کارشناس امور فرهنگی از نقش وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه می گوید

حوزه و دانشگاه ؛ یک جریان فرهنگی پیوسته

وحدت حوزه و دانشگاه مقوله بسیار پراهمیت و حساسی است که مورد تاکید فراوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز قرار گرفت.
کد خبر: ۸۶۴۷۱۷
حوزه و دانشگاه ؛  یک جریان فرهنگی پیوسته

به گزارش جام جم آنلاین ، تعیین کردن روز وحدت حوزه و دانشگاه تدبیر مهمی برای شکل گرفتن جریان صحیح اسلامی در بطن جامعه است. حوزه و دانشگاه که به عنوان دو منبع علمی و اسلامی پیوند مستحکمی با یکدیگر دارند در میان افراد اجتماع و به خصوص جوانان این مرز و بوم تاثیر ژرفی دارند.

دکتر علیرضا حشم دار کارشناس امور فرهنگی و استاد دانشگاه در رابطه با اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه به جام جم آنلاین گفت: حوزه و دانشگاه هرگز دو مساله جدا از یکدیگر نبوده اند و حتی به موازات یکدیگر هم حرکت نکرده اند چرا که فاصله ای وجود ندارد. این دو جریانی پیوسته هستند که با تدبیر لازم می توانند تاثیرات مثبتی بر بار فرهنگی و اجتماعی مردم بگذارند. رسالتی که بر دوش این دو نهاد استوار است چاره ای جز این باقی نمی گذارد که اهداف، آمال و چشم اندازها مشترک شوند. در واقع این نکته که بدون وحدت حوزه و دانشگاه بسیاری از پیوندهای اجتماع ما در زمینه های مختلف و پیشبرد اهداف دچار از هم گسیختگی می شوند قابل انکار نیست.

وی افزود: حوزه و دانشگاه هر چند تفاوت هایی در زمینه های مختلف با یکدیگر دارند اما ماهیت آنها یکی است. مرجع و منبع بسیاری از اتفاقات مثبت جامعه ما از همین دو نهاد سرچشمه می گیرد و بهتر است همانند آنچه که در گذشته جریان داشت برنامه ها و چشم اندازهای مثبتی دراینباره ترسیم شود تا بازدهی به بالاترین حد ممکن خود برسد. در واقع بسیاری از اهداف فرهنگی و اجتماعی بدون وحدت دانشگاه و حوزه و بدون نقش آفرینی این دو ممکن نیست. البته هر کدام به تنهایی می توانند تا حدودی ایفاگر نقش هایی متفاوت باشند اما اتحاد و همبستگی همیشه نتایج بهتری دارد.

این کارشناس امور فرهنگی با تاکید بر وجود اشتراکات فراوان بین این دو نهاد علمی گفت: دانشگاه و حوزه در تعالی روح انسان و ارتقای آن نقش دارند. جامعه ما نیاز به این دارد تا پیوند بین حوزه و دانشگاه محکم تر شود تا بیشتر از هر زمان دیگری از فواید عمیق و مفهومی آن بهره مند شویم.

حشم دار با بیان اینکه باید برنامه های جدیدی برای شکل گیری پیوندی محکم تر بین حوزه و دانشگاه تدوین شود خاطر نشان کرد: حوزه و دانشگاه بر روی کیفیت یکدیگر تاثیر می گذارند. هر چقدر ارتباط فیمابین محکم تر باشد کیفیت هر دو بالاتر می رود. کیفیت فقط از لحاظ علمی و آموزشی مد نظر نیست بلکه مبانی دیگری همچون اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی و .. را دربرمی گیرد. اکنون برنامه ما باید پیوند مستحکم این دو باشد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها