درگیری قومی، طایفه‌ای و عشایری در شهرهای کشورمان وجود دارد، اما بیشتر این درگیری را در بین قبایل و طایفه‌های ساکن جنوب کشورشاهد هستیم. این اختلاف و درگیری‌ها اغلب بر سر مسائل ملکی، آب، موضوعات پیش پا افتاده، ازدواج‌های اجباری، مسائل خانوادگی و بدرفتاری‌های خانوادگی یا اختلاف و درگیری میان زوجین که به خانواده هر دو طرف و گاه طایفه کشیده می‌شود و مهم‌تر از همه مسائل ناموسی است.
کد خبر: ۸۳۶۲۲۷
نقش کلیدی ریش‌ سفیدان

اغلب برای این‌که موضوع اختلاف‌هایی که حتی نسل به نسل به طایفه‌ها رسیده برطرف شود، مراسم خون‌بس یا خون‌صلح انجام می‌شد که این کار توسط ریش‌سفیدان، مسئولان انتظامی، استاندار، فرماندار یا کدخدا صورت می‌گرفت و به اختلاف میان طوایف پایان داده می‌شد.

ریش‌سفیدان نقش کلیدی در حل مشکلات طایفه‌ای دارند. اگر ریش‌سفیدان برای پایان دادن به این‌گونه اختلاف‌ها که می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد ورود نکنند و آن را پایان ندهند، ممکن است اختلافات پایان نیابد و علاوه بر آن به وقوع درگیری‌های خونینی مانند همین پرونده درگیری خونین در یکی از روستاهای شهر باغملک منجر شود. ما باید در این زمینه فرهنگسازی کنیم.

این امر می‌تواند از طریق مطبوعات و روزنامه‌ها و برنامه‌های فرهنگی‌ای که از طریق رسانه‌هایی چون تلویزیون و رادیو پخش می‌شود انجام گیرد تا ضمن نگرش در فرهنگ‌های سنتی خانواده‌ها در بافت‌های طایفه‌ای، آنها برای حل مشکلات بیشتر از ریش‌سفیدان، مسئولان قضایی و انتظامی کمک بگیرند، نه این‌که خودسرانه اقدام کرده و تصمیم‌های نابه‌جایی بگیرند که آینده‌ای تلخ برای خود و دیگران رقم می‌زند بنابراین باید ریش‌سفیدان دقت عمل بیشتری در روند حل مشکلات پیش‌آمده برای اعضای طایفه‌هایشان داشته باشند.

دکتر امان‌ الله قرایی‌ مقدم - استاد دانشگاه و جامعه‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نقش میانجی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
۰
۰
نقش ریش سفیدان یابزرگان طایفه بسار مهم است ولی بشرت انكه قوقضاایه همكاری ننماید ماشاهد بودیم كه كسانی بودند ? منجر به كتك كاری میانجی شود ولی قضات محترم شخص میانجی رازندانی كرد وداخل حكم به وی یكسال زندانی داد پس كدام ریش سفید حاضر به میانجی مشود

نیازمندی ها