در روزهای اخیر، جنگ روسیه در سوریه همچنان بر بازارهای نفت سایه افکنده بود. هر چند این حمله باعث صعود خیره‌کننده در بازار نفت نشده‌، اما توانسته اندکی قیمت نفت را بالا ببرد.
کد خبر: ۸۴۸۲۴۹
سایه جنگ روسیه در سوریه بر بازار نفت

به گزارش جام‌جم، ورود روسیه به جنگ علیه داعش و تروریسم در سوریه به‌تنهایی تاثیر مهمی بر بازار نفت ندارد، اما نگرانی از گسترش دامنه جنگ به نزدیکی مرزهای ترکیه، اردن و همچنین احتمال واکنش آمریکا و دولت‌های غربی باعث بروز نگرانی‌هایی شده است. این نگرانی در ابتدای حضور نظامی روسیه در سوریه بیشتر بود، اما به‌تدریج کمرنگ شده است. عدم موضعگیری تند آمریکا و دولت‌های غربی علیه روسیه و همچنین انتشار اخباری مبنی بر مخالفت واشنگتن با تحویل موشک‌های ضد‌هوایی استینگر توسط دولت‌های عربی به مخالفان سوری، نگرانی از تبدیل شدن سوریه به محل زورآزمایی ابرقدرت‌ها را رفع کرد و به این ترتیب، بازار نفت نفس راحتی کشید.

تثبیت قیمت‌ها

علاوه‌بر تحولات سوریه، انتشار برخی اخبار مبنی بر ناتوانی تولیدکنندگان غیراوپک برای افزایش عرضه و حتی احتمال کاهش تولید نفت توسط آنها، ضعف ارزش دلار، افزایش تقاضا و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت نیز زمینه تقویت قیمت‌های نفت خام را فراهم کرد.

اعضای غیر‌اوپک که معمولا نفت را با هزینه گران تولید می‌کنند، به علت کاهش سرمایه‌گذاری و محدودیت‌های فنی، نسبت به افزایش چشمگیر تولید خود در ماه‌های آینده ابراز تردید کرده‌اند، به طوری که فتحی بیرول، دبیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرده است، عرضه کشورهای غیر‌اوپک در سال آینده به اندازه 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. همچنین ست کلینمن، رئیس اداره استرتژی انرژی در موسسه سیتی گروپ خاطر نشان کرده است که تولید غیر اوپک در سال آینده کاهش خواهد یافت.

اعلام انصراف شرکت‌ها از برخی طرح‌های پرهزینه و دارای ریسک نیز همچنان ادامه دارد، به‌طوری که برآورد می‌شود کاهش سرمایه‌گذاری در بخش نفت خام، بیشترین مقدار کاهش در 20سال گذشته باشد. از سوی دیگر، پیش‌بینی افزایش تقاضا برای نفت در سال آینده اندکی بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته و باعث خوشبینی بازار شده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرده است، تقاضای جهانی برای نفت به 79/93 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. در پیش‌بینی قبلی این اداره، تقاضای جهانی 62/93 میلیون بشکه برآورد شده بود. در مجموع، این تحولات باعث افزایش خوشبینی نسبت به افزایش اندک قیمت‌ها در سال 2016 شده است.

نگرانی از تداوم عرضه مازاد

به گزارش جام‌جم، در روزهای اخیر به موازات اخبار خوشبینانه نسبت به افزایش قیمت‌ها، فشار مازاد عرضه همچنان بر بازار سنگینی می‌کرد، به‌طوری که از انتظار برای افزایش چشمگیر قیمت‌ها کاسته شده است.

تصمیم عربستان و روسیه برای کسب سهم بیشتر از بازار و ارائه تخفیف‌های بیشتر باعث نگرانی نسبت به سقوط دوباره قیمت‌ها شده است. رقابت عربستان و روسیه بر سر بازار به حدی است که این شائبه را ایجاد کرده که حاضرند رقیب را به قیمت سقوط قیمت‌ها از میدان رقابت خارج کنند. بر این اساس، عربستان اعلام کرده است ‌ قیمت انواع نفت خام سبک، متوسط و سنگین خود را برای ماه نوامبر به مقصد آمریکا 30 سنت در هر بشکه کاهش داده است. این کشور قیمت نفت‌خام متوسط خود را به مقصد آسیا نیز 9/1 دلار در هر بشکه کاهش داد که بیشترین مقدار کاهش از فوریه 2012 تاکنون به‌شمار می‌رود. افزایش قابل توجه میزان ذخیره‌سازی نفت‌خام آمریکا نیز عامل دیگری است که جلوی افزایش قیمت‌ها در روزهای گذشته را گرفت. براساس گزارش‌ها، ذخیره‌سازی نفت‌خام در آمریکا 07/3 میلیون بشکه افزایش یافته و به 461 میلیون بشکه رسیده است در حالی که بازار انتظار داشت‌ این ذخیره‌سازی‌ها فقط 25/ 2 میلیون بشکه افزایش یابد.

نرخ نفت ایران

براساس آخرین آمار، قیمت نفت سبک ایران در هفته منتهی به ٩ اکتبر، ٤٨ دلار و ٣٤ سنت و نفت سنگین نیز ٤٦ دلار و ٢٥ سنت برای هر بشکه معامله شده است که البته می‌توان پیش‌بینی کرد تا پایان هفته کاهش یابد و به محدوده 45 دلار بازگردد.

توقف روند صعودی قیمت‌ها

‌ تحولات بازار در روزهای اخیر باعث شد ‌ روند صعودی قیمت نفت که از دو هفته قبل آغاز شده و باعث افزایش قیمت‌ها از حدود 44 دلار به نزدیکی 50 دلار شده بود، متوقف شود. بر این اساس، قیمت نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه دسامبر به 46/50 دلار در هر بشکه رسید و این در حالی است که نفت برنت در هفته منتهی به 9 اکتبر، بشکه‌ای ٥١ دلار و ١٦ سنت معامله شد. قیمت نفت خام آمریکا نیز در 16 اکتبر به 26/47 دلار در هر بشکه رسید که در مقایسه با هفته قبل خود، 5 درصد کاهش را نشان می‌دهد. شاخص نفت عمان نیز نرخ 46 دلار و 81 سنت را ثبت کرده است.

سهیل آشتیانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها