به گزارش مهر، از زمانی که «کارل بنز» نخستین خودروی مدرن تاریخ را در دهه ۱۸۸۰ میلادی به دنیا معرفی کرد، انسان همواره خودرو را در جاده ها هدایت می کرده است.
پروفسور احمد راد، استاد ایرانی دانشکده مهندسی سیستم های مکاترونیک دانشگاه سیمون فریزر می گوید: حالا نوبت تغییر در این روند است.
وی هدایت پروژه ای بزرگ را بر عهده دارد که در آن بر روی خودروهای بدون راننده و سیستم های کمک راننده تحقیق می شود.
راد می گوید: به تدریج مفهوم «خودرو» به معنای واقعی تغییر کرده و به چیزی تبدیل می شود که شاید بهتر باشد آن را روبات خودکار بنامیم. در این فرآیند آنچه که راننده در خودروهای فعلی به عنوان هدایت کننده انجام می دهد به یک نقش نظارتی تبدیل می شود.
پروفسور راد و مهران شیرازی دانشجوی دکتری در دانشگاه سیمون فریزر بر روی شبیه ساز رانندگی پیشرفته ای کار می کنند که به نظر می رسد زمینه ساز نسل آتی خودروهای بدون سرنشین خواهد بود.
این شبیه ساز شامل صندلی خودرو و یک فرمان است که با داشبورد و قطعه ای در نقش شیشه جلو که شامل سه نمایشگر می شود ترکیب مورد نظر پروفسور راد و مهران شیرازی را تشکیل می دهد.
این نمایشگرها تصاویر کاملی از مسیر پیش رو را در اختیار کاربر شبیه ساز قرار می دهد. همچنین دو دوربین مادون قرمز که بر روی داشبورد نصب شده رو به راننده قرار دارد.
به گفته راد، این دوربین ها شامل یک ردیاب چشمی هستند که لحظه به لحظه مسیر دید راننده را زیر نظر دارد. از کاربردهای این سیستم می توان به این نکته اشاره کرد که راننده در هر حال چه کاری انجام می دهد، در حال ارسال پیامک است و یا اینکه به هر دلیل همراه با احساس خواب آلودگی رانندگی می کند.
فناوری جدیدی که این دانشمندان بر روی آن کار می کنند در آینده نزدیک بر روی خودروهای بدون سرنشینی نصب خواهد شد که در صورت تشخیص ناپایدار بودن شرایط راننده از جمله مصرف مشروبات الکلی یا هر ماده ای که تمرکز را از او بگیرد، مانع از ادامه رانندگی شده و حتی خودرو را به خانه بازمی گرداند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد