امنیت در حوزه گردشگری یکی از مهم‌تری مولفه‌ها برای این صنعت است. در واقع زیربنای اصلی صنعت گردشگری این است که به گردشگر به جایی سفر می‌کند که احساس امنیت بکند.
کد خبر: ۸۴۱۰۲۷

در این میان امنیت برای زنان بسیار مهم‌تر است. زنان معمولا دوست دارند به جایی سفر بکنند که در خیابان‌های آنجا احساس امنیت کنند. موقع بازدید از اماکن تاریخی یا طبیعت بکر آنجا احساس خطر نکنند. در واقع احساس امنیت در گردشگری برای زنان جزء اصلی‌ترین خواسته‌های آنان است.

خوشبختانه در این زمینه کشور ما ایران با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی که دارد بسیار کشور امنی خصوصا برای زنان است. خوشبختانه در ایران همواره به زنان احترام گذاشته می‌شود و حفظ امنیت آنان جزو اولویت‌های قانونی و عرفی کشور ماست. از این منظر زنانی که از کشورهای دیگر به ایران سفر می‌کنند با خیال راحت به کشور ما می‌آیند.

اما در برخی از کشور‌ها، شهر‌ها و مناطق گردشگری شرایطی وجود دارد که برخی افراد خیابانی و راننده‌های پرخاشگر تاکسی‌ ممکن است برای بعضی از مسافران تنها، اگر زن باشند مزاحمت ایجاد کنند. متاسفانه کشورهایی وجود دارند که زنان در آنها نه‌تنها احساس امنیت نمی‌کنند، بلکه حتی بعضا در معرض زن‌ستیزی، بی‌احترامی و خطر قرار می‌گیرند.

در سال‌های اخیر حتی اخباری در مورد جنایات وحشتناک همچون تجاوز علیه زنان در کشورهایی مانند هند آن‌قدر تکرار شده که واقعا نگران‌کننده است. به صورتی که حتی براساس آمار‌های رسمی موجود به میزان ورود گردشگران به این کشور تاثیر منفی گذاشته است.

براساس آمار‌های منتشر شده از طرف سازمان جهانی گردشگری بیش از 35 درصد کاهش ورودی از طرف زنان به هند مشاهده می‌شود.

حتی در کشوری همچون ترکیه که یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان هم محسوب می‌شود، وضع برخورد با زنان چندان مناسب نیست. اخباری در مورد خشونت خیابانی علیه زنان گردشگر در این کشور به گوش می‌رسد. به هر صورت واقعیت این است که مقاصد مختلف گردشگری قطعا برای زنان، تفاوت‌های معناداری دارد.

این تفاوت در میزان حفظ امنیت زنان گردشگر معنا می‌یابد. در واقع باید گفت که به طور مثال قطعا تفاوت عمده‌ای برای زنان وجود دارد که مثلا به آفریقای جنوبی سفر کنند یا به کشورهای اسکاندیناوی. شاید آفریقای جنوبی با طبیعت بکری که دارد جای هیجان‌انگیزی باشد، اما قطعا حفظ امنیت برای زنان گردشگر اولویت بیشتری دارد.

آمار جرم و جنایت در آفریقای جنوبی به‌مراتب از کشورهای دیگر بالاتر است و گردشگران و خصوصا زنان در این کشور معمولا هدف دزدی خشونت‌آمیز و مزاحمت‌های خیابانی قرار می‌گیرند. این امر به صنعت گردشگری آفریقای جنوبی ضربات جدی وارد کرده است.

در هر صورت همواره گردشگران زن نسبت به مردان با مشکلات و خطرات بیشتری روبه‌رو هستند، اما این مشکلات دلیلی نمی‌شود که بخواهیم زنان را خانه‌نشین کنیم و بگوییم گردشگری نکنند.

بسیاری بر این اعتقاد هستند که در کشورهایی که فرهنگ عمومی مردم به سمت احترام به زنان است وضع بهتر است. در اینجا برای ما در ایران یک فرصت فراهم است که رقبای منطقه‌ای خود را در زمینه جذب گردشگر خصوصا زنان گردشگر پشت‌سر بگذاریم. خوشبختانه کشور ما به صورت کلی امن‌ترین کشور منطقه است.

امنیت در ایران سطح بالایی دارد. از طرف دیگر براساس فرهنگ جاافتاده ایرانی و اسلامی ما احترام به مسافر و مهمان خصوصا اگر زن باشد، بسیار بالاست.

زنان گردشگر در ایران به نسبت حتی اگر مسلکان نباشند پوشش بهتری را رعایت می‌کنند و خود این امر کمک بزرگی به حفظ امنیت آنان می‌کند. در کل امنیت در گردشگری در مورد مشخص زنان در ایران خیلی بالاست و این خودش یک فرصت مغتنم برای صنعت گردشگری ما به منظور جذب بیشتر گردشگران خارجی و زنان گردشگر خارجی محسوب می‌شود.

فواد شمس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها