نقاشی‌های عبدالحمید قدیریان در نمایشگاهی با عنوان «آسمان حسین(ع)» به نمایش گذاشته شده است

آسمان، رنگ حسینی می‌گیرد

گالری زمستان خانه هنرمندان در این روزهای پاییزی و در آسمان ابری پایتخت گرمای خاصی دارد؛ گرمایی که عشق به امام حسین(ع) آن را رقم زده است. آسمان این گالری با برپایی نمایشگاه آسمان حسین، آفتاب سوزان ظهر عاشورا را دارد و یادآور بزرگمردی است که قلبش از عشق به حق آکنده بود.
کد خبر: ۸۴۸۲۲۵

عبدالحمید قدیریان، نقاشی که بسیاری او را نقاش فرشتگان می‌دانند و تابلوهای نقاشی‌اش پر است از فرشتگانی که پیام‌آور مهربانی‌ها و خوبی‌ها هستند، این بار 14 بوم نقاشی را به نیت 14 معصوم و در آستانه عاشورا به وقایع کربلا گره زده و آسمان حسین(ع) را روی دیوار برده است.

او که باز هم فرشتگان را در تابلوهایش جای داده و تصاویر زیبا و تاثیرگذاری از عاشورا ارائه کرده است، در این باره می‌گوید: نباید اهل بیت(ع) را به قدری دست نیافتنی نشان داد که فاصله مردم با آنها زیاد شود. همچنین باید شان اهل بیت(ع) کاملا حفظ شود. به همین علت‌ به فکر افتادم ‌ عاشورا را از منظر دیگری نگاه کنم و بخشی از صحنه‌های آن روز را مطابق ادراکم به تصویر بکشم.

این نقاش ادامه می‌دهد: علما و وعاظ در کتاب‌ها و منبرها نوشته‌ و صحبت کرده‌اند ولی ما در زمینه هنر و از بعد تصویری، برای مردم مطلبی قابل ارائه نداریم. از دید معرفتی و در حد فهم خودم یک مجموعه تصویر خلق کرده‌ام و از آنجا که عنصر آسمان در این آثار محوریت دارد و ارتباط امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) و صحابه بزرگوار ایشان را با آسمان و خداوند مد نظر داشتم، عنوان آسمان حسین را برای آن برگزیدم.

شهریار بحرانی کارگردان فیلم «ملک سلیمان» هم که به دیدن نقاشی‌های قدیریان آمده، در این باره می‌گوید: افتخاری نصیب بنده شد که آثار قدیریان را در محضر خودش از نزدیک ببینم. حرکتی که راه انداختند، کار استثنایی و فوق‌العاده‌ای است که تا امروز نمونه چنین کاری را نداشتیم؛ این که در زمینه نقاشی، موضوع مذهبی و دینی را در این وسعت و عمق معنا انتخاب کند و از زوایای مختلف آن واقعه را به تصویر بکشد.

رضا میرکریمی، کارگردان فیلم یه حبه قند هم با حضور در نمایشگاه قدیریان گفت: معمولا ما در بازسازی و تصویرسازی این واقعه بزرگ عقیدتی و فرهنگی به سمت زمینی کردن آن پیش رفتیم و دنبال مختصاتی گشتیم که تعریفی زمینی از این اتفاق به مخاطب ارائه دهیم، اما قدیریان از آن نگاه معمول و مرسوم جدا شده و نگاه آسمانی را در آثار خود به تصویر کشیده که قابل ستایش است.

امین زندگانی، بازیگر سینما و تلویزیون هم که به تماشای آسمان حسین رفته است، اظهار می‌کند: من با نگاه آقای قدیریان در دو پروژه طولانی‌مدت آشنا شده بودم، از ایده‌ها و موضوعاتی که ایشان با آن سروکار دارند با خبر بودم و گاهی‌ اوقات بخشی از آثارشان را می‌دیدم. اکنون هم در قالب 14 اثر، نقاشی‌هایشان به نمایش درآمده و موضوعی که برای من بسیار جالب است و در ملک سلیمان هم این نوع نگاه از آقای قدیریان وجود داشت، حضور موکد آسمان در آثارشان است که حتی خودشان می‌گویند‌ واقعه عاشورا یک واقعه آسمانی است.نمایشگاه نقاشی‌های عاشورایی عبدالحمید قدیریان با عنوان آسمان حسین تا 30 مهر در گالری زمستان خانه هنرمندان برپا خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها