اعدام شیخ نمر النمر، روحانی برجسته عربستانی از سوی رژیم آل‌سعود با واکنش گسترده مقامات جمهوری اسلامی ایران، مراجع تقلید و چهره‌های سیاسی و مذهبی همراه بود و اقشار مختلف مردم نیز با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی، این اقدام دولت عربستان را محکوم کردند.
کد خبر: ۸۶۹۱۸۹

حوزه‌های علمیه نیز امروز، جلسات خود را تعطیل کردند و دانشجویان هم قرار است امروز مقابل سفارت عربستان تجمع کنند. کمیسیون امنیت ملی نیز در نامه‌ای به وزیر خارجه خواستار تجدید نظر در روابط ایران و عربستان شده و با توجه به گسترش اعتراضات به اقدام دیروز عربستان، می‌توان پیش‌بینی کرد اعدام رهبر شیعیان عربستان به طور جدی روابط نیم‌بند تهران – ریاض را تحت‌تاثیر قرار دهد.

به دنبال انتشار خبر اعدام این روحانی شیعه، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن محکومیت شدید این اقدام دولت عربستان تاکید کرد: در حالی که تروریست‌های افراطی و تکفیری، امنیت و آسایش ملت‌های منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجودیت برخی دولت‌های منطقه را تهدید می‌کنند، اعدام شخصیتی مانند شیخ نمر که ابزاری جز سخن گفتن برای پیگیری اهداف سیاسی و دینی خود نداشت، تنها عمق بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی را نشان می‌دهد. حسین جابری‌انصاری هشدار داد: دولت عربستان در حالی که از جریان‌های تروریستی و افراط گرایان تکفیری حمایت می‌کند با منتقدان داخلی خود با زبان اعدام و سرکوب سخن می‌گوید و روشن است که نتایج این سیاست عقیم و غیرمسئولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختی بابت پیگیری این سیاست‌ها خواهد پرداخت.

عربستان در گردابی سخت خواهد افتاد

رئیس مجلس هم با بیان این‌که شهادت شیخ نمر، سبب تاثر و تاسف امت اسلامی شد، گفت: این اتفاق، عربستان را در گرداب سختی قرار خواهد داد که بعید می‌‎دانم بتواند به‌راحتی از این گرداب عبور کند. به گزارش تسنیم، علی لاریجانی در نشست شورای اداری استان بوشهر تاکید کرد: این رفتارها مشکلات امنیتی منطقه را افزایش می‌دهد.

واکنش مراجع

حضرات آیات نوری‌همدانی، جوادی‌آملی، سبحانی، ‌مکارم‌شیرازی و صافی‌گلپایگانی هم در سخنرانی‌ها و بیانیه‌های جداگانه‌ای، اعدام آیت‌الله نمر را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آیت‌الله نوری‌همدانی در سخنانی با بیان این‌که بسیاری از کشورها از عربستان خواسته بودند شیخ نمر را اعدام نکند گفت: انتظار داریم اهل سنت و شیعه همه در برابر این فاجعه عکس‌العمل نشان دهند. این مرجع تقلید، اعدام آیت‌الله نمر را دهن‌کجی به شیعه و سنی در سوریه، عراق، ایران، لبنان و دیگر کشورها ارزیابی کرد و بر لزوم بیداری و هوشیاری مسلمانان و استقامت و پایداری آنان تاکید کرد. آیت‌الله سبحانی نیز با محکوم کردن اعدام شیخ نمر گفت: شیخ نمر، فقط یک خواسته داشت و آن حاکمیت عدالت در کشور بود. آیت‌الله مکارم‌شیرازی هم در پیامی جنایت وحشتناک آل‌سعود مبنی بر اعدام شیخ نمر را محکوم کرد و نوشت: به یقین انتقام آن گرفته خواهد شد و می‌دانیم این جنایت انتقام شکست‌هایی است که آل‌سعود در عراق و سوریه و یمن دامنگیرشان شده است، ولی باید در انتظار شکست‌های مهم‌تری در این سه منطقه باشند. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز با صدور پیامی ضمن محکوم کردن اعدام آیت‌الله شیخ نمر تاکید کرد: حکام آل‌سعود که ان‌شاء‌‌الله تعالی سقوط آنان نزدیک است، بدانند که خون به ناحق ریخته‌ این روحانی شهید، خواب راحت را از آنان سلب نموده، جهان اسلام را بیدار کرده و راه سقوط را برای این رژیم هموار خواهد کرد.

تزلزل ارکان حکومت آل‌سعود

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز در اطلاعیه مشترکی، اعدام شیخ نمر را نشانه تزلزل ارکان حکومت نامشروع آل‌سعود دانستند.

به گزارش تسنیم، در این اطلاعیه آمده است: حوزه علمیه قم، با اعلام محکومیت شدید این حرکت نابخردانه، حسب نظر مراجع عظام تقلید، در اعتراض و اعلام انزجار از اجرای این حکم ننگین، دروس حوزه را روز یکشنبه (امروز) تعطیل اعلام می‌کند. براساس این اطلاعیه، حوزویان ساعت 10و30دقیقه در مسجد اعظم قم تجمع می‌کنند و آیت‌الله سید احمد خاتمی در این تجمع بزرگ سخنرانی می‌کند.

تجمع مقابل سفارت عربستان

دیروز هم جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه در اعتراض به اعدام شیخ نمر در مقابل سفارت عربستان تجمع کردند. جمعی از مردم مشهد نیز عصر دیروز مقابل کنسولگری عربستان در مشهد تجمعی اعتراض‌آمیز برگزار کردند. بسیج دانشجویی هشت دانشگاه تهران هم با محکومیت اقدام رژیم آل‌سعود، از دانشجویان و عموم مردم برای تجمع مقابل سفارت عربستان در ساعت ۱۵ امروز دعوت کردند.

بسیاری از چهره‌های مطرح سیاسی و مذهبی نیز در مواضع جداگانه‌ای نسبت به اعدام شیخ نمر واکنش نشان دادند. آیت‌الله‌ هاشمی‌شاهرودی در همین زمینه با صدور پیامی تصریح کرد:‌ اعدام شیخ نمر شلیک نهایی و تیر خلاصی بود که رژیم خون آشام صهیونیستی آل‌سعود را به تاریک خانه ابدی تاریخ خواهد فرستاد ... جریان خون مطهر شیخ نمر، موجی را برخواهد افراشت و توفانی را به‌پا خواهد کرد که جز با سرنگونی این نماد حقیقی شیطان در منطقه، آرام نخواهد گرفت.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نسبت به اعدام شیخ نمر واکنش نشان داد و نوشت: تسویه‌حساب مذهبی به‌دست وهابیان و آل‌سعود، زشت‌ترین نسل‌کشی تاریخ است که در حال وقوع است؛ نوعی جنون مشابه هیتلر و مغول به دست تکفیری‌ها و اربابان آنها دست داده است. رضایی خطاب به اوباما نوشته است: رفقا و دوستان شما در فلسطین، یمن، عربستان و نیجریه چیزی برای آبرو و حیثیت حقوق بشری و آزادی باقی نگذاشتند، روزی خواهد رسید که این ظلم و ستم و دیکتاتوری بر افراد بی‌گناه یقه شما و آمریکا را خواهد گرفت و از انتقام الهی راه فراری نیست.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، عضو مجمع فقهی مکه و امام جمعه اهل سنت زاهدان هم با تاکید بر این‌که مسئولان عربستان نامه وی مبنی بر لغو حکم صادره علیه شیخ نمر را بدون پاسخ گذاشتند، گفت: وقتی خبر اعدام شیخ نمر را شنیدم خیلی متاثر و متاسف شدم و این باورکردنی نیست.

به گزارش فارس، مولوی عبدالحمید افزود: مصالح جهان اسلام اقتضا می‌کرد که مسئولان عربستان از این کار صرف نظر می‌کردند، زیرا اکنون جهان اسلام نیاز به وحدت دارد و اعدام شیخ نمر به صلاح اسلام و مسلمین نبود. آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری هم با محکوم کردن اعدام شیخ نمر گفت: رژیم عربستان، هزینه سنگینی برای این جنایت خود می‌پردازد.

همزمان با واکنش مقامات و چهره‌های مختلف، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با صدور بیانیه‌ای با تاکید بر این‌که بی‌تردید رژیم منفور سعودی هزینه این اقدام شرم‌آور را خواهد پرداخت، تصریح کرده است: از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مدعی حقوق بشر و آزادی بیان انتظار است، با پرهیز از رفتار دوگانه و متناقض در قبال این جنایت سبوعانه به‌موقع موضعگیری کرده و با محکومیت شدید آن به وظیفه خود عمل کنند.

احضار کاردار عربستان به وزارت خارجه

اما وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر واکنش شدیدی که از سوی سخنگوی این وزارتخانه اعلام شد، کاردار عربستان در تهران را نیز احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به وی اعلام کرد.

احضار کاردار عربستان در حالی صورت گرفت که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم طی نامه‌ای به وزیر امور خارجه، خواستار تجدیدنظر در روابط ایران با عربستان و کاهش تعداد اعضای نمایندگی‌های عربستان در جمهوری اسلامی ایران شد.

سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: عربستان در اعدام شیخ نمر بار دیگر خباثت خود را ثابت و نوکری‌اش را نسبت به دشمنان درجه یک اسلام به نمایش گذاشت. نماینده گرگان با اشاره به این‌که اعدام عالم بزرگ شیعی موجب تقویت حرکت‌های انقلابی در جهان اسلام خواهد شد، افزود: ما از سازمان کنفرانس اسلامی انتظار داریم در این خصوص عکس‌العمل مناسب انجام داده و جلوی چنین اتفاقاتی را بگیرد.

زلزله مهیب سیاسی در انتظار عربستان

علیرضا سلیمی

نماینده مجلس

اعدام شیخ نمر در عربستان حادثه‌ای غیرقابل تحمل برای جهان اسلام به‌شمار می‌رود و باید پرسید در کجای دنیا، اعدام، پاسخ دانشمندان و علمای دینی است؟ سوال اساسی این است دنیایی که ادعای آزادی بیان دارد و در بیانیه حقوق‌بشر بحث آزادی مذهب را مطرح می‌کند آیا جوابی برای اقدامات عربستان دارد و آیا این رفتار را متناسب با بیانیه حقوق بشر می‌داند؟ چرا سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه سکوت کرده‌اند؟ چگونه است که آمریکایی‌ها بعد از کشته شدن تروریست معروف «زهران علوش» اشک تمساح می‌ریزند، اما در مقابل این فاجعه سکوت کرده‌اند؟!

دنیا بداند قطره‌قطره خون شیخ نمر تبدیل به رودخانه‌ای عظیم خواهد شد که کاخ آل‌سعود را تهدید خواهد کرد و با این اقدام، آل‌سعود خود را به ورطه هلاکت انداخت. دنیا خواهد دید که این حادثه در ذات خود قیام‌های پی در پی به همراه خواهد داشت چون ریختن خون مظلوم بر زمین، بنیاد حکومت ظالمان را فرو خواهد ریخت و حالا که دستان آل‌سعود به خون بی‌گناهان آلوده شده، بداند که در آینده انتقام سختی از آنها گرفته خواهد شد. کشتن عالمی در بند نشانگر ضعف قدرت‌های پوشالی است و شهادت آیت‌الله شیخ نمر نشان اوج ذلت و درماندگی آل‌سعود بوده و بدون هیچ تردیدی این خاندان باید منتظر انتقام الهی و واکنش شدید آزادگان دنیا باشد.

بدون هیچ شک و تردیدی این حادثه سر آغاز اتفاقات بزرگ خواهد بود و در آینده نه‌چندان دور زلزله مهیب سیاسی در عربستان رخ خواهد داد. خون شیخ نمر، خون مظلوم بود و آل‌سعود باید پاسخ درخوری برای این اقدام خود دریافت کند که انتظار داریم علمای اهل سنت، شیعه و همه کسانی که بلندگو و رسانه‌ای در اختیار دارند، در مقابل این جنایت فریاد برآورند و برای انتقام‌گیری از خون ایشان اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها