض و برخی کشورهای عربی آن را اجرا می‌کنند ـ و کسانی است که خواستار وحدت اسلامی و جنگ با اسرائیل هستند. شیخ ماهر حمود در ادامه پیامش به شاه سعودی گفت: قبل از این که به جای توفان قاطعیت (نام عملیات عربستان در تهاجم به یمن)، توفان خدا از راه برسد، مجال توبه و بازگشت وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها