معاون وزیر امور خارجه کشورمان از شناسایی ۲ جنازه ایرانی در سردخانه پاکستانی‌ها خبر داد.
کد خبر: ۸۴۳۴۳۸
شناسایی ۲ جنازه ایرانی در سردخانه پاکستانی‌ها

به گزارش فارس، حسن قشقاوی در حاشیه ششمین نشست ناجا با سفرا و کاردانان مستقر در تهران در جمع خبرنگاران در خصوص ملاقات‌های انجام شده و درخواست‌های ایران در مورد حادثه منا گفت: بازگشت فوری بدن‌های شناخته شده، عدم دفن هیچ بدنی قبل از رضایت احتمالی و همکاری در جهت شناسایی مفقودین و تعیین تکلیف آن‌ها در همکاری بین ایران و عربستان همچنان ادامه دارد و طبق قرار در حال عملیات لست و امیدواریم همکاری سعودی‌ها ادامه پدا کند.

وی به تلاش سازمان حج، وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و سفیر و سرکنسول ایران در این رابطه اشاره کرد و گفت: برخی از این‌ زائران تعیین تکلیف نشده‌اند، کاروان‌ها می‌گویند مراجعه نکرده‌اند و ما نمی‌دانیم تکلیف این ۷۳-۷۲ نفر چیست؟

این مقام ارشد وزارت خارجه تصریح کرد: قطعاً نمی‌توانیم بگوییم که اینها مرده‌اند چرا که جسدی نداریم و نمی‌توانیم بگوییم زنده‌اند چرا که وجود ندارند.

وی گفت:بازداشت این افراد یا اینکه در بیمارستان مجروح‌ هستند احتمال است و هیچ کدام قطعی نیست مگر وقتی که جنازه یا وجودشان را ببینیم و تایید کنیم و تا به سرکنسول اعلام نشود مورد قطعی را نمی‌توانیم اعلام کنیم.

وی به حضور فعال 10 عضو دیپلمات در صحنه اشاره کرد و گفت: این تیم هر لحظه فعال است و این همکاری ادامه دارد.

قشقاوی با توجه به عمق فاجعه اظهار داشت: واقیعت این است که با توجه به عمق فاجعه در ساعات اولیه و انتقال سریع و غیر استاندارد جنازه‌ها به سردخانه‌ها و مجروحین به بیمارستان‌ها یک سیستم سازمان یافته برای شناسایی وجود نداشت.

وی افزود: دیروز در سردخانه پاکستانی‌ها ۲ ایرانی شناسایی شدند و این نشان از تلاش مضاعف تیم ایرانی دارد، چرا که ایران تنها کشوری است که به صورت سازمان یافته فعالیت می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان گفت: ما می‌دانیم در خانواده‌ها چه می‌گذرد و هم اکنون در مرز امیدواری و ناامیدی هستند، اما طبیعت کار زمان بر است و ما از خانواده‌ها به دلیل صبوری‌شان تقدیر می‌کنیم.

پاسخ جدی به اظهارات زاکانی

قشقاوی همچنین به نامه زاکانی و اظهارات این نماینده مجلس اشاره کرد و گفت: ایشان عنوان کردند که وزارت خارجه نسبت به نامه کمیته برجام بی‌توجه بوده‌اند در حالی که ما نه تنها بی‌توجه نبوده‌ایم بلکه وزارت امور خارجه بسیار جدی با دعوت و مباحث کمیته برجام عمل کرد.

وی به تفاوت در دو دیدگاه پرداخت و گفت: وقتی آقای زاکانی نامه مکتوب را به ما داد بنده طی تماس تلفنی گفتم این جلسات را که ما داشتیم و از تلویزیون نیز پخش شد، مگر رسم است که توضیحات شفاهی را دوباره به صورت مکتوب ارائه داد؟

قشقاوی افزود: من به ایشان گفتم مگر کمیسیون منشی ندارد و گفت‌وگوی مذاکرات را ثبت نمی‌کند؟ اصلاً در تاریخ پارلمان مگر چنین چیزی وجود دارد که وقتی وزیر خارجه و معاونین ۲۰ ساعت پاسخگوی تک تک سوالات هستند باید دوباره نامه بنویسیم و تصویر هم ارائه دهیم، مگر اینها پاسخ وزارت خارجه نبوده است؟

وی موضوع دوم را اشکال فنی کار عنوان کرد و گفت: تیم مذاکره کننده در آن مقطع که گزارش برجام تصویب می‌شود در سفر نیویورک بوده و من به ایشان گفتم زودتر می‌گفتید که ما جواب می‌گرفتیم، من از کجا این جواب‌ها را بیاورم و این دو مطلب پاسخ جدی ما بود.

معاون وزیر امور خارجه به اظهارات زاکانی پرداخت و افزود: ایشان اظهار داشته که فلانی گفته جدی نگیرید اما من به شوخی گفتم و بعد از ایشان گفتم که حالا اینقدر جدی نگیر و این فقط در مقام شوخی بود.

وی تأکید کرد: تیم در نیویورک بود و نمی‌توانستم ظرف ۲۴ ساعت جواب را از آنها بگیرم، تازه باید تفاوت روز و شب را نیز لحاظ کنیم.

قشقاوی تصریح کرد: ما کمیسیون را جدی گرفتیم و جواب‌های ما نیز به آنها جدی بوده است.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در ادامه ‌ به تقلیل زندانیان خارج از کشور پرداخت و گفت: 3 هزار و 800 زندانی به 2 هزار و 700 نفر تقلیل پیدا کردند و این به دلیل موفق بودن وزارت امور خارجه است.

قشقاوی به روابط دیپلماتیک ایران با 56 کشور پرداخت و خاطر نشان کرد: در حوزه معاونت قضایی در امور مدنی و کیفری، انتقال محکومین و استرداد مجرمان با 56 کشور توافق‌نامه امضا، تصویب یا در مرحله اجرا هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها