چطور پرانرژی باشیم؟

این روزها احساس خستگی دائمی خیلی از افراد را کلافه کرده است. هر چه می‌خوابیم باز هم خسته‌ایم. این جمله‌ای است که زیاد می‌شنویم. بدتر از همه این که علتش را هم نمی‌دانیم. شاید تنها چیزی که به ذهنمان برسد این باشد که به کم‌خونی دچاریم، اما قضیه پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.
کد خبر: ۸۴۷۶۴۶

متاسفانه بیشتر ما زمانی که احساس خستگی می‌کنیم برای بازگرداندن انرژی‌مان سراغ کافئین و قند می‌رویم؛ دو ماده‌ای که اثر خوبشان موقت و اثر بدشان تا مدت‌ها در بدن باقی می‌ماند. دکتر دینا آرونسون در این‌باره می‌گوید: احساس خستگی روی حال روحی و فیزیکی افراد تاثیر می‌گذارد، سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال می‌کند و ما را در برابر بیماری‌هایی چون افسردگی و حتی انواع مزمنی چون بیماری‌های قلبی ضعیف می‌کند. بهترین راه‌حل مقابله با این احساس خستگی تغذیه مناسب و البته زمان این تغذیه است. اگر بدانیم چه چیزی را چه زمانی بخوریم، می‌توانیم انرژی بیشتری داشته باشیم و از احساس خستگی همیشگی خود بکاهیم.

سبزیجات آهن‌دار

مواد مغذی مشخصی مثل آهن می‌تواند برای خانم‌ها انرژی‌زا باشد. تقریبا 10 درصد خانم‌های بین 20 تا 49 ساله فقر آهن دارند. کمبود آهن باعث احساس خستگی می‌شود و مقاومت جسمی و ذهنی افراد را کاهش می‌دهد. آهن در بدن برای رساندن اکسیژن به سلول‌ها استفاده می‌شود و مورد نیاز است. تحقیقاتی که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد بانوانی که از سبزیجات آهن‌دار استفاده می‌کنند ،35 درصد کمتر به سندرم پیش از قاعدگی دچار می‌شوند. از سبزیجات حاوی آهن می‌توان به لوبیا، عدس، اسفناج و کنجد اشاره کرد. مصرف این سبزیجات با ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد.

تنوع

خوردن انواع محدودی از میوه‌ها انرژی لازم بدن را تامین نمی‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مقدار ثابتی میوه اما با تنوع بیشتر مصرف می‌کنند، کمتر استرس اکسیداتیو خواهند داشت. استرس اکسیداتیو موجب پیری زودرس و ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود.

کافئین

با وجود فواید چای و قهوه، اگر احساس خستگی دائمی دارید از این دو ماده استفاده نکنید، زیرا مصرف چای و قهوه به شما انرژی کاذب می‌دهد و پس از مدتی دوباره حس خستگی بازمی‌گردد. در ضمن با مصرف کافئین ممکن است در تشخیص مشکل اصلی که بدن تان با آن مواجه است دچار اشتباه شوید.

غذای واقعی

منظور از غذای واقعی، مواد خوراکی طبیعی است. به جای این‌که چیپس بخورید، از سیب‌زمینی استفاده کنید. به جای خوردن آبمیوه‌های مصنوعی خود میوه را بخورید. غذاهای فرآوری شده تنها انرژی کاذب به افراد می‌دهد و نه‌تنها هیچ فایده‌ای برای بدن ندارد، بلکه موجب چاقی و امراض دیگر می‌شوند.

چربی

بر خلاف آنچه تصور می‌کنید، چربی می‌تواند مفید باشد. چربی‌های سالم را حذف نکنید. بسیاری از انواع آنتی اکسیدان‌های مهم نیاز به چربی دارند تا از طریق آن بتوانند جذب خون شوند. در یک مطالعه از افراد خواسته شد از سه نوع سالاد حاوی چاشنی‌های بدون چربی، کم‌چرب و پرچرب بخورند. افرادی که سالادهای بدون چربی خورده بودند آنتی‌اکسیدان کمتری دریافت کرده بودند.

وجود آنتی‌اکسیدان برای انرژی الزامی است، زیرا این آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که در برابر رادیکال‌های آزاد می‌جنگند و باعث سلامت سلول‌ها می‌شوند.

محصولات یخزده

حتما تعجب کرده‌اید،. اما محصولات یخزده دارای مواد مغذی بیشتری نسبت به محصولات تازه هستند، زیرا به گفته متخصص تغذیه سینثیاساس به محض این‌که میوه یا سبزی از زمین جدا می‌شود، فواید خود را به مرور از دست می‌دهد، ولی یخزدگی باعث می‌شود مواد مغذی در میوه‌ها و سبزیجات باقی بماند.

پس اگر فکر می‌کنید ممکن است میوه یا سبزی که به تازگی تهیه کرده‌اید مدت زیادی دریخچال‌تـــان بماند، بهتر است آن را منجمد کرده و هر زمان که خواستید از آن استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها