در توصیف خواص ماست هر آنچه بدانیم، کم دانسته‌ایم. با خوردن ماست سلامت‌ بدن را تامین و تضمین کنید، چرا که ماست سرشار از پروتئین و بسیاری از ویتامین‌های لازم بدن و مواد مغذی است. ماست دارای انواع ویتامین ‌B‌ است که برای سلامت‌ پوست ضروری است، همچنین حافظه را تقویت می‌کند.
کد خبر: ۸۷۱۱۶۳

مواد و ترکیبات موجود در ماست، برای پیشگیری از سرطان‌ها و رفع مشکلات گوارشی بسیار موثر است. کلسیم‌ و ویتامین ‌C و D‌ موجود در ماست موجب استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود و عفونت‌های روده‌ای را برطرف می‌کند. شیر در اثر ترکیب با باکتری به ماست تبدیل شده و علاوه بر خواص شیر، اسید فولیک و کولین تولید می‌کند. این مواد مغذی بدن را نیرو بخشیده و توده عفونت‌های تخمیری را کاهش داده و معده را تقویت کرده و به هضم غذا کمک فراوانی می‌کند. لاکتوز موجود در ماست از روده‌ها حفاظت می‌کند و خطر سرطان روده را کاهش داده و باکتری‌های مضر را از روده دفع و جذب غذا را آسان می‌کند.

ماست تازه و شیرین طبیعت گرم دارد و هر چه ماندگاری آن بیشتر شود، طبیعت آن‌رو به سردی می‌رود. ماست میزان قابل توجهی منیزیم و پتاسیم دارد که برای بدن ضروری است. همچنین مقداری اسیدلاکتیک در ماست وجود دارد که موجب تشکیل ماده‌ای به نام کلا ژن می‌شود. این ماده برای ترمیم سلول‌های مرده پوست مفید بوده و به پوست شادابی و رطوبت داده و ضد چروک پوست است و از پیری پوست جلو گیری می‌کند و برای درمان لکه‌های پوست هم مفید است.

برای این منظور لازم است چند قطره آبلیمو را با ماست مخلوط کنید و روی پوست مالیده و شاهد شفافیت پوست خود باشید. افرادی که با مصرف شیر دچار نفخ می‌شوند، می‌توانند ماست را جایگزین شیر کرده و از خواص آن بهره‌مند شوند. ماست ضدالتهاب و ضدحساسیت بوده و برای همه گروه‌های سنی به‌خصوص کودکان و سالمندان مفید است. تا جایی که پزشکان معتقدند برای پیشگیری و مقابله با اکثر دردها، ماست قوی‌تر از پنی‌سیلین عمل می‌کند.

میزان کالری:

یک لیوان ماست کم چرب حدود 155 کیلو کالری و مقدار قابل توجهی پروتئین، کربوهیدرات و کمی چربی دارد . چربی ماست بستگی به چربی شیر آن دارد. یک لیوان ماست معادل 200 گرم ماست است. شیر را تازه مصرف کنید. هر چقدر از تاریخ مصرف آن بگذرد، از میزان مواد مغذی آن کاسته می‌شود.

ماست خانگی

مواد لازم: شیر: 2 لیتر ، ماست: 4 تا 5 قاشق غذاخوری ، خامه در صورت تمایل: یک بسته کوچک

طرز تهیه :‌ابتدا شیر را به مدت 5 دقیقه بجوشانید تا کمی آب شیر تبخیر شده و غلیظ‌تر شود. شیر جوشیده را در ظرف مناسبی بریزید و با خامه مخلوط کنید و صبر کنید تا مقداری خنک شود. برای این‌که بدانید، چقدر شیر خنک باشد، لازم است که انگشت خود را در شیر فرو کنید و داغی شیر را فقط احساس کنید ولی انگشت شما نسوزد. بعد نصف لیوان شیر را خنک کنید و با 5 قاشق ماست خوب مخلوط کرده تا صاف شده و به شیر گرم اضافه کنید و آن را هم زده و در ظرف را بپوشانید. بهتر است یک سبد روی ظرف ماست بگذارید که عرق نکند. بعد روی سبد و اطراف ظرف را با پارچه‌ای گرم بپوشانید تا ماست خودش را بگیرد. در این مرحله خیلی آرام بدون این‌که ماست به هم بخورد، آن را در یخچال بگذارید تا کاملا ماست سفت و قالبی شود. لازم است بدانید اگر ماست شما خوب نگرفت و در اصطلاح شل شد، دو علت دارد‌؛ یکی این‌که شیر خیلی داغ بوده و مایه ماست را به آن زده‌اید یا این‌که شیر بیش از اندازه لازم سرد شده و مایه ماست عمل نکرده است. مایه ماست باید به‌موقع به شیر اضافه شود.

آش ماست شیرازی

مواد لازم: گوشت گوسفندی: با استخوان 300 گرم، لپه: یک پیمانه ، برنج: 2 پیمانه ، پیاز:یک عدد ، سبزی آش‌ شامل شوید و ترخون: 200 گرم، ماست: 2 لیوان ، نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم ، پیاز سرخ شده: 2 قاشق غذاخوری.

طرز تهیه: گوشت را با یک عدد پیاز در یک قابلمه مناسب بگذارید و 2 تا 3 لیوان آب روی آن بریزید و بپزید. بعد استخوان آن را جدا کرده و له کنید. لپه و برنج را بشویید و ‌ بپزید. شوید و ترخون را خرد کرده و به برنج و لپه اضافه کنید. گوشت له شده را هم به مواد آش افزوده و مرتب به هم بزنید تا ته نگیرد. ماست را بزنید تا صاف شده و با زردچوبه و فلفل و نمک مخلوط کنید و در انتهای پخت به آش اضافه کنید و از یک جهت‌ هم بزنید تا ماست بریده نشود. این آش باید قدری سفت‌تر از معمول باشد. آش را در ظرف مناسبی کشیده و روی آن را با مقداری ماست و فلفل سیاه و پیاز سرخ شده تزئین کرده و نوش جان کنید.

کیک خانگی با ماست

مواد لازم: آرد: 2.5 لیوان ، روغن: یک لیوان ، ماست: یک لیوان ، شکر: 1.5 لیوان ، بکینگ‌پودر: یک قاشق غذاخوری‌ تخم مرغ: 4 عدد ، رنده پوست لیمو یا پرتقال: یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه: ابتدا سفیده و زرده تخم را جدا کنید. سفیده را آن‌قدر بزنید تا کف کرده و سفت شود و از حالت مایع در آمده و با وارونه کردن‌ ظرف، نریزد. زرده‌ها را هم در یک ظرف ریخته و با شکر و روغن آن‌قدر بزنید که به صورت کرم درآید. ماست و پوست لیمو را هم افزوده و خوب ‌ هم بزنید و کنار بگذارید. آرد را با بکینگ پودر مخلوط کنید و 2 تا 3 بار‌الک کنید و کم کم‌به مواد کیک بیفزایید. در نهایت سفیده را هم اضافه کنید و به آرامی از یک جهت ‌ هم بزنید. این کار باعث می‌شود کیک پف کرده و پوک شود. قالب کیک را چرب کرده و آرد پاشی کنید و مواد کیک را درون قالب ریخته و‌ مدت 40 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی‌گراد در فر از قبل گرم شده قرار دهید. کیک را از فر بیرون آورده و برش بزنید و با شیر یا چای میل کنید.

آش ماست تبریزی

مواد لازم: برنج: یک پیمانه، عدس: یک پیمانه، پیاز: 2 تا 3 عدد، سبزی آش: شامل، اسفناج ، جعفری، گشنیز، تره و شوید: یک کیلو ، آب قلم: 3 تا 4 لیوان ، سیب زمینی: یک عدد، ماست: 3 لیوان، نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم ، کوفته قلقلی: 15 تا 20 عدد ، روغن: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا برنج را بشویید و آن را خیس کنید. عدس را نیم‌پز کنید. در یک قابلمه بزرگ مقداری روغن بریزید و پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید. عدس را صاف کنید و آن را به پیاز اضافه کنید و آن را هم کمی تفت دهید. مقداری از آب قلم و برنج را به آن افزوده و بگذارید عدس و برنج کاملا پخته شود. سیب‌زمینی را ریز خرد کرده و آن را سرخ کنید. از ترکیب صد گرم گوشت چرخ کرده و یک پیاز رنده شده و نمک و فلفل، قلقلی‌ها را درست کنید و آنها را هم بعد از سیب‌زمینی سرخ کنید. سبزی آش را خرد کرده و به همراه یک پیاز ریز خرد شده و بقیه آب قلم و سیب زمینی سرخ شده به آش اضافه کنید. بعد از چند دقیقه، قلقلی‌ها را هم به مواد افزوده و بگذارید آش جا بیفتد. ماست را با چنگال بزنید تا صاف شده و درون آش بریزید و مرتب آن را هم بزنید تا بریده نشود. آش را در ظرف مناسبی کشیده و روی آن را با کمی ماست و پیاز سرخ شده و چند عدد کوفته قلقلی و سیب زمینی سرخ شده تزئین کرده و میل کنید

کوفته با ماست

مواد لازم: گوشت چرخ کرده: 350 گرم ، جعفری ریز خرد شده: 5 الی 6 قاشق غذاخوری، پیاز: یک عدد متوسط ، آرد نخود: 3 قاشق
سوپ خوری ، نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم، ماست: 3 لیوان ، تخم مرغ: یک عدد ، نشاسته گندم: 1.5 قاشق ، نعنا خشک: 1.5 قاشق غذاخوری ، سیر رنده شده: 3 حبه ، نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه: پیاز را رنده کنید و با گوشت و زردچوبه و نمک و فلفل و آرد نخود مخلوط کرده و آن‌قدر ورز دهید که کاملا چسبندگی پیدا کند. بعد به اندازه یک نارنگی از مواد را در دست به‌صورت کوفته در آورید و کنار بگذارید. ماست را بزنید تا صاف شود. تخم مرغ را هم خوب بزنید تا صاف و یک دست شود و به ماست اضافه کنید. نشاسته را با یک لیوان آب سرد مخلوط کنید و آن را هم صاف کرده و اضافه کنید‌ و روی حرارت بگذارید و مرتب هم بزنید تا نشاسته گلوله نشود. بعد از جوش آمدن، کوفته‌ها را به آن اضافه کنید. نمک و سیر را هم بریزید و بگذارید حدود 25 تا 30 دقیقه جوشیده و تقریبا غلیظ شود. نعنا را هم چند دقیقه قبل از پخت نهایی اضافه کنید و بعد غذا را در ظرف مناسبی بریزید و با نان میل کنید.

خورش ماست اصفهانی

مواد لازم: گوشت گردن: 400 گرم، ماست چکیده: 2 تا 3 لیوان ، زرده تخم: 3 عدد ، پیاز: یک لیوان، زعفران آب کرده: 3 قاشق غذاخوری، نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم ، شکر: یک لیوان‌، زرده تخم مرغ: 3 عدد ، گلاب: نصف فنجان ، زرشک و خلال بادام و پسته: به میزان لازم

طرز تهیه: گوشت را با نمک، فلفل، زردچوبه و 3 لیوان آب بپزید و بعد از استخوان جدا کنید و آن را بکوبید تا له شود. زرده‌های تخم‌مرغ را با شکر و ماست، گلاب و زعفران مخلوط کرده و خوب ‌ هم بزنید و در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت بگذارید. وقتی به جوش آمد گوشت له شده را به مواد خورش بیفزایید و مرتب‌ هم بزنید تا کشدار شود. گلاب را در آخرین مرحله پخت به خورش افزوده و بعد آن را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با زرشک و خلال بادام و پسته تزئین کنید و چند ساعت در یخچال قرار دهید. این خورش، از غذا‌های سنتی اصفهان است و یک نوع دسر است و در کنار غذای اصلی مصرف می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها