طرح پنج ماده ای رییس جمهور روسیه برای حل و فصل بحران سوریه مبتنی بر مبارزه قاطع با تروریسم، مذاکرات بین المللی، جلب همکاری گسترده سوری ها، تقویت نهادهای ملی و همچنین نقشه راه بازسازی این کشور انتشار یافت.
کد خبر: ۸۴۹۰۶۰
طرح پنج ماده ای پوتین برای حل بحران سوریه منتشر شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، ولادیمیر پوتین پس از مذاکرات دوشنبه گذشته خود با رییس جمهور سوریه در کاخ کرملین و کسب دیدگاه های بشار اسد، مسیر اقدامات لازم را برای حل و فصل مسایل سوریه و پایان دادن به مناقشه در این کشور را ارائه کرده است.

براساس متن کامل طرح پوتین که رسانه های روسی امروز (شنبه) آن را منتشر کرده اند، مذاکرات و اقدامات طرف های سوری شامل دولت و نیروهای معارض سیاسی این کشور با حمایت سیاسی جامعه بین المللی و قطع مداخله خارجی شاخص اصلی روند حل و فصل مسایل سوریه، به شمار می رود.

بخش نخست این طرح دربرگیرنده اتحاد تمام تشکیلات و گروه های نظامی سوریه اعم از ارتش، نیروهای مردمی و داوطلبان کرد و معارضان برای مقابله با گروه های تروریستی و مزدوران خارجی است.

در ماده دوم، تقویت نهادها و سازمان های دولتی در مناطق مناقشه و ایجاد شرایط برای آغاز روند سیاسی حل و فصل بحران سوریه پیش بینی شده است.

جذب مشارکت روحانیون مسلمان و رهبران اسلامی و در روند حل و فصل بحران سوریه از طریق مذاکرات، بخش دیگر طرح پنج ماده ای رییس جمهور روسیه است.

پوتین در چهارمین بخش طرح خود بر لزوم تنظیم نقشه راه بازسازی اقتصادی و اجتماعی سوریه و ایجاد تاسیسات زیربنایی مانند مدرسه و بیمارستان در مناطق درگیری ها و کمک به احداث ساختمان های مسکونی تاکید کرده است.

رییس جمهور روسیه همچنین در بخش پایانی لزوم اعطای کمک های مالی بین المللی به سوریه با جذب کشورها و سازمان های مالی بین المللی برای فعالیت در این بخش را برای پایان هر چه زودتر پیامدهای بحران در این کشور مهم خوانده است.

روسیه از آغاز بحران سوریه بر لزوم قطع مداخله خارجی در سوریه و قطع حمایت از تروریست ها تاکید و اعلام کرده که خطر تروریسم محدود به این کشور نخواهد بود و منطقه را فرا می گیرد.

آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ترکیه، قطر و عربستان کشورهای عضو اردوگاه ضد سوری هستند که پنج سال پیش با هدف سرنگونی حکومت بشار اسد، برنامه جذب تروریست های افراطی از سراسر جهان، سازماندهی و تقویت گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش را آغاز و به کشور سوریه گسیل کردند که براساس گزارش ها شهروندانی از 83 کشور را در برمی گیرد که در صفوف تروریست ها در عراق و سوریه می جنگند.

روسیه در چارچوب قراردادهای همکاری نظامی خود با سوریه، حدود 50 فروند جنگنده سوخو، چندین بالگرد جنگی میل 24 و مجموعه ای از رزمناوها، یک ناو تجسسی و همچنین پهپادها را در خاک این کشور برای مبارزه علیه تروریست ها به کار گرفته است.

روسیه اعلام کرده است که این همکاری ها در چارچوب مقررات بین المللی و در اجرای قراردارد همکاری با دولت قانونی سوریه انجام و ادامه خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها