مفتی آل‌سعود بدون تسلیت گفتن به خانواده‌های داغدار قربانیان فاجعه دلخراش مشعر منا که بیش از هزار کشته به جا گذاشت، ضمن سرپوش گذاشتن بر بی‌کفایتی و سوءمدیریت حاکمان عربستان در برگزاری مراسم حج، حجاج بیگناه را مسئول و مقصر وقوع این حادثه دانست.
کد خبر: ۸۳۸۹۲۸
مفتی دربار سعودی: حجاج عمداً مُردند

به گزارش تسنیم، شیخ عبدالعزیز آل الشیخ از واژه خودکشی برای قربانیان فاجعه مشعر منا استفاده کرد و گفت مرگ عمدی در اماکن مقدسه، خودکشی است.

مفتی آل سعود در گفت‌وگو با روزنامه سعودی عکاظ گفت حجاج و بعثه‌های حج باید به قوانین عربستان که برای ساماندهی حج و راحتی حجاج وضع شده، پایبند باشند.

وی افزود پایبند نبودن به این قوانین و مقررات، شر و خطر بسیار بزرگی است.

مفتی آل سعود در توجیه بی کفایتی رژیم سعودی و سوء مدیریت آنها در برگزاری امن و آرام مراسم حج مدعی شد برخی حجاج به دنبال مرگ عمدی در اماکن مقدسه هستند زیرا اعتقاد دارند مُردن در این اماکن، اجر و پاداش دارد. کسانی که مرگ عمدی در حج را فضیلت می‌دانند،فکر اشتباهی دارند و این نوع مرگ، خودکشی است و هر کس به این جنایت عمدی دست بزند،قاتل خویش است.

مفتی دربار آل سعود در واکنش به انتقادهای گسترده در سطح جهان اسلام از بی کفایتی و سوء مدیریت سعودی‌ها در برگزاری مراسم حج که به بروز فاجعه دلخراش اخیر در مشعر منا رخ داد، در اظهاراتی توهین آمیز مدعی شد: اینها(منتقدان)، حسود و کینه توز هستند، آنچه رخ داد، قضا و قدر بود! و به سبب ازدحام جمعیت رخ داد .

حمایت از اسد تنها راه پایان جنگ در سوریه

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد که تنها راه برای پایان جنگ در سوریه حمایت از بشار اسد در جنگ علیه تروریسم است.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به شبکه سی بی اس آمریکا درباره اینکه آیا هدف از اقدامات نظامی در سوریه نجات نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور است یا خیر، گفت: مطمئنا هدف ما همین است. تمامی اقدامات در همین راستا است. کسانی که برای نابودی دولت سوریه تلاش می‌کنند، بعدا وضعیتی را مثل مناطق دیگر خاورمیانه مثل لیبی و عراق به وجود می‌آورند؛ وضعیتی که در آن تمامی نهادهای رسمی از دست رفته است.

وی تاکید کرد: تنها راه حل بحران سوریه تقویت نهادهای دولتی این کشور و کمک به آن در جنگ علیه تروریسم است.

طی دوره اخیر روسیه حضور نظامی خود را در سوریه تقویت کرده است و از ارتش سوریه حمایت مستقیم به عمل آورده است؛ اقدامی که خشم برخی طرف‌های اروپایی و آمریکا را برانگیخته است اما مسکو همواره تاکید می‌کند که حمایتش از دولت سوریه را مخفی نکرده است.

بن سلمان در اندیشه حذف بن نایف

در پی تحولات سیاسی اخیر در عربستان و حوادث تلخ مراسم حج، گمانه زنی های فراوانی در داخل خاندان حاکم سعودی مبنی بر کودتای محمد بن سلمان علیه بن نایف و رسیدن او به ولی عهدی به گوش می‌رسد.

پایگاه خبری "میدل ایست" انگلیس مقاله مفصلی در مورد اظهارات یکی از نوادگان موسس عربستان با عنوان «هشدار فوری به تمام آل سعود» منتشر کرده و نوشت: در این مطلب فرد مزبور نجات فوری عربستان و انتخاب پادشاه و ولیعهد جدید را خواستار شده است.

میدل ایست در نوشته های این عضو خاندان حاکم متوجه بخشی از کشمکش نسل های مختلف خاندان حاکم شد که در پی کشمکش اعضای قوی آن برای رسیدن به قدرت پس از فوت ملک عبدالله در ژانویه گذشته بروز یافته است.

به نوشته این منبع، نتیجه بازی سیاسی ملک سلمان بن عبدالعزیز در عربستان صفر است، زیرا او افراد وابسته به خود را جایگزین افراد سابق کرد که نمونه آن کنار گذاشتن «خالد التویجری» رئیس دیوان پادشاهی و روی کار آوردن محمد بن سلمان پسر خود به جای او بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها