وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه الرای چاپ کویت گفت: اگر ایران قدرتمند ، توانست با کشورهای دور و بزرگ به توافق دست پیدا کند چگونه نتواند با برادران عرب ما به توافق دست پیدا کند.
کد خبر: ۸۴۶۰۳۷
می توانیم با برادران عرب به توافق برسیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،محمد جواد ظریف ، اتهامات نسبت داده شده به کشورش در موضوع «باند العبدلی»،را مشکوک دانست برای اینکه «پس از توافق هسته ای با کشورهای عضو گروه پنج به اضافه یک مطرح شده است».

وزیر امور خارجه در این مصاحبه که تنی چند از سردبیران دیگر روزنامه های عربی نیز حضور داشتند، امنیت کویت را به مثابه امنیت ایران دانست و در عین حال از نقش امیر این کشور شیخ صباح الاحمد الصباح در حادثه تاسف باری که برای حجاج ایرانی در مشعر منا روی داد ، تمجید کرد و افزود: «ما امیدواریم که روابط خوب تاریخی میان دو کشورو با امیر کویت ادامه داشته باشد».

وی با اشاره به چشم انداز روابط میان تهران وریاض، گفت: «ما نیازمند فعالیت بیشتر رسانه ای در محافل عربی هستیم.. اکنون تلاشهایی برای گمراه کردن افکار عمومی ضد ما وجود دارد.

وی گفت: آنچه در این زمینه برای ما مهم است ، خطر دائمی است که ایران، عربستان و عراق را تهدید می کند و باید تاکید کنم که امنیت عربستان سعودی برای ما مهم است و امیدواریم که دوستان ما در عربستان، این واقعیت را درک کنند».

وی افزود: «ما معتقدیم به هر اندازه در زمینه ملاقات و دیدار سرعت به خرج دهیم، می توان با خطرات مقابله کرد..ما از طرف خودمان آماده مساعدت و دراز کردن دست یاری به سوی همه برادران و دوستان در زمینه مقابله با تروریسم هستیم و این شعار نیست بلکه اقدامی در چارچوب منافع و امنیت برای همگان است».

به نوشته الرای ، ظریف درباره ترتیبات مسائل منطقه ای در چارچوب توافق هسته ای میان ایران و قدرت های (باصطلاح) بزرگ تصریح کرد: «ما تاکید کرده ومی کنیم که هیچ توافقی درباره مسائل منطقه با گروه پنج به اضافه یک به دست نیامده و متاسفانه بسیاری معتقد بودند که پرداختن به مساله هسته ای، برای تهران این زمینه را فراهم کرده که با آمریکائیها توافق ومعامله ای بر ضد همسایگان خود داشته باشد در حالی که هیچ توافق محرمانه ای با گروه پنج به اضافه یک درباره مسائل منطقه در کار نیست اما درباره توافق هسته ای درباره برنامه هسته ای مان به مدت پانزده سال،باید بگویم که این مساله به ما امکان می دهد که وارد مرحله غنی سازی صنعتی و تهیه سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر شویم و در کل، گفتگو را موثرترین راه برای حل همه مسائل بغرنج و اختلافی می دانیم».

وزیر خارجه درباره توافق به دست آمده میان ایران وآژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت:«پروتکل امضا شده میان تهران و آژانس ، سندی محرمانه است و قابلیت انتشار ندارد .

ظریف در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و مصر و ضرورت دیدارها میان کشورهای موثر منطقه ای مانند ایران، مصر و ترکیه برای اتخاذ اقداماتی که به رهایی منطقه از بحرانهای کنونی منجر شود و اقدامات وزارت خارجه ایران در این زمینه ، تصریح کرد: ما شدیدا بر داشتن روابطی مستحکم و خوب با همه کشورهای عربی اصرار داریم.. من دیپلمات هستیم و دوستانی در مصر دارم و مواضع دو کشور درباره بسیاری از مسائل منطقه بسیار به هم نزدیک است.

وزیر امور خارجه ایران درباره تأثیرات توافق هسته ای بر مسائل منطقه و دیدگاه ایران در قبال ورود روسیه در مساله سوریه، گفت:« ما توافق هسته ای را یک پیروزی برای همه منطقه می دانیم و در زمینه روسیه نیز، ما معتقد بودیم که وحدت و هماهنگی واقعی میان کشورهای جهان برای مقابله با خطر داعش و تروریسم وجود دارد، اما این مساله محقق نشد ،درباره سوریه باید بگویم که ما بارها اعلام کردیم که راه حل در این کشور یا در یمن وبحرین و هر کشور دیگر، دیپلماتیک است.

وی گفت: توافق هسته ای ، به حل مشکلات منطقه کمک خواهد کرد.. دوستان در عربستان توافق هسته ای را خطری برای خود می دانند و این تاسف برانگیز است..من از این قضیه به شدت احساس ناراحتی ونارضایتی می کنم.. این موضع در حقیقت با موضع اسرائیل یکی است».

به نوشته الرای،‌ وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی (ادعایی) درباره اینکه ایران پس از گرفتن سوریه، عراق، لبنان و جزایر سه گانه، از عربها چه می خواهد؟ گفت: معتقدیم عربستان مورد هدف داعش و تروریسم است و ما خواهان تقویت دوستی و مودت با دوستان عربستانی و دوستان عربی هستیم که از صدام در طول هشت سال جنگش با ایران حمایت وکمک کردند. آنها خوب می دانند که ما از انها در ازای حمایت شان از صدام در این جنگ، چیزی نخواستیم و تا به امروز به آنها ظلم نکردیم. بلکه ملتی که به آن ظلم شده، ملت ایران است که هشت سال با سلاح های شیمیایی در معرض بمباران بود..دوستان عرب ما، کسانی هستند که برای سنگ اندازی و ایجاد مشکل در زمینه توافق هسته ای به آمریکا می روند.. ما آماده گفتگو با آمریکا نبودیم بلکه خواستار گفتگو با دوستان عرب خود بودیم. من به شما اطمینان می دهم که می توانستیم بحران هسته ای را در ظرف دو هفته حل کنیم . ما و عربها در منطقه در یک کشتی هستیم .ایران برای خود کشتی اختصاصی ندارد و شما هم همین طور. همه ما در یک کشتی هستیم و اگر مشکلی برای این کشتی پیش بیاید، همه ما باهم غرق خواهیم شد و کسی ما را نجات نمی دهد.. همه آنها در ساحل خواهند ایستاد و شادی می کنند. این مساله ایجاب می کند که با هم دیدار کنیم و به اینده مشترک نگاه کنیم.

من از دوستان عرب می خواهم به این اصل دقت کنند که آینده ما یکی است.آنها باید این مساله را درک کنند و مطمئن باشند که ایران در کنار آنهاست و به آنها برای رسیدن به ساحل ایمن و ایجاد منطقه ای امن و با ثبات کمک خواهد کرد. اگر آنها متوجه این اصل نشوند، ما به این موضع پایبند خواهیم ماند.. ما معتقدیم که گفتگویی جدی ما را به یک واقعیت رهنمون می کند و آن اینکه اگر ایران قدرتمند و نزدیک، توانسته با کشورهای دور و بزرگ به توافق دست پیدا کند چگونه نتواند با برادران عرب ما به توافق دست پیدا کند. من در مطبوعات عربی از این اصول صحبت می کنم و در روزنامه الشرق الاوسط مقاله ای نوشتم و این نشان دهنده عمق اهمیتی است که ما برای این مساله قائل هستیم».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها