آشپزی با هویج

هویج از جمله سبزیجات بسیار مفید و مغذی است که بسیاری از ما با شنیدن نام آن به یاد سلامت چشم‌ها می‌افتیم. همزمان با افزایش سن، چشم‌ها دچار عوارضی همچون کاهش دید، تاری یا دیگر بیماری‌های داخلی می‌شود؛ به همین دلیل بسیاری از متخصصان معتقدند هویج به علت داشتن منبع غنی از ویتامین A یا بتاکاروتن می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از این عوارض داشته باشد. البته این گیاه مفید دارای خواص دیگری هم هست.
کد خبر: ۸۳۷۴۹۹

بخش اصلی هویج در خاک قرار دارد و در واقع ما مصرف‌کننده ریشه این گیاه هستیم. این ریشه خوشمزه دارای انواع گوناگونی از رنگ قرمز تا رنگ سفید است که خوشبختانه در کشور ما نوع نارنجی‌رنگ آن که دارای بیشترین میزان بتاکاروتن است، به‌وفور یافت می‌شود. هویج به علت داشتن میزان بالایی از فیبر پکتین در درمان اسهال خصوصا در کودکان موثر است، در عین حال برای تنظیم حرکت روده‌ها و از بین رفتن یبوست نیز مفید است.

اگر به دنبال حفظ سلامت پوست و موی خود و جوان نگه داشتن آنها هستید هویج بخورید؛ چرا که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه نارنجی‌رنگ به همراه ویتامین‌های موجود در آن، خصوصا ویتامین A می‌تواند از هر کرم ضدچروک دیگری بهتر عمل کند.

خانم‌هایی که در سن یائسگی قرار دارند هم نباید از هویج غافل شوند. این گیاه می‌تواند بسیاری از عوارض این دوران را کاهش دهد و به علت خواص ضد کم‌خونی که دارد، به سلامت بیشتر خانم‌ها در این دوران کمک کند.

اگر به بیماری دیابت دچار هستید حتما این گیاه را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید؛ هویج ضمن آن‌که می‌تواند مانند انسولین به تنظیم قند خون کمک کند با کمک به کبد باعث تصفیه و پاک شدن آن می‌شود.

هویج برای بالا بردن عملکرد سیستم دفاعی بدن هم مفید است و می‌تواند از بیماری‌های عفونی بویژه در کودکان پیشگیری کند، اما اگر شما هم ازجمله کسانی هستید که نگران ابتلا به بیماری سرطان هستید مصرف حداقل دو بار در هفته هویج می‌تواند تا 60 درصد احتمال بروز سرطان ریه را در شما کاهش دهد.

میزان کالری

هویج از خوراکی‌های کم‌کالری محسوب می‌شود. در هر صد گرم هویج حدود 40 کالری وجود دارد و می‌تواند برای کسانی که دارای رژیم لاغری هستند غذای مفیدی باشد.

روش مصرف در غذاها

هویج می‌تواند هم به صورت خام و هم به صورت پخته در بسیاری از غذاها استفاده شود. اگر هویج را به صورت خام استفاده می‌کنید بهتر است کمی روغن زیتون برای جذب بیشتر مواد مغذی به آن اضافه کنید. هویج پخته دارای فیبر کمتری است، اما ویتامین A موجود در خود را حفظ می‌کند.

هویج در غذاهای ایرانی جایگاه خوبی دارد و غذاهایی همچون خورش هویج، هویج پلو یا مرباها و کیک‌ها استفاده می‌شود.

مربای هویج

مواد لازم : هویج:500 گرم، شکر: 500 گرم، آب: 2.5 لیوان، هل: 5 عدد، خلال بادام: یک فنجان، آبلیمو: یک قاشق، چوب دارچین: یک تکه، گلاب: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه : ابتدا هویج‌ها را پوست بگیرید و رنده کنید. آنها را داخل یک قابلمه بریزید و آب را به همراه گلاب روی آن بریزید. بعد از کمی که هویج‌ها تغییر رنگ دادند و آب جوش آمد، شکر را به هویج اضافه کنید. زمانی که هویج‌ها نیم‌پز شدند آبلیمو، چوب دارچین، دانه‌های هل و بادام را به مربا اضافه کنید. این مربا باید آن‌قدر بپزد تا قوام بیابد. برای این منظور می‌توانید مقداری از مربا را روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود؛ سپس مربا را بین دو انگشت خود بگیرید. درصورتی که شهد مربا کشدار بود به اندازه کافی پخته است. در نهایت چوب دارچین را از مربا خارج کنید و پس از خنک شدن داخل یک شیشه کاملا خشک بریزید. دقت کنید که مربا باید کاملا سرد باشد و داخل شیشه عرق نکند، چرا که موجب کپک زدن و خرابی آن خواهد شد. می‌توانید به جای بادام از خلال پسته هم استفاده کنید

خورش هویج تبریزی

مواد لازم : هویج: 400 گرم، مرغ: 400 گرم، رب گوجه‌فرنگی: 3 قاشق غذاخوری، پیاز متوسط: یک عدد، زعفران دمکرده: 4 قاشق غذاخوری، آلو: 100 گرم، نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا پیاز را رنده کنید و کمی تفت دهید. مرغ را همراه رب گوجه‌فرنگی به پیاز اضافه کنید و به مدت سه تا چهار دقیقه کمی تفت دهید تا تغییر رنگ بدهد.

نمک و فلفل را به مرغ اضافه کنید و بعد از جوش آمدن در قابلمه را ببندید و شعله را کم کنید. هویج‌ها را پوست بگیرید و به صورت خلال خرد کنید. در یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و هویج‌ها را کمی سرخ کنید. بعد از این‌که حدود یک ساعت از پخت مرغ گذشت و نیم‌پز شد هویج را به همراه آلو به خورش اضافه کنید تا با هم پخته شوند. در نهایت زعفران را نیز به خورش اضافه کنید. این غذا باید با شعله کم و آهسته پخته شود تا خوب جا بیفتد. در صورتی که از گوشت گوسفند استفاده می‌کنید اضافه کردن نمک را به مرحله آخر پخت غذا موکول کنید.

کوفته هویج‌ کرمانشاهی

مواد لازم: هویج رنده شده: یک لیوان، گوشت چرخ کرده: 300 گرم، پیاز: 3 عدد، آرد برنج: 2 قاشق غذاخوری، آرد نخودچی: 2 قاشق غذاخوری، نمک و فلفل: به میزان لازم، تخم‌مرغ: یک عدد، زرشک یا کشمش: 4 قاشق غذاخوری، آلو: یک فنجان، گردو: یک فنجان، رب گوجه‌فرنگی: 3 قاشق چایخوری

طرز تهیه: ابتدا یکی از پیازها را رنده کنید و آب آن را بگیرید. هویج‌ها را ریز رنده کنید و همراه با گوشت چرخ کرده به آن اضافه کنید. نمک و فلفل و تخم‌مرغ را به مواد اصلی کوفته اضافه کنید و داخل مخلوط‌کن بریزید به طوری که مواد کاملا یک‌دست و مخلوط شود. بعد از مخلوط شدن به نسبت میزانی که کوفته باید سفت شود، مقداری از آرد نخودچی و آرد برنج را اضافه کنید. برای تهیه مواد داخل کوفته یک پیاز دیگر را بردارید و نگینی خرد و سرخ کنید و در صورت تمایل با کشمش یا زرشک شیرین شده مخلوط کنید. مقداری از مواد کوفته را بردارید و کف دستتان پهن کنید، حالا مقداری از مواد داخلی را به همراه گردو وسط کوفته بگذارید و آن را ببندید و گرد کنید. کف یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و بدون آن‌که به کوفته‌ها ضربه وارد شود، آنها را در روغن تفت دهید. این کار به باز نشدن کوفته‌ها کمک می‌کند. بعد از خارج کردن کوفته‌ها پیاز دیگری را خرد کنید و داخل همین روغن با مقداری رب گوجه و نمک و فلفل تفت دهید. در این مرحله دو لیوان آب به مواد اضافه کنید و صبر کنید تا جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب کوفته‌ها را آرام داخل سس کوفته بیندازید و به مدت 40 دقیقه صبر کنید تا کاملا بپزند. برای تهیه کوفته شعله گاز باید کم باشد. بعد از پخت، کوفته‌ها را در ظرف مناسب بریزید و با سبزی تازه تزئین کنید.

کیک هویج و گردو

مواد لازم: تخم‌مرغ: 3 عدد، آرد: 3 لیوان، شکر: یک و نیم لیوان، روغن مایع: نصف لیوان، ماست: نصف لیوان، شیر: سه‌چهارم لیوان، وانیل: یک قاشق چایخوری، گردو: یک فنجان، پودر نارگیل: نصف لیوان، هویج رنده شده: 3 لیوان، بکینگ پودر: دو قاشق چایخوری

طرز تهیه: ابتدا فر را روشن کنید تا در حین تهیه مواد کیک گرم شود؛ سپس تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و شکر را به همراه وانیل به آن اضافه کنید. هم‌زدن این مواد را تا حل شدن شکر و کرم‌رنگ شدن تخم مرغ‌ها ادامه دهید.

سپس روغن را اندک اندک به کیک اضافه کنید. در این مرحله نوبت به شیر و ماست می‌رسد. این دو را نیز به مایه کیک بیفزایید. بهتر است در تهیه کیک‌ها از ماست کمی ترش استفاده کنید تا پس از پخت طعم بهتری ایجاد شود. در این مرحله همزن را کنار بگذارید و گردو خرد شده، نارگیل و هویج را به کیک بیفزایید. آرد را به همراه بکینگ‌پودر سه بار الک کنید و در این مرحله آهسته به مایه بیفزایید.

کف قالب کیک را کاغذ روغنی بیندازید و مواد را کف قالب بریزید. حجم این کیک بعد از پخت دو برابر خواهد شد بنابراین در انتخاب قالب کیک دقت کنید تا کیک از آن بیرون نریزد. حرارت فر را روی 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و به مدت 40 دقیقه صبر کنید تا کیک حاضر شود. می‌توانید برای اطمینان از زمان پخت یک چنگال را در وسط کیک فرو ببرید. در صورتی که مواد کیک به آن نچسبد فر را خاموش کنید. بهتر است بلافاصله بعد از خاموش شدن فر کیک را خارج نکنید و چند دقیقه صبر کنید تا پف کیک از بین نرود. سپس روی کیک هویج را با مقداری پودر قند تزئین کنید و بعد از خنک شدن برش بزنید.

بورانی هویج

مواد لازم: هویج: 5 عدد، روغن زیتون: 4 قاشق غذاخوری، ماست چکیده: 200 گرم، سیر: 2 حبه، نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم، زیتون بدون هسته: مقداری

طرز تهیه: هویج را ریز رنده کنید و با مقداری روغن زیتون تفت دهید. بعد از این‌که هویج‌ها مقداری نرم شد آنها را از روی حرارت بردارید تا کاملا خنک شود. ماست چکیده را به همراه نمک و فلفل، زیتون خرد شده و سیر له شده به هویج اضافه کنید و در یخچال بگذارید. بعد از گذشت یک ساعت بورانی هویج آماده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها