درباره دهستان «گوغر»، سرزمین بنه و گردو

دشتی سبز در دل کویر کرمان

گردوی کرمان؛ بی‌نام و نشان

دومین تولیدکننده گردوی کشور استان کرمان است؛ اما به دلیل بی‌برنامگی و نداشتن برند، این محصول همچون جواهری بی‌نام و نشان در چنگال دلالان و آفت‌های کشاورزی رها شده است.
کد خبر: ۸۳۸۰۸۹

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان در این باره به مهر گفت: طبق آمار موجود، کرمان نخستین استان از نظر میزان کشت و دومین استان از نظر تولید محصول گردو در کشور است و مشخصه تولید در کرمان عرضه گردوی ارگانیک است و به همین دلیل همیشه مشتریان خارجی دارد.

عباس سعیدی افزود: در حال حاضر ۱۷ هزار و صد هکتار باغ گردو در استان کرمان وجود دارد و بیشترین محصول نیز از شهرستان‌های بافت، راور، بردسیر، سیرجان، زرند، شهربابک و کرمان برداشت می‌شود. هم‌اکنون فصل برداشت این محصول در استان کرمان آغاز شده است و پیش‌بینی می‌کنیم در کنار تأمین نیاز داخل استان، قسمت عمده این محصول نیز صادر شود.

وی درآمد سالانه گردو در استان کرمان را ۴۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: برندسازی محصول گردو در استان کرمان از اهمیت بالایی برخوردار است و ایجاد خوشه صنعتی و تعاونی‌های تولید می‌تواند در این خصوص بسیار تأثیرگذار باشد.

محمد اسلامی، کارشناس اقتصاد کشاورزی و فعال صادرات گردو در استان کرمان اظهار کرد: ما دومین تولیدکننده کشور هستیم، اما اگر همین‌الان به فروشگاه‌های کرمان مراجعه کنید گردوی تبریز و چین را در بازار می‌بینید. این یعنی ما سیستم توزیع و بازاریابی مناسبی در کشور نداریم و حتی در استان خودمان نیز نمی‌توانیم بازار را حفظ کنیم. وی افزود: در واقع واردات بی‌رویه این محصول کار را به ‌جایی رسانده است که حتی گردوی چینی هم وارد بازار کرمان شده است و کسی نیست جلوی آن را بگیرد. این کارشناس اقتصادی استان کرمان اظهار کرد: نگین کشاورزی استان کرمان متأسفانه بی‌نشان است و هیچ برندی برای گردو نداریم به طوری که گردوی استان به‌ صورت فله برداشت و به‌ صورت فله‌ای هم فروش می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها