نقد و بررسی 4 بازی‌ موبایلی ایرانی

از چالش تا سرگرمی را تجربه کنید

بازی‌‌های ایرانی که این هفته برای تلفن‌های همراه انتخاب کرده‌ایم، همگی برای سیستم‌عامل اندروید بوده و طی دو هفته گذشته در فروشگاه‌‌های دیجیتال ایرانی منتشر شده‌اند. هر چهار بازی حجم بسیار کمی دارد و حتی در صورتی که تلگرام و شبکه‌های مشابه فرصت نفس کشیدن برای حافظه دستگاه‌تان باقی نگذاشته‌اند، باز هم می‌‌توانید این بازی‌ها را دانلود کرده و خود را مدتی با آنها سرگرم کنید.
کد خبر: ۸۶۸۶۷۱

نگاه ما به این بازی‌ها انتقادی است و سعی کرده‌ایم آنها را از زوایای مختلف بررسی کنیم.

خود را به چالش بکشید

وقتی صحبت از بازی‌های موبایل باشد، حتما عبارت کژوال به گوش‌تان خورده است. عموم بازی‌های موبایلی را در دسته کژوال طبقه‌‌بندی می‌‌کنند، زیرا اغلب برای مخاطبانی طراحی می‌شوند که نمی‌توان آنها را اهل بازی کردن دانست.

شاید بتوان جدول روزنامه را پرمخاطب‌‌ترین بازی کژوال ایران طی چند دهه اخیر معرفی کرد. با وجود این، قضیه در مورد بازی‌های پازلی یا فکری تا حدودی متفاوت است.

در واقع وقتی در ایران سراغ ساخت یک بازی می‌روید که حافظه و اطلاعات عمومی مخاطب را به چالش می‌‌کشد، یعنی جامعه خود را می‌‌شناسید. هرچند متاسفانه این سبک بازی‌ها نیز یک موج دارد که وقتی از راه برسد ناگهان همه سراغ آن می‌‌روند و با فروکش کردن جریان، سوار بر موج بعدی می‌‌شوند و حرکت می‌‌کنند.

بازی «100 درصد» عنوانی در سبک فکری است که حافظه شما را به چالش کشیده و صدالبته نمونه‌‌های مشابه ایرانی و خارجی فراوانی دارد. در هر مرحله از بازی، سه موضوع پیش روی شما گذاشته می‌‌شود که باید اولین چیزهایی را که با شنیدن آنها یا دیدن عکس‌شان به ذهن‌تان می‌‌رسد، بیان کنید. هر حدس شما در صورتی که صحیح باشد، درصدی از پیشرفت مرحله در آن موضوع است. 100 درصد کردن یک موضوع معادل یک ستاره بوده و در نتیجه برای سه ستاره کردن مراحل باید موضوعات هر مرحله را 100 درصد تکمیل کنید.

با اتمام هر مرحله و به ازای هر ستاره، مقداری سکه دریافت می‌‌کنید که از این سکه‌‌ها می‌توانید برای راهنمایی در حدس‌های بعدی خود بهره ببرید. در صورتی که سکه‌‌هایتان تمام شود، باید با پرداخت پول سکه بخرید که متاسفانه نبود سیستمی برای تعلق روزانه یا هفتگی سکه به بازیکن باعث می‌‌شود فردی که تمایل به صرف هزینه ندارد، در بازی قفل شود و در نتیجه نتواند با پیشرفت بیشتر در آن از تجربه بازی لذت ببرد.

100 درصد

پلتفرم اندروید
سازنده فناوران آروند پاسارگاد

سبک فکری

یک هرج و مرج به تمام معنا

«لیگ برتری‌‌ها» یک هرج و مرج به تمام معناست. این بازی که توسط سازنده‌های «خاله قزی» و در سبک رانر ساخته شده، از اولین لحظه ورود به برنامه تمام همت و تلاش خود را بسیج کرده تا شما را گیج و گنگ کند. بی‌‌نظمی در بازی غوغا می‌‌کند، از نام بازی گرفته که هیچ ربطی به گیم‌‌پلی آن ندارد تا صفحه لودینگ ابتدای بازی که به نظر می‌رسد به درستی برای تمام صفحات نمایش تنظیم نشده و خود صفحه اصلی بازی با آن تبلیغات ناخوشایندی که بخشی از فضای گیم‌‌پلی را اشغال کرده است. ‌در بازی شما هدایت یک آرمادیلو را به عهده دارید، حالا این‌که این موجود چطور سر از ایران درآورده و لباس تیم‌‌های لیگ برتر را به تن می‌‌کند خدا می‌‌داند! بازی یک رانر بی‌انتهاست که شما باید به سمت راست حرکت کنید، پشت موانع عمودی جا نمانید و از برخورد با دشمنانی که بجز یک مورد به هیچ عنوان شبیه دشمن نیستند، اجتناب کنید. ‌رکورد شما بر مبنای موانعی است که پشت‌سر می‌‌گذارید، در بین راه تعدادی توپ طلایی وجود دارد که می‌‌توانید جمع‌‌آوری کنید و تعدادی هم مثلا پاورآپ به بدترین شکل ممکن در سمت چپ تصویر قرار دارد که به ازای داشتن توپ کافی می‌‌توانید از آنها استفاده کنید.

کات‌ سینی که ابتدای بازی مثلا قرار است بهانه‌ای برای شروع گیم‌‌پلی باشد، از بدترین نمونه‌‌هاست به نحوی که تکلیف سازنده‌ها با خودشان معلوم نبوده که آیا این چند فریمی که نمایش می‌‌دهند قرار بوده مثلا کامیک باشد؟ پس چرا این‌قدر طولانی است و فریم‌های آن به هم نزدیک است؟ یا اگر طولانی بودن آن عمدی بوده پس چرا آن را مثل تصویر بریده بریده تحویل مخاطب می‌دهند؟ طراحی منوها، واسط کاربری و HUD بازی نیز دریای ایراد است، همین که بنر تبلیغات بخشی از آیکون شروع بازی در منوی اصلی را می‌پوشاند حق مطلب را ادا می‌‌کند.

لیگ برتری‌‌ها

پلتفرم اندروید
سازنده استودیوی بازی‌سازی آنو

سبک رانر

هدایت جریان برق به لامپ‌ ها

خیلی از ما دوست داریم با تلفن‌های همراهمان بازی‌های استراتژی و رقابتی مثل Clash of Clans و عناوین مشابه را تجربه کنیم. عده‌ای بازی‌های رانندگی را ترجیح می‌دهند و بعضی هم دوست دارند بازی‌هایی با گرافیک بالا و سخت را که برای مخاطبان هاردکور طراحی می‌‌شوند تجربه کنند، اما عده‌ای هم دوست دارند روی موبایل بازی‌های پازل یا فکری داشته باشند.

طراحی مرحله و معما در این بازی‌ها حرف اول را می‌زند و بخش عمده زحمت تولید آنها نیز به عهده طراح مرحله است. البته ایده نیز در جذابیت بازی بی‌‌تاثیر نیست، ولی اگر روند گیم‌‌پلی بازی به خوبی طراحی شود، آن وقت شما فقط درگیر حل معماهایی می‌‌شوید که در هر مرحله پیش رویتان قرار می‌گیرد. ‌یکی از بازی‌های فکری واقعا خوب ایرانی که به‌تازگی منتشر شده «الکتریسیته» نام دارد. در هر مرحله از بازی، مجموعه‌ای از شش ضلعی‌هایی را می‌‌بینید که به یکدیگر چسبیده‌اند. در یکی از آنها یک منبع جریان الکتریسیته وجود دارد که باید با استفاده از چرخاندن دیگر شش‌ضلعی‌‌ها، مسیری برای هدایت جریان برق به لامپ‌‌هایی که تشنه الکتریسیته هستند، پیدا کنید. مکانیک بازی ساده و قابل فهم بوده و با تمام کردن مرحله اول، به‌راحتی تمام آنچه را باید در مورد بازی بدانید فراخواهید گرفت.

سه ستاره کردن مراحل مبتنی بر تعداد حرکاتی است که انجام می‌دهید تا مرحله را تمام کنید، ولی خوشبختانه چون شرط آزاد شدن مراحل جدید به تعداد ستاره نیست بلکه به حل کردن معمای مرحله قبل وابسته است، حتی با یک ستاره تمام کردن مراحل نیز از لذت ادامه دادن بازی محروم نمی‌شوید. ایراد اصلی بازی را می‌‌توان طراحی روند سختی مراحل دانست طوری که مراحل روی یک نمودار صعودی مرتب سخت‌‌تر می‌‌شود و به بازیکن فرصت تنفس نمی‌دهد.

الکتریسیته

پلتفرم اندروید
سازنده رکسوس

سبک فکری

سرگرمی یک بار مصرف

«شیرعلی و دوستان» نمونه یک بازی یک بار مصرف سرگرم‌‌کننده است. یعنی چه؟ یعنی مثل ترکاندن آن کیسه پلاستیکی‌‌های محافظ بادکنکی می‌‌ماند که می‌دانم خیلی‌ها طرفدارش هستند. مثل شکستن تخمه که با این وعده که این دیگر دانه آخر است، همین طور ادامه می‌‌دهید. می‌دانید وجه مشترک تمام اینها چیست؟ این‌که خیلی سریع می‌‌توانید کل فرآیند را از ابتدا از سر بگیرید. ‌در بازی «شیرعلی و دوستان» شما در نقش جناب شیرعلی قرار دارید که با استفاده از کانال کولر منزل نوعی بازوکا برای خود ساخته و به وسیله آن ساطورش را پرتاب می‌‌کند تا دشمنانی را که رو‌به‌‌رویش روی سکوهایی با ارتفاع‌های متغیر ایستاده‌‌اند، نابود کند.

با ضربه زدن روی صفحه، شیرعلی سلاحش را به مرور 90درجه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌‌چرخاند و چنانچه در این مدت نشانه‌‌گیری نکنید، به‌صورت خودکار در زاویه قائم شلیک می‌کند و در نتیجه ساطور دو شقه‌‌تان می‌‌کند. ‌شما با کشتن هر دشمن یک سکه و در صورتی که ساطور با سر او برخورد کند، دو سکه پاداش دریافت می‌‌کنید و مبنای رکوردتان در بازی نیز تعداد دشمن‌هایی است که از بین برده‌‌اید. بازی از منظر گرافیک، صدا، موسیقی، طراحی منو و رابط کاربری چنگی به دل نمی‌زند، ولی گیم‌‌پلی آن شما را درگیر می‌‌کند. با این‌که با استفاده از سکه‌های حاصل از کشتن دشمنان می‌توانید کاراکترهای جدید را که دوستان شیرعلی باشند آزاد کنید، ولی در نهایت تغییری در روند گیم‌پلی بازی ایجاد نمی‌‌شود. ‌در حقیقت تمام آنچه را که بازی دارد می‌توانید ظرف یک دقیقه اول ببینید، با انتخاب تغییر شهر تصویر پس‌‌زمینه و نوع دشمنان را تغییر دهید و باز هم همان کار تکراری تنظیم زاویه و شلیک کردن را انجام دهید.

شیرعلی و دوستان

پلتفرم اندروید
سازنده استودیوی بازی‌سازی هفت

سبک تفننی

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها