عضو جدید باشگاه خودروهای برقی

صاعقه قدرت

نمایشگاه خودروی فرانکفورت یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های صنعت خودرو و رویدادی مهم در تقویم سالانه صنعت خودرو به شمار می‌آید. چند سالی است در این نمایشگاه خودروهای برقی گوی سبقت را از دیگر خودروها ربوده‌اند و در حقیقت می‌توان گفت خودروهای الکتریکی گل سرسبد این نمایشگاه هستند.
کد خبر: ۸۴۲۶۷۱

نخستین خودروهای برقی قرن نوزدهم معرفی شدند. اگرچه با تولید انبوه خودروهای اختراق داخلی، تولید خودروهای برقی با کاهش چشمگیری مواجه شد، اما پس از وقوع بحران انرژی، در دهه 70 و 80 بار دیگر موضوع خودروهای برقی برای مقابله با این بحران مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت. البته استقبال از این خودروها در نهایت به تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی برای خودروهای برقی منجر نشد. کاهش قابل توجه آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای از مهم‌ترین مزیت‌های خودروهای برقی است.

رقیبی تـایـوانی در جمع خودروهای برقی

از آنجا که در دنیای امروز خودروهای الکتریکی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، بسیاری از شرکت‌هایی که حتی سابقه‌ای در دنیــای خودروسازی نداشته‌اند نیز در این راه قدم گذاشته‌اند. تسلا نشان داد شرکت‌های نوپا در حوزه خودروسازی می‌توانند در کنار ارائه راهکارهایی برای شارژ این خودروها در تولید خودروهای الکتریکی موفق باشند و این انگیزه موجب شد حتی شرکت‌هایی مانند اپل نیز به موضوعاتی مانند تولید خودروهای هوشمند و خودروهای الکتریکی نیم‌نگاهی داشته باشند. در نمایشگاه خودروی فرانکفورت که شرکت‌های بزرگ خودروسازی آلمان، ژاپن و آمریکا همه ساله آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید عموم به نمایش می‌گذارند، امسال شرکت‌های نوپایی حضور داشتند که با دستی پر در این نمایشگاه حضور داشتند و این یکی از جذابیت‌های همیشگی نمایشگاه خودروی فرانکفورت است. یکی از این شرکت‌های نوپا، شرکت خودروسازی تاندر پاور (Thunder Power) بود که در نمایشگاه امسال بسیار مورد توجه قرار گرفت.

مهندسان این شرکت تایوانی از ساخت یک خودروی برقی خبر داده‌اند که موجب شگفتی و حیرت کارشناسان صنعت خودرو در سطح دنیا شده است. شاید به نظر برسد این خودرو حریف قدرتمندی برای خودروهای معرفی شده از سوی شرکت‌های خودروسازی نام‌آشنا و مطرح در سطح جهانی نباشد.

اگرچه تسلا موتورز، آئودی و پورشه از برندهای مطرح خودروسازی در سطح دنیا هستند که در زمینه طراحی و ساخت خودروهای برقی سابقه‌ای چند ساله دارند، اما بررسی فنی این خودرو تازه وارد به دنیای خودروهای الکتریکی نیز حاکی از آن است که این خودرو نه‌چندان آشنای تایوانی نیز از نظر فنی چیزی از رقبای سرسخت خود در این زمینه کم ندارد.

خودرویی مجهز به فناوری

همزمان با برگزاری نمایشگاه خودروی فرانکفورت، شرکت خودروسازی شرق آسیا از یک خودروی برقی به عنوان رقیبی برای تسلا رونمایی کرده است. این شرکت خودروسازی تایوانی از خودروهای الکتریکی با ظاهری بسیار جذاب رونمایی کرده و از ورود این خودروی الکتریکی به بازار تا سال 2017 میلادی خبر داده است.

ادعاهای بزرگی درباره این خودروی سدان مطرح شده است. اگرچه بسیاری از کارشناسان بر این باورند تا وقتی این گفته‌ها تائید نشده باشد باید با اندکی احتیاط درباره خصوصیات و ویژگی‌های این خودرو سخن گفت. در مدل سدان این خودروی الکتریکی، دیفرانسیل خودرو در قسمت عقب قرار دارد. این مدل می‌تواند به موتوری با قدرت 308 یا 429 اسب بخار مجهز شود. صفر تا 100 این خودرو حدود 5 ثانیه برآورد شده است. حداکثر سرعت این خودرو حدود 250 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. این شرکت خودروسازی دامنه مسافت خودروهای الکتریکی را 650 کیلومتر اعلام کرده که قابل توجه است. بخشی از برتری این خودرو به دلیل به‌کارگیری باتری با ظرفیت بالاست.

خودروهای برقی تایوانی تاندر پاور به باتری 125 کیلووات ساعت مجهز است که گفته می‌شود این براساس فناوری منحصربه‌فرد باتری لیتیومی با تراکم انرژی بالا ساخته شده است. شرکت تایوانی سازنده وعده داده است با کمی تغییر شاید بتوان آن را روی نسخه‌های اسپرت کوچک‌تر، بزرگ‌تر یا حتی روی SUV نیز تولید کرد.

ظاهری زیبا و فریبنده

آنچه در نگاه اول بیش از هر ویژگی دیگری در این خودرو به چشم می‌خورد، ویژگی‌های ظاهری است. براساس اخبار اعلام شده از سوی کارشناسان بخش طراحی این شرکت خودروسازی، خودروی تاندر پاور با اقتباس از طرح‌های استودیو طراحی ایتالیایی زاگاتو ارائه شده است.

بهره‌گیری از عناصر گرد و منحنی در طراحی این خودرو موجب شده از دیدگاه زیباشناختی، خودرویی منحصربه‌فرد به نظر برسد. وجود دایره‌های هم‌مرکز کرومی در پنجره جلوی خودرو در طراحی شکل ظاهری آن نقش بسیار مهمی داشته است. چراغ‌های عقب و جلوی خودرو نیز به شیوه‌ای ابتکاری در شکاف‌های کوچک قرار گرفته است.

شارژ خودرو در 30 دقیقه

تاندر پاور،خودروی لوکسی است که از سوی یک شرکت تایوانی و براساس طرح ارائه شده از سوی طراحان یک شرکت ایتالیایی تولید شده است. البته طراحی داخلی این خودرو را یک شرکت مهندسی آلمانی به عهده داشته و براساس ویژگی‌ها و ساختار فنی می‌توان آن را یک محصول منحصربه‌فرد دانست. این خودرو به یک موتور قدرتمند مجهز است و قیمت تقریبی آن حدود 63 هزار دلار (حدود 220 میلیون تومان) عنوان شده است. کابین این خودرو به امکانات کاملی مجهز شده و همه لوازم داخل خودرو چرمی و داشبورد آن از جنس چوب واقعی است. پنل داشبورد میانی به صفحه نمایش بزرگی اختصاص دارد که همه اطلاعات برای کار با خودرو روی این صفحه به نمایش درمی‌آید و با استفاده از این سیستم همه امکانات آن با دقت کنترل می‌شود.

این خودرو با هر بار شارژ کامل باتری، مسافتی بیش از 560 کیلومتر را طی می‌کند. مجهز بودن این خودروی الکتریکی به پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا موجب شده با 30 دقیقه شارژ بتواند مسافتی معادل 300 کیلومتر را طی کند. اگر خودرو برای مدت زمان یک ساعت شارژ شود باتری‌ها کاملا شارژ می‌شود که این به دلیل بهره‌گیری از سیستم شارژ سریع است، اما اگر برای شارژ خودرو از شارژرهای استاندارد استفاده شود شارژ کامل خودرو بیش از شش ساعت به طول خواهد انجامید.

این شرکت خودروسازی قصد دارد پس از معرفی این خودرو در بازار اروپا در سال 2017، این خودرو را به بازار چین ارائه کند. ارائه این خودرو در بازار آمریکا از دیگر برنامه‌های موردنظر این شرکت خودروسازی تایوانی است.

صاعقه قدرت در میدان رقابت

نسخه مسابقه‌ای این خودرو به ظاهری شبیه نیسان Z370 طراحی شده است که برجستگی خاص جلوی خودرو آن را متمایز می‌کند. این خودرو از سیستم تعلیق بهره برده و به یک موتور برقی با قدرت هزار اسب بخار مجهز شده و چهار چرخ متحرک دارد. در مدل مسابقه‌ای آن، گلگیرها عریض‌تر است و وجود ساختار باله‌ای شکل در این خودرو موجب شده شرایط رانندگی در مقایسه با مدل‌های دیگر اندکی متفاوت باشد.

منبع: Gizmag

فرانک فراهانی‌جم‌‌

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها