ضربات سنگین ارتش سوریه به تروریستها

محاصره 2 ساله فرودگاه «کویرس» شکسته شد

نیروهای ارتش سوریه در ادامه پاکسازی راه «خناصر» ‌به «اثریا» واقع در ریف جنوب شرقی «حلب»‌ موفق شدند 130 عنصر تروریستی را از پای درآورند. بیشتر کشته شده‌های داعش در محوطه اثریا بودند و بیش از40 جسد از عناصر این گروه در ناحیه «عقیربات» واقع در شرق «حماه» دیده شده‌ است. بیش از30 تروریست «جبهه النصره» نیز در درگیری با ارتش سوریه در راه خناصر به اثریا کشته شده‌اند. نیروهای سوریه موفق شده‌اند تاکنون بیش از 22 کیلومتر از این راه را از وجود عناصر تروریستی پاکسازی کنند.
کد خبر: ۸۴۹۷۴۲
پاکسازی صدها کیلومتر از مناطق حومه حلب

به گزارش جام جم آنلاین، ارتش سوریه همچنین پس از دریافت آتشبارهای پرقدرت «توس 1 ای» معروف به «جهنم روسی» یا «پخته شدن در آفتاب»، توانسته است در مناطق کوهستانی لاذقیه پیشروی و سنگرها و پایگاه‌های گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش را منهدم کند. ویژگی‌های آتشباری جهنم روسی با برد4500 متر به گونه‌ای است که پس از برخورد با هدف و انفجار، با تولید دمایی معادل1000 درجه سانتیگراد تا شعاع چند صد متری را تحت تاثیر امواج ویران‌کننده دمایی و تخریبی خود قرار می‌دهد. به کارگیری این سامانه‌ها در میدان نبرد، توازن قوا را به نفع ارتش سوریه تغییر داده و نظامیان سوری را در موقعیت هجومی قرار داده است.

ارتش سوریه این پیشروی‌ها را در حالی انجام می‌دهد که تروریست‌ها پس از حملات دقیق و درهم شکستن استحکامات آنها از سوی ارتش، فریاد کمک سر داده و گروه‌های تروریستی از جمله النصره و جیش‌المجاهدین و احرارالشام دست به تحرکاتی زده‌اند. روزنامه الاخبار چاپ لبنان در مورد پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه نوشت: ارتش سوریه در مساحتی به‌ عمق 5/8 کیلومتر و عرض 17کیلومتر پیشروی کرده است و مساحت اجمالی حدود 147 کیلومترمربع شامل روستاها، تپه‌ها، مزارع و پادگان‌های نظامی را تحت کنترل خود در آورده است. مناطق آزادشده عبارتند از روستاهای حدادین، الوضیحی، عبطین، کدار و الملیحه و پادگان کدار، بلندی الشهید، بلندی زهمول، مرغداری زیتونی، قلعه نجم، منطقه الدباغات، منطقه الکساره، مجبل الوضیحی، مزرعه الحلبی، مزرعه مرعی و مزرعه خیرو.

رایزنی‌های سیاسی

همزمان با پیشروی‌ ارتش سوریه علیه داعش، بازار رایزنی‌های سیاسی درباره نحوه حل بحران این کشور نیز بسیار داغ شده است. در همین رابطه وزیر خارجه آمریکا در دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در ریاض که عصر شنبه صورت گرفت، «بسیج» دیپلماتیک بین‌المللی برای حل سیاسی درگیری‌ها در سوریه را که بشار اسد جزو آن نباشد، خواستار شد. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه اعلام کرد: طرفین بر لزوم آماده‌باش بین‌المللی برای رسیدن به این هدف تاکید و بر اهمیت گذار سیاسی در سوریه بدون اسد تاکید کردند. خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز با استناد به بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، کری و پادشاه عربستان تصمیم گرفته‌اند کمک‌های خود را به معارضان به‌اصطلاح «میانه‌رو» سوریه افزایش دهند. کری و ملک سلمان افزون بر این، بر اهداف خود درباره تشکیل کشوری باثبات، کثرت‌گرا و متحد در سوریه تاکید کردند.

حق انتخاب با مردم سوریه است

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه خبری راشا تودی با بیان این‌که واشنگتن بزرگ‌ترین اشتباه خود را با رد همکاری با مسکو در مبارزه علیه تروریسم مرتکب شده است، گفت: بازیگران خارجی نمی‌توانند درباره هیچ مساله‌ای برای مردم سوریه تصمیم بگیرند. ما باید به سمتی حرکت کنیم که گزینه انتخاب را به مردم سوریه ارائه کنیم که چگونه در کشورشان زندگی کنند و همچنین از منافع همه گروه‌های قومی و سیاسی حمایت کنیم. البته این مساله باید در راستای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی باشد. روسیه پیش‌تر نیز گفته بود، حاضر است از نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه پشتیبانی هوایی کند. اما این پیشنهاد با واکنش منفی این گروه‌ها مواجه شد. در همین رابطه فارس البیوش رهبر گروه «فرسان الحق» وابسته به ارتش آزاد سوریه گفت: روسیه باید پیش از پیشنهاد کمک هوایی که ما آن را درخواست نکرده‌ایم ابتدا بمباران مقر ارتش آزاد سوریه را متوقف کند. درخواست روسیه برای برگزاری انتخابات نیز ریاکارانه است. این درخواست روسیه به آن معناست که آنها خواستار ماندن بشار اسد برای آینده هستند.

طرح 5 جانبه کارتر

همچنین جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و بنیانگذار «مرکز کارتر» در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: همه گروه‌ها در سوریه به‌جز داعش تقریبا هر طرحی را که از سوی آمریکا، روسیه، ایران، ترکیه و عربستان پذیرفته شود، خواهند پذیرفت؛ زیرا ایران و روسیه از بشار اسد حمایت می‌کنند و سه کشور دیگر از مخالفان او. من با موافقت پوتین این پیشنهادها را به واشنگتن منتقل کردم. در ادامه این مطلب رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نوشت: پنج کشور ذکر شده با این گزینه‌های جایگزین روشن می‌توانند یک طرح پیشنهادی متفق‌القول را ارائه دهند. از این رو می‌توان در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل و با استفاده از طرح پنج کشوری سازوکاری برای اجرای این اهداف پیدا کرد. مشارکت روسیه و ایران در این فرآیند ضروری است.

این درحالی است که روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن نیز به نقل از منابع خود از طرحی منسوب به روسیه خبر می‌دهد که در آن نوعی همکاری بین ارتش آزاد سوریه وارتش ملی این کشور پیش بینی شده و قرار است بشار اسد نیز تا پایان دوران ریاست جمهوری خود به صورت یک مقام تشریفاتی در قدرت حضور داشته باشد. منابع رسمی روسیه درمورد این طرح اظهار نظری نکرده‌اند.

اسد آماده انتخابات زودهنگام

همزمان با تحولات کنونی سوریه گفته می‌شود بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور در دیدار با یک هیات پارلمانی روسیه در دمشق با مهم خواندن تاثیر بمباران مواضع گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش در سوریه توسط جنگنده‌های روسی، اعلام کرد: نتایج عملیات هوایی ضدتروریستی روسیه بیش از حد انتظار بوده است. رئیس‌جمهور سوریه همچنین در دیدار هیات پارلمانی روسیه در دمشق از تصمیم خود برای شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری کشورش به صورت زودهنگام و آمادگی برای اجرای اصلاحات قانون اساسی خبر داد.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها