طب سنتی

چغندر / رفع کم خونی

چغندر دارای ویتامین‌های A، B، C، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و... است.‌ چغندر خواص زیادی دارد. ازجمله از بیماری جذام جلوگیری می‌کند و به علت داشتن فسفر غذای خوبی برای تقویت مغز بوده و موجب تقویت حافظه و اعصاب می‌شود.‌
کد خبر: ۸۴۵۱۳۳

اشتهاآور، مقوی و تصفیه‌کننده خون است. برای کسانی که به التهاب مثانه، ناراحتی‌های پوستی، ورم و درد کلیه، بواسیر و سیاتیک مبتلا هستند بسیار مفید است. خوردن آب چغندر سردرد، درد دندان، زخم معده و چاقی را برطرف می‌کند.‌ افراد کم‌خون بخصوص خانم‌ها اگر عصاره چغندر را همراه آب هویج بخورند بیماری آنها بهبود پیدا می‌کند. خوردن جوشانده برگ چغندر برای افراد بیمار آرامش‌بخش است و درد آنها را کم و خواب راحتی را برایشان فراهم می‌کند.‌ شست‌وشوی موی سر با آب چغندر مانع شوره سر می‌شود. برای تسکین درد گوش آب چغندر را با روغن بادام مخلوط کرده و داخل گوش بچکانید.مصرف برگ چغندر برای رفع التهاب کبدی بسیار مفید است.

شلغم / دشمن سرفه

شلغم نرم‌کننده سینه و ضدسرفه و درمان اصلی سرماخوردگی. به علت این که شلغم دارای املاح و ویتامین‌های زیادی است، می‌تواند جایگزین خیلی از خوراکی‌ها شود. مثلا به علت داشتن مواد قندی و نشاسته‌ای می‌تواند جایگزین نان باشد، چون با خوردن شلغم حس گرسنگی از بین می‌رود. بنابراین برای افرادی که رژیم لاغری دارند بسیار مفید است. آب شلغم دارای ویتامین C زیاد است و اگر شلغم را خرد کرده و در شیر بجوشانید و صبح ناشتا گرم بخورید درمان سینه‌درد است. شلغم به علت داشتن ید فراوان برای رفع بیماری گواتر مفید است. همچنین کم‌خونی را از بین می‌برد و برای آسم مفید است.‌ اگر یک یا دو عدد شلغم را بپزید و وقتی خوب پخت آن را بکوبید و به صورت پوره درآورید و وسط پارچه نرمی بریزید و گرم روی محل آبسه بگذارید، آبسه سرباز خواهد کرد. شلغم دفع‌کننده سنگ مثانه و پایین‌آورنده فشار خون و تقویت‌ تخمدان‌هاست.‌‌ انسولین موجود در شلغم براثر حرارت و پختن کم می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها