«من کارت قرمزی هستم و قتل را در دفاع از خودم انجام دادم. حالا هم درخواست رسیدگی دوباره به پرونده‌ام را دارم.» این بخشی از نامه مرد اعدامی است که به سرپرست دادسرای جنایی نوشت تا شاید بتواند با کمک آن از مرگ نجات پیدا کند.
کد خبر: ۸۶۲۱۹۱

در این پرونده محمود 25 ساله- معروف به محمود سیاه- متهم است مرتضی 52 ساله را 17 تیر 91 در خیابان قزوین با ضربات چاقو از پای در‌آورده است. محمود چندی قبل در جریان برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده‌اش در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران درباره علت وقوع قتل گفت: مرتضی همسایه ما بود و من برای او احترام زیادی قائل بودم. قبول دارم که او را کشته‌ام، اما نمی‌خواستم این کار را بکنم.آن روز به خانه دوستم رفتم، مشروب زیادی خوردم و شیشه هم کشیده بودم که مرتضی آمد. مقداری شیشه هم به مرتضی دادم. خوابیده بودم که ناگهان متوجه شدم ماموران به خانه دوستم آمدند و ما را به اتهام مواد کشیدن دستگیر کردند. مرتضی هم که پیش ما بود گفت من عامل اصلی هستم و ماموران من را به زندان بردند. چند روز بعد که آزاد شدم مرتضی را سر کوچه دیدم. از او پرسیدم چرا من را لو دادی و یک سیلی به صورتش زدم. دعوا بالا گرفت، مرتضی رفت برای ادب کردن من چاقو بیاورد، من هم کمربندم را در‌آوردم. او از من بزرگ‌تر بود ولی حرکاتش کند‌تر بود، به‌همین خاطر من اول به صورت او با کمربندم چند ضربه زدم. بعد او خواست با چاقویش چند ضربه بزند، اما من مچ دستش را گرفتم و ضربات را به طرف خود او پرت کردم، به‌طوری که یکی از ضربات سینه‌اش را سوراخ کرد. بعد دیگر نفهمیدم چه شد فقط فهمیدم چاقو را از دستش در‌آورده‌ام و از پشت چند ضربه به کتفش وارد کردم. حالا هم اگر مقصرم، حاضرم قصاص شوم.

قضات دادگاه پس از شنیدن اظهارات محمود برای او به اتهام قتل نفس حکم قصاص صادر کردند.

مرد شیشه‌ای پس از ابلاغ حکم مجازاتش به آن اعتراضی نکرد و با قبول حکم مجازاتش خواستار اجرای آن شد. در حالی که پرونده در مرحله اجرای حکم قرار داشت، متهم نامه‌ای به سرپرست دادسرای جنایی تهران نوشت و در آن مدعی شد: «در این پرونده از خودم دفاع کردم‌. او ابتدا با چاقو به طرفم حمله کرد‌. با کمربند چند ضربه به او زدم و چاقو را گرفتم. بعد هم دو سه ضربه به او زدم. در آن زمان حالت عادی نداشتم. من کارت قرمزی هستم و نمی‌توانم جلوی خود را بگیرم. با توجه به ماده 302 قانون مجازات اسلامی جدید تقاضای اعاده دادرسی دارم.»پرونده سپس به دیوان‌عالی کشور فرستاده شد که قضات دیوان‌عالی کشور درخواست محمود را قبول کرده و پرونده برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری تهران فرستاده شد. هفته گذشته نخستین جلسه دادگاه برگزار شد که محمود ادعای خودش درباره دفاع مشروع و بیماری روانی را مطرح کرد.قاضی دادگاه پس از‌طرح ادعای متهم، جلسه دادگاه را به دلیل حاضر نشدن اولیای‌دم تجدید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها