چگونه امواج وای‌فای را مطیع خود کنیم؟

امواج بازیگوش

کمتر کسی را می‌توان یافت که در خانه خود برای اتصال به اینترنت از کابل شبکه استفاده کند. وجود گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها باعث شده شبکه بی‌سیم وای‌فای بیش از پیش عمومیت یابد. استفاده از وای‌فای برای اتصال به شبکه و اینترنت به قدری محبوبیت یافته که حتی برخی سازندگان لپ‌تاپ‌ها نیز در برخی تولیدات خود پورت مخصوص اتصال کارت شبکه را حذف کرده و تنها گزینه اتصال به اینترنت در این دستگاه‌ها، استفاده از وای‌فای است. آنچه باید در ذهن داشته باشید این است که نمی‌توان یک راه‌حل قطعی برای شرایط مختلف معرفی کرد. مدیریت و در دسترس ساختن امواج وای‌فای گاهی ساده و بدون دردسر نبوده و ممکن است مدتی زمان ببرد تا بتوان به یک راه‌حل خوب برای مشکل و محدودیت به وجود آمده رسید. این هفته قصد داریم برخی از این راه‌حل‌ها را مرور کرده و ببینیم در دنیای امروز به کمک چه ابزارهایی می‌توان امواج وای‌فای را تقویت و تجربه‌ای بهتر از کار در یک شبکه بی‌سیم را فراهم کرد.
کد خبر: ۸۵۳۲۴۳

راه سرراست

اتصال وای‌فای از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند و همان‌طور که همه ما تجربه کرده‌ایم، استفاده از آن دردسرهای مختلفی دارد. با فاصله گرفتن از روتر بی‌سیم سیگنال ضعیف‌تر می‌شود و برخی مناطق از خانه حتی ممکن است نقطه کور باشد و هیچ آنتنی در آن نقطه یافت نشود. تداخل امواج هم مساله دیگری است که کاربران ممکن است با آن مواجه شوند.

سرراست‌ترین راه ممکن برای دستیابی به پوشش‌دهی بالاتر استفاده از یک روتر بی‌سیم قدرتمندتر است. البته این پیشنهاد را زمانی می‌توان راه‌حلی مناسب دانست که در حال حاضر از یک روتر ضعیف استفاده کرده و به این موضوع واقف باشید. قطعا یک روتر ساده با یک آنتن داخلی نمی‌تواند جوابگوی یک خانه یا اداره با مساحت 200 مترمربع باشد و استفاده از یک روتر بهتر با تعداد آنتن‌های بیشتر و قدرت بالاتر، تاثیر بهتری روی کارایی شبکه بی‌سیم خواهد داشت. همچنین اگر روتر فعلی شما قابلیت تعویض آنتن دارد، ممکن است استفاده از یک آنتن قدرتمندتر پوشش‌دهی بهتری برایتان فراهم کند.

پل بزنید

گاهی شرایطی وجود دارد که حتی استفاده از روتر بی‌سیم قدرتمندتر یا تعویض آنتن نیز نمی‌تواند راهگشا باشد. برای مثال زمانی که بخواهید اینترنت بی‌سیم را به طبقات مختلف یک ساختمان برسانید، تکیه بر تنها یک روتر بی‌سیم چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و ممکن است نتواند به شکلی صحیح نیاز شما را برآورده کند. یک روش استفاده از یک روتر مجزا در هر طبقه و اتصال آن روتر بی‌سیم به روتر اصلی به کمک کابل شبکه است.

با آن‌که استفاده از کابل راه‌حلی مطمئن است، اما این راه‌حل همواره کارساز نیست و بسیاری از اوقات دوست داریم تا هرچه بیشتر خود را از شر کابل‌های دست و پا گیر خلاص کنیم. به همین دلیل باید از ابزاری به نام Access Point و حالت Bridge استفاده کرد. زمان راه‌اندازی این دستگاه در مکان مورد نظر، باید شماره شناسه (آدرس MAC) روتر اصلی به همراه نام شبکه بی‌سیم و رمز عبور آن را به یاد داشته باشید تا بتوانید مشخص کنید Access Point شما باید به کدام روتر بی‌سیم متصل شود. پس از برقراری ارتباط می‌توانید از شبکه بی‌سیم با برد بهتر در مکانی که در نظر گرفته‌اید نهایت لذت را ببرید. نکته‌ای که در زمان استفاده از Bridge باید به‌خاطر بسپارید این است که این دستگاه‌ها نیز از شبکه بی‌سیم برای نقل و انتقال اطلاعات بهره برده و بهتر است در مکانی قرار گیرند که بتوانند به شکلی مطمئن اطلاعات با روتر بی‌سیم انتقال دهند. همچنین نوع و تعداد آنتن Access Point مورد استفاده می‌تواند در کارایی آن و میزان پوشش‌دهی تاثیر‌گذار باشد.

تکرار

ابزار دیگری که برای افزایش برد شبکه بی‌سیم می‌توان به کار برد، Repeater نام دارد که با نام Range Extender نیز شناخته می‌شود. ظاهر این سری از دستگاه‌ها دقیقا مشابه با یک
Access Point است و اغلب، بسیاری از Access Pointها قابلیت فعال شدن در حالت Repeater را نیز دارند. (روی جعبه دستگاه یا صفحه مشخصات دستگاه در سایت سازنده، این مساله ذکر شده است) راه‌اندازی Repeater مانند راه‌اندازی Bridge است و دوباره باید این نکته را به یاد داشته باشید که این دستگاه را جایی بگذارید که همپوشانی خوبی با سیگنال روتر بی‌سیم اصلی داشته باشد. یکی از محدودیت‌های Repeater
‌ها افت پهنای باند انتقال اطلاعات به نصف است، زیرا بخشی از پهنای باند صرف انتقال اطلاعات با روتر بی‌سیم اصلی شده و به همین دلیل ممکن است با افت سرعت در انتقال اطلاعات مواجه شوید.

جادوی برق

دو راه‌حلی که تاکنون درباره آنها صحبت کردیم، راه‌حل‌هایی نسبتا ارزانقیمت هستند، اما راه سومی هم وجود دارد که هزینه آن بالاتر است، اما به شکلی جالب می‌تواند نیاز ما را برآورده کند. این ابزارها Power line نام دارد و به کمک کابل‌های برق، اطلاعات را در شبکه انتقال می‌دهند.
Power lineها معمولا در بسته‌بندی دو تایی به فروش می‌رسند. برای راه‌اندازی Power line یکی از آنها را به پریز برق وصل کرده و به کمک یک کابل شبکه آن را به روتر اصلی متصل می‌کنید. سپس Power line دوم را در مکان مورد نظرتان به یک پریز برق خالی وصل کرده و سیگنال شبکه در آن اتاق قابل دسترس می‌شود.

Power lineها در انواع مختلفی عرضه می‌شود. برخی از آنها تنها دارای یک اتصال شبکه برای وصل کردن آنها به سوئیچ یا یک روتر و Access Point هستند. برخی دیگر نیز خود یک Access Point داخلی داشته و کاربر را از خرید ابزارهای مجزا بی‌نیاز می‌کنند. راه‌اندازی Power lineها نیز بسیار ساده است و به دانش خاصی نیاز ندارد. سیم‌های برق خانه نیز از قبل درون دیوار تعبیه شده‌اند و دیگر لازم نیست با کابل‌کشی و دردسرهای آن سر و کله بزنیم.

چند نکته در استفاده از Power Lineها وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند به بهبود کارکرد آنها کمک کند. اول از همه این‌که Power line باید مستقیم به ریز برق متصل شود. اتصال Power line به سه‌راهی‌های محافظ‌دار می‌تواند باعث مختل شدن سیگنال شبکه شود. همچنین با افزایش فاصله قدرت سیگنال انتقالی نیز افت می‌کند. در حالت تئوری گفته می‌شود Power lineها می‌توانند تا فاصله 300 متری اطلاعات را انتقال دهند. با این حال بهتر است برای حفظ کیفیت در سطحی قابل قبول، فاصله را به کمتر از 200 متر کاهش دهید. همچنین نوع سیم‌کشی خانه نیز در کیفیت شبکه ساخته شده به کمک Power line تاثیرگذار است. خانه‌های قدیمی با سیم‌کشی قدیمی پتانسیل کمتری در استفاده صحیح از Power Lineها دارند. همچنین اتصال Power line به مدار اصلی خانه می‌تواند روی بهبود قدرت سیگنال تاثیرگذار باشد. توصیه آخر این‌که بهتر است از Power lineهای مشابه برای استفاده در شبکه خانگی استفاده کرد تا به بهترین شکل با یکدیگر هماهنگ بوده و دردسر کمتری ایجاد کنند.

بهترین راه‌ حل

حتما تا الان به این نتیجه رسیده‌اید که هیچ راه‌حلی با بهترین نتیجه برای بهبود پوشش‌دهی شبکه بی‌سیم وجود ندارد. ابزارهای موجود هر یک مزایای خودشان را دارند، اما در عین حال محدودیت‌های مختلفی نیز به همراه می‌آورند که باید به نحوی با آنها کنار آمد. با این حال شناخت این ابزارها می‌تواند قدمی مناسب برای آشنایی با انواع راه‌حل‌ها برای بهبود پوشش‌دهی شبکه بی‌سیم بوده و به شکل بهتری ما را یاری کند. به یاد داشته باشید هیچ ابزار بی‌سیم کامل نبوده و گاهی باید مجموعه‌ای از آنها در کنار هم به کار گرفت تا به نتیجه مطلوب رسید.

بابک ولی‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها