زمانی که بروس ویلیس در سال 1988 نقش جان مک‌کلین را در اولین قسمت «جان‌سخت» بازی کرد، کسی تصورش را هم نمی‌کرد که این کاراکتر تبدیل به یکی از چهره‌های افسانه‌ای ژانر اکشن خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۲۹۸۶

ویلیس در کنار آرنولد شوارتزنگر و سیلوستر استالونه لقب سه قهرمان اکشن اصلی دو دهه 80 و 90 (حداقل نیمه اول دهه 90) را گرفتند. جان مک تیرنان، کارگردان فیلم مخالف تولید انبوه جان‌سخت بود. شاید به همین دلیل بود که قسمت دوم آن را در سال 1990 کارگردانی نکرد و رنی هارلین جای او را گرفت. اما این فیلم هم مثل قسمت اول با استقبال بالای تماشاگران روبه‌رو شد. مک تیرنان در سال 1995 پشت دوربین سومین قسمت این مجموعه فیلم قرار گرفت. در همان سال این فیلمساز اعلام کرد با بالا رفتن سن بروس ویلیس بهتر است که صنعت سینما دیگر به سراغ تولید قسمت تازه‌ای از این اکشن ماجراجویانه نرود.

تلاش چندباره تهیه‌کنندگان جان‌سخت برای راضی کردن مک تیرنان برای کارگردانی قسمت دیگری از فیلم، راه به جایی نبرد. این موضوع تولید قسمت چهارم فیلم را به عقب انداخت. سال 2007 که چهارمین قسمت جان‌سخت روی پرده سینماها رفت، شرایط در مقایسه با دهه 90 میلادی تغییر زیادی کرده بود. تماشاگران سینما به‌دنبال قهرمانان اکشن تازه با ماجراجویی‌های تازه و به‌روز بودند. گروهی از منتقدان سینمایی گفتند جان مک‌کلین دیگر پاسخگوی خواست‌ها و انتظارات تماشاگران سده جدید نیست.

اما تهیه‌کنندگان فیلم با سماجت در سال 2013 هم قسمت دیگری از جان‌سخت را تولید کردند. این اولین فیلم از مجموعه فیلم جان‌سخت بود که داستانی اصیل و غیراقتباسی داشت. فیلمنامه چهار قسمت قبلی براساس داستان نوول‌های ادبی جنایی نوشته شده بود که جزو کارهای ادبی پرخواننده زمان خود بودند. منتقدان سینمایی به ذکر این نکته پرداختند که تمهیدات تهیه‌کنندگان راه به جایی نمی‌برد و آنها باید یک فکر اساسی در این رابطه کنند. به باور آنها، جان‌سخت با حفظ وضعیت فعلی خود جوابگوی تماشاگران علاقه‌مند نیست و مثل رقیب سینمایی‌اش جیمز باند، باید یک خانه‌تکانی اساسی در کلیت خود بکند. خبرهای تازه‌ای که درباره قسمت جدید این مجموعه فیلم به گوش می‌رسد، خبر از آن می‌دهد که سازندگانش هم بالاخره به همان نتیجه و تحلیلی رسیده‌اند که منتقدان سینمایی چند سال قبل به آن رسیده بودند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها