ارسلان کاظمی بار دیگر برای حضور در بسکتبال NBA قراردادش را امضا کرد

زندگی ستاره ایرانی در‌ فیلادلفیا

قراردادی که از باشگاه فیلادلفیا سونی سیکسرز برای ارسلان کاظمی فرستاده شد دوباره امید را در دل جوان ایرانی مقیم آمریکا زنده کرد. او همچنان به‌عنوان یکی از بازیکنان فیلادلفیا مطرح است و این بار باید قراردادش را پس از امضا به باشگاه برساند.
کد خبر: ۸۳۵۵۵۹

ارسلان کاظمی در خانه‌اش در هیوستون بود که ایمیل باشگاه فیلادلفیا را دریافت کرد. او برای امضای نهایی باید به فیلادلفیا می‌رفت که این کار را انجام داد و خود را به تمرینات این تیم رساند.

این بازیکن نخستین بازیکن تاریخ بسکتبال ایران است که موفق شد در مراسم یارکشی (درفت) لیگ NBA در سال ۲۰۱۳ حضور پیدا کند و راهی تیم فیلادلفیا شود. این مراسم هر سال بعد از رقابت‌های NBA برگزار می‌شود و در آن حدود شصت بازیکن جوان در ایالات متحده و سراسر دنیا فرصت راهیابی در NBA را پیدا می‌کنند.

بعد از یارکشی اما تیم‌های لیگ اتحادیه ملی بسکتبال به آن دسته از بازیکنانی که به بازی‌های بیشتر نیاز دارند فرصت حضور در لیگ‌های دیگر می‌دهند که در این بین ارسلان کاظمی در سال اول بعد از یارکشی به ایران آمد و برای پتروشیمی بندرامام به میدان رفت. او سپس سال گذشته در لیگ چین بازی کرد.

کاظمی به دلیل قوانین حاکم بر NBA مجبور بود در خارج از آمریکا بازی کند. بازی در لیگ چین تجربه بسیار مفیدی برای این بازیکن ایرانی بود، زیرا ارسلان در تیم دراگون چین به همراه بازیکنان آمریکایی از بهترین نفرات تیم چینی بود. برای او نخستین نکته مهم در انتخاب لیگ چین تاکید مسئولان تیم فیلادلفیا برای بازی در این کشور آسیایی بود زیرا بررسی‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد لیگ چین در آسیا بی نظیر بوده و هر سال بازیکنان بزرگی از سراسر دنیا وارد این کشور می‌شوند . این موضوع سبب می‌شود بازیکنان جوان در تقابل با این حریفان پیشرفت بهتری داشته باشند. ارسلان کاظمی بعد از مسائلی که در تیم ملی بسکتبال در تابستان سال گذشته و در جریان رقابت‌های جهانی با مربیگری و مدیریت ضعیف مهمد بچیروویچ اسلوونیایی در تیم ملی بسکتبال به وجود آمده بود ترجیح داد اصلا برای تیم‌های ایرانی بازی نکند‌. این دومین دلیل جوان ایرانی برای رفتن به لیگ چین بود. هر چند ارسلان هرگز در طول فصل از حاشیه‌های تیم ملی پیش از بازی‌های آسیایی کره جنوبی که سبب شد از تیم ملی کنارگذاشته شود حرفی به زبان نیاورد، اما او لیگ چین را به خاطر دور بودن از حواشی و کیفیت بهتر بسکتبال باشگاهی این کشور به نسبت بسکتبال باشگاهی در ایران برگزید. ارسلان با این انتخاب بهتر می‌توانست خود را در شرایط آمادگی قرار دهد، زیرا پیش از بازی در چین، لیگ ایران را با همه بالا و پایین‌هایی که داشت با قهرمانی ترک کرده بود.

موفقیت‌های خیره‌کننده

ارسلان کاظمی در پایان بازی‌های دراگون هر چند با این تیم در جایگاه خوبی قرار نگرفت، اما برای خودش یک تجربه بزرگ بود که توانست بهترین بازیکن تیم دراگون لقب بگیرد.

او در رقابت‌های لیگ چین در ۲۷ مسابقه برای تیم دراگون به میدان رفت و موفق شد میانگین ۱۵ امتیاز، 7/13 ریباند و 4/3 پاس منجر به گل را به ثبت برساند. کاظمی به طور میانگین 9/38 دقیقه در زمین بازی کرد که نشان‌دهنده تاثیر‌گذاری او در تیم دراگون بود.

در پایان فصل عادی لیگ چین و بعد از راه پیدا نکردن تیم دراگون به مرحله حذفی، ارسلان بلافاصله راهی آمریکا شد و خود را به باشگاه فیلادلفیا رساند تا تمریناتش را در کنار تیم ادامه دهد. او امسال در لیگ تابستانی که برای تیم‌های NBA بسیار مهم و تعیین‌کننده است به میدان رفت و در آنجا نیز عملکرد خوبی داشت.

لیگ تابستانی NBA برای بازیکنانی که در طول فصل کمتر بازی کرده و در شرایط ارسلان کاظمی هستند یا بتازگی در مراسم یارکشی انتخاب شده‌اند، فرصت خوبی است. برخلاف فصل قبل که ارسلان در شرایط نه‌چندان خوبی در لیگ تابستانی حاضر شد این فصل با آمادگی خوبی که از خود نشان داد دوباره امیدها را برای ماندن در NBA تازه کرد. او این امیدواری را بعد از این که در ترکیب تیم فیلادلفیا قرار گرفت و بازی‌های خوبی انجام داد به‌وجود آورد.

ارسلان در پنج مسابقه برای فیلادلفیا در لیگ تابستانی سال ۲۰۱۵ به میدان رفت و به طور میانگین 4/27 دقیقه حضور در میدان را تجربه کرد که حاصل این زمان بازی برای او ثبت 2/3 امتیاز، 6/7 ریباند و 2/1 پاس منجر به گل در بازی بود‌. با این آمار باز هم می‌توان به تاثیر‌گذاری ارسلان در مهارت‌های فنی پی برد.

این در حالی است که در ایران از ارسلان کاظمی کمتر در این ماه‌ها نامی برده شده است بویژه زمانی که درک بائرمن سرمربی آلمانی هدایت تیم ملی بسکتبال را بر عهده گرفت انتظار می‌رفت دوباره شرایط را برای پیوستن ارسلان کاظمی به تیم ملی فراهم کند، اما تماس‌های او با ارسلان در همان روزهای نخست بعد از ورود به بسکتبال ایران قطع شد.اینک تیم ملی در راه بازی‌های جام ملت‌هاست و در آن سو ارسلان کاظمی در زندگی جداگانه با تیم ملی به فکر حضور تاریخ سازش در NBA برای بسکتبال ایران است.

راهی که ارسلان رفته است

ارسلان کاظمی در صورت ورود به لیگ NBA نخستین ایرانی که در این بازی‌ها حاضر شده نخواهد بود، زیرا پیش از ارسلان، بسکتبال ایران با حامد حدادی معرفی شده بود، اما ارسلان کاظمی در مسیری متفاوت با حدادی در راه ورود به بسکتبال حرفه‌ای است که تاکنون بازیکنی از ایران آن را تجربه نکرده است.

او اولین ایرانی تمام تاریخ است که موفق به دریافت کمک هزینه دانشجویی برای بازی در لیگ دسته یک کالج‌های آمریکا (NCAA) شد. کاظمی در بدو ورود به ایالات متحده از دانشگاه‌های مریلند، سیتون هال، اوکلاهاما، میسوری، نبراسکا و رایس پشنهادهایی دریافت کرد، اما به رایس رفت.

کاظمی در اواسط فصل ٢٠١٣ به اورگن پیوست. جایی که تیم فوتبالش از بسکتبال بیشتر مطرح بود اما این بازیکن در یک بازی موفق شد با 17 اقدام ریباند چشم‌ها را خیره کند.در واقع بازی‌های خوب ارسلان در این کالج راه او را برای حضور در مراسم یارکشی (درفت) همواره کرد. او در یارکشی سال ٢٠١٣ و در انتخاب ٥٤ به واشنگتن پیوست که این تیم نیز ارسلان را به فیلادلفیا سونی سیکسرز داد.

ارسلان کاظمی پیش از رفتن به آمریکا کاپیتان تیم زیر 19 سال ایران در مسابقه‌های جهانی 2009 نیوزیلند بود. در سال ۲۰۱۰ به عنوان یکی از چهره‌های نوظهور بسکتبال ایران در مسابقه‌های جام جهانی استانبول به میدان رفت و در آنجا نیز بین ستارگان بسکتبال درخشید.

وقتی تمرینات تیم ملی بسکتبال برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک زیر نظر درک بائرمن، سرمربی جدید آلمانی آغازشد ارسلان کاظمی یکی از ۲۸ بازیکنی بود که به اردوی تیم بائرمن فراخوانده شد اما این دعوت مصادف بود با لیگ تابستانی زمانی که ارسلان باید تیم فیلادلفیا را همراهی می‌کرد.

از طرفی ارسلان کاظمی در پاسخ به پیگیری‌های مسئولان فدراسیون بسکتبال اعلام کرده بود سرباز است و به‌خاطر مشکلاتی که در سفرها بابت خروج از کشور دارد، نمی‌تواند در محل تمرینات تیم ملی حاضر شود.

سال گذشته در بازی‌های اینچئون تیم ملی بسکتبال در غیاب ارسلان کاظمی با از دست دادن نتیجه بازی فینال برابر کره جنوبی ضرر بزرگی کرد زیرا نوع بازی ارسلان در همان دیدار می‌توانست به تیم ملی کمک کند.

کاظمی در یک نگاه

ارسلان کاظمی ستاره بسکتبال ایران متولد 1369 در اصفهان است او در 17 سالگی به مدت یک فصل عضو تیم باشگاهی ذوب آهن بود و نبوغ خود را در رقابت های جهانی 2009 جوانان نشان داد جایی که با کسب 6/16 امتیاز و 2/12 ریباند و سه پاس گل در هر بازی عنوان امتیازآورترین بازیکن این مسابقات را از آن خود کرد. کاظمی در همه این سال ها روند رو به رشدی داشته و از ارکان اصلی تیم ملی محسوب می شود و در رقابت های جام جهانی بزرگسالان در ترکیه ازجمله اعضای این تیم بود.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها