معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران در گفتگویی اعلام کرد که حاکمان سعودی زور و قدرت را به گفتگو ترجیح می دهند.
کد خبر: ۸۴۶۰۷۱
حاکمان سعودی گزینه زور را ترجیح می‌دهند

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امر عبداللهیان در گفتگو با روزنامه السفیر چاپ لبنان درباره نتایج نشست بروکسل برای حل بحران سوریه اظهار داشت: نشست ما با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سازنده بود و ایشان افکار سازنده و بسیار مثبتی را مطرح کرد. ما درباره مسائل مختلفی همچون تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم رایزنی کردیم.

وی افزود: در این دیدار روند سیاسی در سوریه را مورد بررسی قرار دادیم. ما معتقدیم اتحادیه اروپا می تواند نقش مثبتی در حل بحران سوریه ایجاد کند. ما به این رایزنی ها در سطح منطقه و اروپا ادامه خواهیم داد.

امیرعبداللهیان درباره تشکیل گروه تماس بین المللی و هدف آن تصریح کرد: استفان دی میستورا طرحی را مطرح کرد که به موجب آن گروه تماس تشکیل شود و تا این لحظه جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند با تمامی کشورهای تاثیرگذار در سوریه و بازیگران رایزنی داشته باشد و یکی از این بازیگران تاثیرگذار، اتحادیه اروپا است.

وی درباره پیشنهاد استفان دی میستورا مبنی بر حضور همزمان ایران و عربستان سعودی در موضوع حل بحران سوریه گفت: ما مشکلی در انجام رایزنی با شرکای سعودی نداریم و بارها آمادگی خود را برای سخن گفتن با سعودی ها اعلام کرده ایم اما در شرایط کنونی طرف سعودی از ورود به هر گونه گفتگو خودداری می کند و این در واقع برای طرف ایرانی سوال است که چرا دستگاه دیپلماسی عربستان سعودی از هر نوع گفتگو سرباز می زند. چه بسا حاکمان جدید سعودی بخشی از پاسخ این پرسش باشند، حاکمان جدید، زور و قدرت را به گفتگو ترجیح می دهند و ما می بینیم پس از گذشت ۶ ماه از استفاده از زور در یمن نتیجه ای حاصل نشده است.

امیرعبداللهیان افزود: ما نسبت به آینده خوشبین هستیم، سعودی ها چه تمایل داشت باشند و چه نداشته باشند همسایگان ما متوجه شده اند جایگزینی برای گفتگو وجود ندارد. ما معتقدیم تهران و ریاض می توانند در ایجاد راه حل برای حل مشکلات منطقه با یکدیگر سهیم باشند.

وی اظهار داشت: هیچ طرفی حق تعیین سرنوشت آینده رئیس جمهوری سوریه را ندارد و این مسئله توسط مردم این کشور حل و فصل می شود. معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اعزام نیروهای ایرانی به سوریه گفت: ایران هیچ نظامی در سوریه ندارد اما مستشاران ایرانی در سوریه حضور دارند و تخصص آنها مشورت دادن به سوری ها در زمینه مبارزه تروریسم است. مستشاران ایرانی به درخواست دولت سوریه به این کشور اعزام شده اند.

امیر عبداللهیان همچنین از حملات روسیه به مواضع گروه های تروریستی در سوریه حمایت و تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در نبرد با تروریسم در سوریه را اقدامی شجاعانه توصیف و از عملکرد آمریکا در قبال بحران سوریه انتقاد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها