یادداشت

مددکاری در مدارس استرالیا

دانش‌آموزان سرمایه‌های اجتماعی هر کشورند و برنامه‌ریزی برای آنها به معنی استفاده صحیح از سرمایه‌های انسانی است.
کد خبر: ۸۵۴۱۲۴
مددکاری در مدارس استرالیا
به همین علت، بسیاری از کشورهای جهان در نظام آموزشی خود به دانش‌آموزان اهمیت ویژه می‌دهند. من سال‌ها در مدارس استرالیا حضور داشته و برنامه‌ریزی مسئولان این کشور برای ارتقای آموزش و سلامت روان دانش‌آموزان را از نزدیک دیده‌ام.

در این کشور، دانش‌آموزان کم‌بینا و نابینا و کم‌شنوا و ناشنوا، معلولان جسمی، حرکتی و همچنین کودکان با بهره هوشی 70 به بالا در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. البته اگر بعد از دو سال تحصیل دانش‌آموزان استثنایی مسجل شود که قادر به انطباق با مدارس عادی نیستند، ابتدا برای آنها ویژه تحصیلی تدارک دیده می‌شود و اگر این دوره‌ها نیز کارساز نباشد، فرد مورد نظر به مدارس استثنایی فرستاده خواهد شد. این در حالی است که دانش‌آموزان تیزهوش نیز در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و هدف از انجام تست‌های هوش فقط برنامه‌ریزی بهتر برای دانش‌آموزان تیزهوش است، نه جداسازی آنها از دیگران.

نکته این است که در همه این موارد، مددکاران اجتماعی در مدارس نقش کلیدی ایفا می‌کنند، به طوری که امور مدرسه، همچنین روابط میان والدین، همکاران مدرسه و دانش‌آموزان با نظارت مددکاران تنظیم و هدایت می‌شود. اگر دانش‌آموزی در استرالیا دچار مشکلات تحصیلی ازجمله اختلال یادگیری باشد، باز هم مددکاران مدرسه هستند که وارد میدان می‌شوند و برای رفع مشکل او اقدام می‌کنند. به همین علت، همه دانش‌آموزان این کشور، دوره ابتدایی را با موفقیت پشت‌سر می‌گذارند.

دکترطلعت‌اله یاری

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها