دولت چین برای ارتباط مردم دو سوی تنگه تایوان و بازگشت صلح آمیز این جزیره تحت حاکمیت چین به دیپلماسی پاندا روی آورده است.
کد خبر: ۸۵۳۷۹

پس از شکست ملی گرایان از کمونیست ها در فاصله سالهای 1946-1949تایوان با دولت جداگانه ای اداره شد. تایوان طی بیش از نیم قرن البته از کمکهای سیاسی ، نظامی و اقتصادی دولت امریکا بهره مند بوده است.
اما قصد چین از اهدای دو پاندا به تایوان این است تا ثابت کند که مردم چین و تایوان از یک نژاد، یک زبان و یک فرهنگ هستند، مضاف بر این که از حیث اقلیمی ، زیست محیطی و ژئواستراتژیکی نیز در یک واحد جغرافیایی بسر می برند. لذا هدیه 2پاندای چینی به تایوان در واقع هدیه مردم چین به مردم تایوان است.
برای اولین بار نیست که چینی ها به تایوانی ها پاندا هدیه می دهند. پکن در اواسط سال 2005میلادی 2پاندای بزرگ به تایوان هدیه داد.
شاید بتوان گفت دیپلماسی پاندا که چینی ها بدان روی آورده اند، تداعی کننده دیپلماسی پینگ پنگ 1971میلادی است.
در آن دیپلماسی ، جمهوریخواهان حاکم در امریکا با اعزام گروهی پینگ پنگ باز به چین در آوریل 1971میلادی ، موفق شدند روابط واشنگتن و پکن را به حالت عادی درآورند.
نتیجه و برآیند دیپلماسی پینگ پنگ این بود که هنری کیسنجر مسوول امور امنیت ملی دولت و ریچارد نیکسون رئیس جمهوری امریکا (البته) به طور محرمانه از چین دیدار و با دولتمردان چین کمونیست از جمله مائوتسه دون رئیس جمهور و چوئن لای نخست وزیر مذاکره کنند.
دقیقا به همین دلیل بود که جمهوریخواهان امریکا به معمار روابط خارجی با چین مشهور هستند. اکنون باید دید چین با دیپلماسی پاندا می تواند از شرایط موجود در دو سوی تنگه تایوان و فراتر از آن در شرق آسیا به نفع خود استفاده کند؛
واقعیت این است که مقامات دولت جزیره تایوان ، این سیاست چین را گامی برای همراه کردن افکار عمومی تایوان با خود و نفوذ در میان تایوانی ها می دانند و واقعیت مهمتر این که مقامات تایوان شرایط پدیدار شده به همراه تحولات یک سال گذشته را به سود چین ارزیابی می کنند.
از جمله این تحولات ، سفر لین چان و جیمز سونگ رهبران احزاب کومین تانگ و حزب اول خلق به چین بود. رهبران احزاب مخالف سیاست های دولت تایوان در چین با رهبران کمونیست این کشور در خصوص وحدت صلح آمیز تایوان با چین، مبادلات اقتصادی ، مسائل امنیتی و فرهنگی بحث و تبادل نظر کردند.
نتیجه دیدار رهبران احزاب مخالف تایوان با رهبران چین همانقدر که به تقویت دیپلماسی پکن منجر شد، تضعیف موقعیت حکومت «چن شویی بیان» رئیس جمهور تایوان را به دنبال داشت.
علاوه بر آن ، از هر صد نفر تاجر و سرمایه گذار تایوانی 90نفر چین را بهشت سرمایه گذاری می دانند. وجود 60هزار پروژه سرمایه گذاری تایوانی ها در چین و 80میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری 2سوی تنگه تایوان موید همین واقعیت است.
نکته مهم دیگر این که احزاب کومین تانگ و حزب اول خلق اکثر کرسی های پارلمان جزیره را در اختیار خود دارند. به همین دلیل ، دولت تایوان هنوز نتوانسته است لایحه خرید تسلیحات پیشرفته از امریکا به مبلغ 11میلیارد دلار را به تصویب برساند. و اما نکته مهم تر این است که احزاب مخالف دولت تایوان توانستند در انتخابات شهرداری ها و شوراهای محلی که در آخرین ماه سال 2005در تایوان برگزار شد حزب دموکراتیک ترقی خواه استقلال طلب یعنی حزب رئیس جمهور را شکست دهند و به بسیاری از پستهای شهری و محلی دست یابند.
این در حالی است که وجود اختلاس و حیف و میل اموال عمومی از سوی عناصر حزب رئیس جمهوری ، باعث شد تا محبوبیت های چن شویی بیان به میزان قابل توجهی کاهش یابد و بر موقعیت این حزب تاثیر منفی بگذارد.
اگر چه حکومت استقلال طلب تایوان هنوز حمایت های دولت امریکا را برای خود دارد ولی دولت چین مثل همیشه از هر فرصتی برای اعمال حاکمیت بر تایوان استفاده می کند. اهدای 2پاندا به مردم تایوان در همین راستا قابل ارزیابی است.

محمد مهدی غفاری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها