گزارش جام‌جم از اولین روز اعطای وام 25 میلیون تومانی

تحریک مشروط تقاضای خودرو

روز گذشته وام 25 میلیون تومانی خودرو با بهره 16 درصد از طریق نمایندگی‌ها ارائه شد و مردم از این وام نسبتا استقبال کردند؛ این در حالی است که براساس آمار رسمی می‌توان دریافت طرح یاد شده در روز نخست خود موفقیت‌آمیز بوده و توانسته تقاضا را تا حدودی تحریک کند؛ اما مشروط.
کد خبر: ۸۵۴۶۷۹

به گزارش جام‌جم، همان‌طور که وعده شده بود از روز گذشته وام 25 میلیون تومانی خودرو از سوی نمایندگی‌های خودروسازهای منتخب آغاز شد، اما برخی نمایندگی‌ها اقساط هفت ساله خودرو را به چهار سال کاهش دادند که همین موضوع باعث شد تا برخی افراد متقاضی دریافت این تسهیلات دچار سردرگمی شده و صرفا پرسشگر چگونگی دریافت وام بوده و در نهایت از ثبت‌نام خودرو خودداری کنند.

تماس خبرنگار جام‌جم با چندین نمایندگی مختلف خودروساز مشخص کرد که نه‌تنها برخی نمایندگی‌ها نسبت به کاهش مدت زمان بازپرداخت وام اقدام کرده‌اند بلکه برخلاف اعلام‌های قبلی خودروهایی که بالای 50 میلیون تومان قیمت دارند را نیز در قالب این طرح به خریداران پیشنهاد می‌دهند. این در حالی است که اصولا این وام برای تحریک تقاضا و خرید خودروهای کاملا تولید داخل و با بازپرداخت هفت ساله طراحی شده است. با این حال آمار منابع دولتی حاکی از آن است که در چند ساعت آغازین این طرح برای 5000 خودرو ثبت‌نام صورت گرفته است. از سوی دیگر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ثبت‌نام‌کنندگان، نداشتن دسته چک یا قادر نبودن به تامین شمارزیادی چک بود، چراکه در صورت تمام شدن دسته‌چک، بانک تحویل دسته‌چک جدید را به پاس شدن چک‌های قبلی منوط می‌کرد و همین امر عملا افراد را از داشتن دسته‌چک محروم می‌کرد، لذا شمار زیادی از متقاضیان به همین علت از خرید خودرو با وام 25 میلیونی در روز اول بازماندند.

اظهارات کمپانی‌ها

در این زمینه رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا درباره واکنش مصرف‌کنندگان به آغاز پرداخت این تسهیلات به ایسنا گفت: از صبح دیروز تاکنون 2000 نفر از متقاضیان خرید خودرو با استفاده از تسهیلات 25 میلیون تومانی، ثبت‌نام انجام داده‌اند.

وی با بیان این‌که 70 درصد خودروهای فروخته شده تاکنون مربوط به خودروی پراید و تیبا بوده است، خاطرنشان کرد: 20درصد ثبت‌نام نیز مربوط به تندر90 و پارس تندر، پنج درصد وانت زامیاد و مابقی از دیگر محصولات این خودروساز بوده است.

بدهکاران نمی‌توانند وام بگیرند

معاون بازاریابی و فروش سایپا افزود: البته پیش‌ از ثبت‌نام از متقاضیان، نمایندگی‌های فروش به‌صورت آنلاین اقدام به اعتبارسنجی از مشتریان از طریق شرکت اعتبارسنجی مرتبط با بانک مرکزی می‌کنند، به‌گونه‌ای که اعتبار افرادی که چک برگشتی داشته یا دارای اقساط تسهیلات معوق در سیستم بانکی هستند، رد شده و نمی‌توانند از تسهیلات 25 میلیون تومانی استفاده کنند.

پیش ثبت‌نام 6000 نفر

در همین حال، مصطفی خان‌کرمی معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو نیز اظهار کرد: دیروز از 6000 نفر از متقاضیان استفاده از تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو، پیش‌ثبت‌نام صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی ایران خودرو، وی با بیان این‌که حدود 45 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان وجه پیش‌پرداخت را واریز کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تمام محصولات تولیدی ایران‌خودرو به‌جز دو محصول گراند ویتارا و هایما در این طرح عرضه می‌شود.

همچنین مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری نمایشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران گفت: دیروز در آغاز طرح عرضه خودرو با وام ۲۵ میلیونی، ۵۰۰۰ دستگاه خودرو تا این لحظه به فروش رفته که ۹۰درصد پژو، پراید و تندر ۹۰ بوده‌اند.

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا خودروهای چینی هم در قالب این طرح تأمین مالی می‌شوند، گفت: می‌خواستیم به نیاز مصرف‌کنندگان توجه کنیم و اگر فردی به دنبال خرید این خودروها هم بود امکان تأمین آن وجود داشته باشد.

متقاضیان می‌توانند سفته بدهند

همچنین علی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه این نشست خبری گفت: اگر متقاضیان دریافت وام کالا یا خودرو دسته چک نداشته باشند، می‌توانند از سفته هم استفاده کنند.

میرمحمد صادقی افزود: در صورتی که خریدار خودرو قادر به پرداخت دین خود نباشد بانک‌ها با مشتریان و دارندگان چک کاری ندارند بلکه به صورت مستقیم با خودرو سازها سر و کار دارند.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها