آیا مربی آرژانتینی می‌تواند رویای 52 ساله المپیکی شدن والیبال را محقق سازد؟

انتظار والیبال ایران از لوزانو

خوشبختانه فدراسیون والیبال به جمع‌بندی نهایی برای انتخاب سرمربی تیم ملی رسید و تصمیم درستی اتخاذ کرد؛ زیرا معتقدم زوج لوزانو ـ سیچلو می‌تواند ما را به آرزوی دیرینه‌مان یعنی صعود به المپیک برساند. در درستی این تصمیم توجه به یک‌سری نکات ضروری است:
کد خبر: ۸۵۷۳۱۴

1ـ واقعیت این بود که بچه‌های ما دیگر نمی‌توانستند با کواچ کار کنند و به اهداف مدنظر برسند. با توجه به تمامی شرایطی که آناستازی و لوزانو داشتند، انتخاب لوزانو درست بود؛ زیرا آناستازی دیرتر از لوزانو می‌توانست به تیم ایران ملحق شود و در ده روز نمی‌توانست اهداف و برنامه‌هایش را دنبال کند. به هر حال 20 روز یعنی 40 جلسه تمرین و این تعداد روز و تمرین می‌تواند فوق‌العاده تاثیرگذار باشد.

2ـ دیدگاه سیچلو (کمک مربی) به لوزانو نزدیک‌تر است. این دو به هرحال هموطن هستند و خیلی راحت‌تر می‌توانند با هم کار کنند و شرایطی که در نظر داشتند، برای ما بهتر بود. بنابراین نزدیکی دیدگاه این دو خود می‌تواند دلیل محکمی بر تصمیم درست فدراسیون باشد.

3ـ من به المپیکی شدن این تیم خیلی خوشبین و امیدوارم، مگر این‌که واقعا اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و عجیب و غریبی رخ دهد. مثل آسیب‌دیدگی، بیماری و دور بودن بچه‌ها از شرایط ایده‌آل یا این‌که حاشیه تیم را زمین بزند، اما با توجه به مدیریت، تجربه و روانشناسی خوبی که لوزانو دارد، امیدوارم مشکلات حاشیه‌ای در تیم ایجاد نشود و تیم به درستی راهش را برود. به عبارتی مدیریت لوزانو در این بخش می‌تواند برای تیم ما مفید و به عنوان عامل موفقیت باشد.

4ـ زمانی ولاسکو به عنوان یک مربی بزرگ از تیم ملی رفت و کسی جانشین او شد که رزومه‌ای قوی و خوب نداشت و از نقطه نظر بین‌المللی خیلی از ولاسکو پایین‌تر بود، برای همین از بدو آمدن کواچ نگاه‌ها به او خیلی مثبت نبود، اما امروز لوزانو آمده است؛ کسی که یک مربی نامدار است و عناوین بهتری دارد و باتجربه و کارکشته‌تر است. مطمئنا خصوصیات لوزانو باعث خواهد شد هم فضا برای کار کردن او مهیاتر باشد و هم بچه‌ها او را بپذیرند.

5ـ درباره این‌که برخی این ذهنیت را دارند که سیچلو پیشنهاد بازیکنان بوده است، به عنوان کسی که چند ماه در باشگاه گیتی‌پسند با سیچلو کار کرده‌ام، باید بگویم او مربی‌ است که تمریناتش عالی و از قدرت آنالیز بسیار خوبی برخوردار است. از طرفی لیگ ایران و والیبال ایران را به خوبی می‌شناسد و علاوه بر این چون سرمربی تیم ملی قطر هم بوده، به خوبی از والیبال قاره و تیم‌های آسیایی شناخت دارد و همه اینها برگ برنده است. او می‌تواند دانسته‌های خود را به سرمربی تیم منتقل کند و بهترین تصمیمات را بگیرد. اگر بچه‌ها چنین مربی را پیشنهاد داده و او را قبول دارند، باید گفت ایرادی ندارد؛ زیرا با جدیت بیشتر و با جان و دل زیر نظر او کار خواهند کرد.

6ـ هرچند نتوانستم در نشست‌های هم‌اندیشی فدراسیون والیبال برای تصمیم‌گیری درباره کادرفنی تیم ملی شرکت کنم، اما معتقدم چه انتخاب لوزانو حاصل خردجمعی و خروجی همین جلسات بوده یا خود فدراسیون راسا به این جمع‌بندی رسیده باشد، در هر دو صورت این تصمیم قابل احترام و درست است و باید آن را بپذیریم. دیگر جای تخریب نیست و همه باید دست به دست هم بدهیم؛ بازیکن، مربی، فدراسیون و به طور کلی تیم ملی را کمک کنیم تا با سهولت بیشتری به سمت هدف بزرگ خود یعنی المپیکی شدن پیش برویم.

محمد ترکاشوند

سرمربی تیم متین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها