گزارش تهیه شده از طرف کمیسیون ویژه برجام پیرامون جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، هر چند دارای نقاط قوت و ضعفی بود، اما در آن سعی شده تا واقعیت‌های برجام آن‌طور که هست، دیده شود. تهیه‌کنندگان گزارش تلاش کردند دیدگاه منطبق با واقعیت را مدنظر داشته و برجام را موشکافانه بررسی کنند و حتی پیشنهادهایی را برای رفع نقاط ضعف موجود مطرح کردند که درخور قدردانی است.
کد خبر: ۸۴۲۴۸۹
وظیفه مجلس برای انسداد روزنه‌های برجام

بعد از تصویب فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» و اعاده آن از سوی هیات‌رئیسه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، تلاش خواهد شد تا طرح براساس متن برجام و گزارش تهیه شده از سوی کمیسیون ویژه، مورد بررسی قرار گیرد و روزنه‌های احتمالی در برجام که ممکن است منافع ملی کشور را تحت‌‌تاثیر قرار دهد و احیانا از آن برداشت‌های چندگانه برای آسیب‌پذیر کردن کشور شود، سلب شود.

در حوزه دفاعی نیز قیودی در طرح مدنظر قرار گرفته تا هرگونه سوءاستفاده در بخش دفاع و نظارتی از رقبا سلب شود و در بخش تحریم‌ها عبارت‌هایی دیده شده تا هرگونه سوءاستفاده از تحریم‌ها را مسدود کند.

در مجموع باید تاکید کرد، کلیت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» با هدف بستن راه‌های نفوذ احتمالی که در متن برجام وجود دارد، تهیه شده و به یقین همگام با مصالح و منافع نظام بوده و راه هر گونه اقدام خصمانه را مسدود می‌کند.

هر چند انجام و بررسی کار، زمان خود را دارد، اما با توجه به اندک بودن مفاد طرح و توجیه شدن نمایندگان نسبت به آن، قطعا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی زمان زیادی صرف نخواهد شد و در سریع‌ترین زمان بحث و بررسی شده و به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.

طرح فوریتی نمایندگان کمک مهمی در جهت حفظ حقوق هسته‌ای و منافع ملی محسوب می‌شود زیرا نمایندگان قصد ندارند در تقابل با دولت قرار گیرند. مجلس در تلاش است تا جایی که امکان دارد لغزش‌ها کاهش یافته و تقویت برجام را امکان‌پذیر کند.

دکتر نوذر شفیعی - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها