حضور ستاره‌های سینما، شکوه ویژه‌ای به نهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران داد

کوک «ساعت» سینما به دست منتقدان

حضور چهره‌های سرشناس دنیای سینما و نقد فیلم، گلایه‌های علی نصیریان، نکوداشت سیروس الوند، بزرگداشت امید روحانی، شعرخوانی شمس‌لنگرودی، اجرای موسیقی زنده توسط مانی رهنما و خبر بچه‌دارشدن علیرضا خمسه! نهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران را به یکی از مراسم‌های تماشایی و خاطره‌انگیز سینما در چند سال اخیر تبدیل کرد.
کد خبر: ۸۵۲۴۰۳

به گزارش جام‌جم، نهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران شامگاه یکشنبه در سالن حجاب تهران برگزار شد؛ مراسمی که کیوان کثیریان رئیس انجمن منتقدان و دبیر این دوره جشن آن را به ملکه رنجبر، بازیگر و علی عباسی، تهیه‌کننده قدیمی سینما تقدیم کرد. در بخشی از این مراسم که اجرای آن را کامران ملکی به عهده داشت، حاضران به احترام درگذشت و فقدان دو منتقد و نویسنده برجسته سینما، ایرج کریمی و زاون قوکاسیان یک دقیقه سکوت کردند.

گلایه‌های نصیریان

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران که این روزها تماشاگران بازی تحسین‌برانگیز او را در سریال شبکه نمایش خانگی «شهرزاد» ساخته حسن فتحی دنبال می‌کنند، در بخشی از این مراسم و پس از پخش نماآهنگی درباره نحوه ساخت شهرک سینمایی غزالی از سوی علی حاتمی فقید گلایه‌هایی را درباره وضعیت امروز سینما بیان کرد و گفت: جشن خیلی خوب است، اما خود سینما چه می‌شود؟ سینما پس از انقلاب رشد خوبی داشت حالا چرا توجه مردم به سینما به این شکل درآمده است؟ چرا تعداد و وضع فنی سینماها در شهرهای مختلف چنین حال و روزی دارد؟‌

بازیگر آثار ماندگاری چون هزاردستان، کمال‌الملک، ناخدا خورشید و میوه ممنوعه در ادامه نسبت به حفظ داشته‌ها هم انتقاد کرد و افزود: ما حتی قدر آن چیزی را هم که داریم نمی‌دانیم؛ شهرک سینمایی غزالی که به همت مرحومان علی حاتمی و ولی‌الله خاکدان بنا گذاشته شد، مدت‌ها به حال خود رها شده بود تا این‌که آقای فتحی کارگردان سریال «شهرزاد» آنجا را احیا کرد تا بتواند کارش را انجام دهد. آیا پس از 40 سال کسی نباید به تئاترشهر رسیدگی کند که این‌طور دچار حادثه نشود؟

نصیریان ضمن تاکید بر نقش سازنده منتقدان برای پیشرفت هنر گفت: ما ظرفیت انسانی خلاق فراوانی در کشور داریم، اما خروجی هماهنگی در این زمینه نداریم. ناصر تقوایی هنوز می‌تواند فیلم بسازد، اما از وجود او آن‌طور که باید بهره‌برداری درستی نمی‌شود.

تجلیل از سیروس الوند

سیروس الوند، فیلمساز شناخته‌شده و قدیمی سینما پیش از این‌که کارگردان شود، منتقد فیلم بود. کارگردان فیلم‌های یک بار برای همیشه، برخورد و دست‌های آلوده در جشن منتقدان به پاس یک عمر فعالیت هنری تجلیل شد؛ در این بخش علیرضا داوودنژاد، فریدون جیرانی، محسن سیف و جواد طوسی روی صحنه آمدند و صحبت‌های کوتاهی درباره الوند مطرح کردند. الوند فیلم «این سیب هم برای تو» را در نوبت اکران دارد.

قدردانی از یشایایی در حضور تقوایی و درویش

بخش دیگری از این مراسم به تجلیل از هارون یشایایی، تهیه‌کننده قدیمی سینما اختصاص داشت. سینماگری که تهیه‌کنندگی چند فیلم شاخص سینمای ایران از جمله هامون، اجاره‌نشین‌ها و در مسیر تندباد را به‌‌عهده داشت. ناصر تقوایی و احمدرضا درویش دو کارگردان برجسته‌ای بودند که برای تجلیل از یشایایی روی سن حاضر شدند و به صحبت درباره این تهیه‌کننده پیشکسوت پرداختند. حضور این سینماگران وقتی بامسماتر جلوه می‌کند که بدانیم تهیه‌کنندگی فیلم‌های ناخدا خورشید و ای‌ایران هردو ساخته ناصر تقوایی و کیمیا به کارگردانی درویش هم به‌ عهده یشایایی بوده است.

تقوایی درباره یشایایی گفت: هارون یشایایی که او را پرویز صدا می‌کنم، هر وقت فیلمی کارکرده یکی از بهترین‌ها بوده است. امیدوارم او مثل گذشته که بهترین فیلم‌های سینمای ایران را تولید می‌کرد، باز هم کار کند. درویش هم معرفت، روح بلند و سخاوت را از ویژگی‌های مهم یشایایی برشمرد و گفت: مجموع این خصوصیات باعث تولید فیلم‌های ماندگاری توسط این هنرمند شده است. بزرگداشت هارون یشایایی، بزرگداشت ذخائر فرهنگ و هنر سرزمین ماست.

فهرست برخی از برندگان

بهترین فیلم: در دنیای تو ساعت چند است؟

بهترین کارگردان: ابوالحسن داوودی، رخ دیوانه

بهترین بازیگر نقش اول مرد: سعید آقاخانی، خداحافظی طولانی

بهترین بازیگر نقش اول زن: باران کوثری، کوچه بی‌نام

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن: مهتاب کرامتی، عصر یخبندان

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن: سحر دولتشاهی، عصر یخبندان

بچه‌دارشدن خمسه

علیرضا خمسه، کمدین محبوب ایران ، معمولا در هر مراسمی که حاضر می‌شود حرف بامزه‌ای برای گفتن دارد، در این شب هم وقتی برای اهدای بهترین بازیگر نقش مکمل زن روی صحنه آمد، خبری مطرح کرد که با توجه به طنازی همیشگی او صحت و سقم آن معلوم نیست. او گفت: بیکاری باعث شد همسرم حامله شود! فکر می‌کنم در میان این همه خبر عزاداری، خبر خوبی باشد. برای همین از آقای قالیباف خواهش می‌کنم در کنار قبرستانی که قرار است برای هنرمندان بسازد، به فکر ساخت یک زایشگاه هم باشد.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها