اعضای جامعه پزشکی از آن دست افرادی هستند که برای رسیدن به جایگاهشان سال‌ها سختی و مشقت‌های فراوانی را پشت سر گذاشته و به قول معروف در این راه استخوان ترکانده‌اند. آنها همان کسانی هستند که در خیلی مواقع جان انسان‌های دم مرگ را نجات داده‌اند. با وجود این باز هم در طول تاریخ پزشکانی در کشورهایی بوده‌اند که ادعای پیشرفت علمی داشتند اما در حساس‌ترین زمان ممکن‌ با اشتباهی فاحش جان بیمار را به خطر انداخته‌اند، آنها از آن قبیل پزشکانی هستند که علاوه بر دکترای پزشکی، دکترای حواس‌پرتی نیز دارند.
کد خبر: ۸۵۸۵۱۸

فرزند اشتباهی

بارداری به روش لقاح خارج از رحم روش نوینی است که این روزها مشکل بسیاری از خانواده‌هایی را که مدت‌ها ‌برای داشتن فرزند تلاش می‌کردند ‌ برطرف می‌کند. نانسی اندروز نیز از آن دسته زنانی بود که نمی‌توانست به روش طبیعی باردار شود، از این رو به کمک این روش، در یکی از کلینیک‌های باروری در نیویورک پس از مدت‌ها تلاش بالاخره به آرزوی خود رسید و فرزند دومش را باردار شد.

نانسی و همسرش که 9 ماه مشتاقانه منتظر به‌دنیا آمدن فرزند کوچکشان بودند و از شوق تولد او سر از پا نمی‌شناختند، پس از به دنیا آمدن وی در 19 اکتبر 2004 با شوک بزرگی روبه‌رو شدند؛ فرزند آنها یک دختر سیاهپوست بود. در حالی که پوست نانسی گندمگون و همسرش سفیدپوست بود!

از این‌رو به کلینیک مراجعه کرده و از جسیکا، نوزاد تازه متولدشده‌شان آزمایش دی.ان‌.ای گرفتند. پس از انجام این آزمایش در کمال ناباوری مشخص شد که این نوزاد متعلق به مرد دیگری است و پزشکان کلینیک اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اند.

گرچه این خانواده، جسیکای کوچک را تا به امروز مانند فرزند خودشان بزرگ کرده‌اند اما همچنان از شکایت خود علیه کلینیک باروری به‌دلیل این اشتباه جبران‌ناپذیر صرف‌نظر نکرده‌اند.

آنها در این باره به دادگاه گفتند که باوجود آن همه تلاش و صرف وقت و هزینه‌ای که برای عمل لقاح خارج از رحم انجام دادند، هرگز تصورش را نمی‌کردند که سرانجام کار این‌گونه شود. هضم این موضوع که توماس، همسر نانسی پس از آن همه انتظار و اشتیاق پدر بیولوژیکی جسیکا نیست واقعا برای او سخت و دردآور بود و از این‌رو هیچ‌گاه مسببین این اتفاق را نخواهد بخشید.

دادگاه نیز در جلسه محاکمه، صاحب کلینیک باروری، دکتر رجینالد پاکت را مقصر این اشتباه دانست و جریمه و پرداخت غرامت را تنها راه تسکین برای خانواده اندروز دانست.

انسداد شاهرگ اشتباه

دو ماه پس از انجام عمل بای‌پس شاهرگ قلب «دانا کاروی»، کمدین معروف برنامه «شب‌های شنبه» زمانی که همه انتظار بهبودی و بازگشت این کمدین به صحنه را داشتند، خبر مایوس‌کننده‌ای به اطلاع مخاطبان این برنامه رسید: «به‌دلیل سهل‌انگاری پزشک جراح، عمل بای‌پس قلب دانا موفقیت‌آمیز نبود.»

گرچه پس از مشخص شدن اشتباه، پزشکان بلافاصله اقدام به جراحی دوباره و باز کردن عروق مسدودشده کردند اما به هر حال اتهام تهدید جان این کمدین توسط تیم پزشکی بیمارستان‌ همچنان پابرجا ماند.

در حالی که پزشک جراح در جلسه دادگاه مدعی بود که غیرطبیعی بودن رگ‌های عروقی کاروی باعث بروز این اشتباه شده است، اما با این حال قاضی وی را به پرداخت 5/7 میلیون دلار غرامت‌ محکوم کرد.

کاروی در مصاحبه‌ای با مجله «مردم» گفت: «این اشتباه مانند این بود که پزشکی یک کلیه را به اشتباه از بدن شما خارج کند. این اشتباه نیز به همان اندازه بزرگ و غیرقابل بخشش است.»

قطع پای سالم بیمار

این اشتباه پزشکی را بدون شک می‌توان یکی از وحشتناک‌ترین خطاهای پزشکی دهه 90 میلادی دانست که تا مدت‌ها تبدیل به سوژه داغ خبری رسانه‌های جهان شد. این اشتباه توسط جراحی فلوریدایی صورت گرفت که در آن پای سالم یک بیمار 52 ساله به نام ویلی‌کینگ توسط پزشک جراح‌ از زانو قطع شد.

آقای کینگ که در فوریه 1995 به دلیل بروز یک بیماری در پای چپش مجبور بود آن را قطع کند وارد اتاق عمل شد. اما بعد از اتمام عمل و قطع کامل پای او‌ پزشک متوجه شد که پرسنل اتاق عمل، اشتباها پای راست او را به جای پای چپ برای عمل آماده کرده بودند!

در نتیجه این اشتباه غیرقابل برگشت، جراح مربوط 260 هزار دلار جریمه و پروانه پزشکی‌اش نیز تا شش ماه به حالت تعلیق درآمد. علاوه بر این بیمارستانی که آقای کینگ در آن تحت عمل جراحی قرار گرفته بود نیز به پرداخت 900 هزار دلار غرامت به بیمار محکوم شد.

عمل قلب باز‌ روی بیمار اشتباهی

ژوان موریس، زن 67 ساله بداقبالی است که چندی پیش برای انجام آنژیوگرافی مغزی در بیمارستانی آموزشی بستری شد. درست فردای آن روز زمانی که ژوان برای دریافت جواب آنژیوگرافی دوباره به آن بخش مراجعه کرد به جای ورود به اتاق نتایج آزمایشات، وارد اتاق مطالعه الکتروفیزیولوژی قلب شد. از آنجا که او از معاینات و مطالعات پزشکی سررشته نداشت گمان کرد که مطالعات و بررسی‌هایی که روی او توسط پزشک و کارآموزان صورت می‌گیرد، بخشی از فرآیند درمان اوست. به همین دلیل ژوان بیچاره پس از انجام معاینات قلبی به جای بازگشتن به اتاق خود به طبقه‌ای دیگر منتقل شد.

جالب اینجاست که خود این زن‌ با وجود این‌که می‌دانست فردای آن روز، موعد مرخصی‌اش از بیمارستان است با انتقال به بخش جدید، گمان کرد که مشکلی دیگر برای او به وجود آمده است، از این‌رو به پرستارش چیزی نگفت و تصمیم گرفت که منتظر خبر پزشکان بماند. غافل از آن‌که این سکوت بیجا باعث شد تا فردای آن روز وی را برای انجام عمل قلب باز به اتاق عمل منتقل کنند!

در ادامه ماجرا، ژوان درست یک ساعت تحت عمل جراحی قرار گرفت. پزشکان در این جراحی، یک برش در ناحیه کشاله ران او ایجاد و با سوراخ کردن یکی از عروق، آن را از داخل یک لوله به قلب او رسانده و پیوند زدند. لازم به ذکر است که این عمل پر خطر نه‌تنها برای ژوان که مشکل قلبی نداشت بی‌مورد بود، بلکه ریسک خونریزی، عفونت، حمله قلبی و سکته را نیز برای او به‌وجود آورد.

لحظاتی بعد، پزشکان درست در وسط کار جراحی بودند که ناگهان تلفن زنگ زد. پشت خط پزشکی از بخش دیگر بود که با نگرانی و تعجب از آنها پرسید که چه کاری با بیمار او انجام می‌دهند. چرا که بیمار او هیچ مشکل قلبی‌‌ نداشته است! پزشک جراح با شنیدن این جملات به سمت چارت اتاق عمل دوید تا نام بیماری را که باید تحت عمل جراحی قرار می‌گرفت بررسی کند. او روی بیمار سالم عمل قلب باز را انجام داده بود!

پس از مشخص شدن این اشتباه باورنکردنی پزشکان ژوان را به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل و وضعیت او را ثابت کردند.

خوشبختانه این بیمار پس از گذراندن چند روز دوره نقاهت‌ بهبود یافت و از بیمارستان مرخص شد، اما جالب‌تر از همه این است که وی با بزرگواری از خطای پزشک مربوط گذشت و از او شکایت نکرد و فقط بابت این که قلبش در این عمل پر خطر سالم مانده است خدا را شکر کرد.

تخلیه کلیه سالم

«این یک اشتباه غیرقابل قبول است و تیم پزشکی ما مسئولیت این خطای جبران‌ناپذیر را قبول می‌کند.» اینها جملات دکتر ساموئل کارلسن، رئیس بیمارستان پارک نیکولت آمریکا در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره تخلیه اشتباهی کلیه سالم بیمار در اتاق عمل است. در این ماجرا، بیمار مذکور به علت داشتن تومور در کلیه‌اش قرار بود عمل شود ولی پزشکان به اشتباه کلیه سالم او را از بدنش خارج کردند. این اشتباه زمانی مشخص شد که پزشکان‌ فردای آن روز‌ بعد از درآوردن کلیه و مشاهده عکس‌های پس از عمل اثری از بهبودی در بدن بیمار نیافتند. آنجا بود که با بررسی دوباره بیمار دریافتند که کلیه سرطانی هنوز سر جای خود پابرجاست و کلیه سالم از بین رفته است! البته پس از افشای این افتضاح پزشکی به درخواست خانواده بیمار و رعایت مسائل خصوصی اطلاعات دیگری در مورد سرانجام این بیمار در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت. با این حال، بیمارستان اعلام کرد کلیه‌ای را برای آنها کنار گذاشته است تا در زمان لازم به خانواده آن مصدوم بدهد.

دینا فراهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها