در جریان پنج سال جنگ داخلی نام دمشق پایتخت سوریه بیش از هر زمان دیگری در رسانه‌های بین‌المللی شنیده شده است؛ شهری که حملات داعش و معارضان بسیاری از نقاط آن را ویران کرده و فقط خاطره‌ای از پایتخت فرهنگی جهان عرب بر جای گذاشته است.
کد خبر: ۸۶۰۷۷۵

به گزارش فرارو، دمشق پایتخت سوریه یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود که از هشت تا ده هزار سال قبل سابقه شهرنشینی در آن وجود داشته است. بسیاری مورخان این شهر را اولین پایتخت جهان دانسته‌اند و برخی دیگر لقب دروازه تاریخ به آن داده‌اند. این شهر در دوره‌های مختلف پایتخت و مرکز حکومت سلسله‌ها و امپراتوری‌های بسیار بود و پس از آن‌که در زمان خلافت امویان به سال 636 میلادی پایتخت جهان اسلام شد به مهم‌ترین شهر مسلمانان مبدل شد. در سال 2008 میلادی نیز دمشق به عنوان پایتخت فرهنگی جهان عرب انتخاب شد.

عکس‌هایی که دمشق در 50 سال قبل را نشان می‌دهد، دو سال پس از آن برداشته شده است که سران حزب بعث طی کودتایی قدرت را در سوریه به دست گرفتند. حزب بعث در سال 1963 قدرت را در این کشور به دست گرفت و با وجود اختلافات داخلی آن را حفظ کرد. پنج سال پس از برداشته شدن این عکس‌ها نیز حافظ‌اسد که در این زمان فرمانده نیروی هوایی سوریه است در پی کودتایی دیگر به قدرت رسیده و به عنوان اولین رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها