تام هنکس اولین اسکار بازیگری‌اش را برای «فیلادلفیا» گرفت. این درام اجتماعی فردا از شبکه نمایش پخش می‌شود و تماشاگران خود را به دنیای درونی کاراکتری می‌برد که با درگیری‌های ذهنی زیادی روبه‌روست و در سطح جامعه هم باید با مشکلات زیادی مقابله کند.
کد خبر: ۸۵۲۹۱۶

هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم برلین هم در سال 1993 تام هنکس را به خاطر بازی در نقش مرد بخت برگشته‌ای که به بیماری ایدز مبتلا می‌شود، مستحق دریافت خرس نقره‌ای بهترین بازیگر دانستند. منتقدان و تماشاگران دنزل واشنگتن را هم برای ایفای نقش وکیلی سرسخت (که از حق و حقوق اجتماعی و فردی کاراکتر هنکس دفاع می‌کند) تحسین کردند.

فیلادلفیا اولین محصول هالیوودی است که به صورت مشخص درباره بیماری ایدز صحبت می‌کند و شخصیت اصلی و مثبت آن، کسی است که از این بیماری رنج می‌برد. به همین دلیل، فیلم اهمیت زیادی در تاریخ سینما دارد. نمایش عمومی این درام اجتماعی با نقدهای مثبت منتقدان همراه بود و تماشاگران هم با استقبال خود از آن، فروش بالای 207 میلیون دلاری را برایش رقم زدند. این در حالی است که هزینه‌های تولید فیلم حدود 26 میلیون دلار شده بود. ران نیسوانر، فیلمنامه فیلادلفیا را نوشت و برای آن نامزد دریافت اسکار بهترین فیلمنامه اصیل و غیراقتباسی شد. اما جین کمپین استرالیایی‌تبار این جایزه را برای «پیانو» گرفت. رسانه‌های گروهی این نوع تقسیم جایزه را حق‌کشی نسبت به نیسوانر دانستند.

با وجود آن‌که فیلمنامه فیلم غیراقتباسی است، اما رسانه‌های گروهی گفتند حوادث آن شبیه اتفاقاتی است که در عالم واقعیت برای یک وکیل دعاوی معروف به نام جفری باورز رخ داد. او سال 1987 به دلیل ابتلا به ایدز از شرکت خود اخراج شد. شباهت داستان فیلم با داستان زندگی باورز، باعث طرح شکایتی رسمی از سوی خانواده‌اش علیه فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کنندگان فیلادلفیا شد، اما این شکایت راه به جایی نبرد. جاناتان دمی، کارگردان فیلم در ژانرهای مختلف فعالیت کرده و درام دلهره‌آور اسکاری «سکوت بره‌ها» معروف‌ترین فیلم اوست. وی پس از اکران عمومی فیلادلفیا در گفت‌وگویی اعلام کرد دلیل خوب و موجهی برای کارگردانی آن داشته است. زمانی که در ابتدا کارگردانی فیلم به او پیشنهاد شد، علاقه چندانی برای همکاری با این پروژه نداشت، اما مرگ یکی از صمیمی‌ترین دوستانش به خاطر بیماری ایدز، باعث تغییر دیدگاهش شد.

در این شرایط، دمی اصرار داشت پشت دوربین فیلمبرداری این فیلم قرار گیرد. تام هنکس که خواهان نقش اصلی فیلم بود، برای بازی در آن 30 کیلو وزن کم کرد. دنزل واشنگتن بر عکس او، مجبور به اضافه کردن وزن شد! هدف دمی از کارگردانی فیلم این بود که کسانی که آشنایی با بیماری ایدز ندارند، آن را تماشا کنند. این کار باعث آشنایی عمومی مردم با این بیماری و نترسیدن آنها از بیماران ایدزی می‌شد. بازیگرانی مثل دانیل دی لوئیس، اندی گارسیا و مایکل کیتون خواهان بازی در نقشی بودند که هنکس برای آن انتخاب شد.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها