خرید ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: میزان خرید تضمینی گندم صبح امروز به ۸ میلیون تن رسید.
کد خبر: ۸۳۳۷۴۴
خرید ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، عباس کشاورز در ششمین گردهمایی مدیران جهادکشاورزی که امروز با حضور وزیر جهادکشاورزی در سالن حجاب برگزار شد با قدردانی از استان های شمال غربی در تولید گندم افزود : باوجود کاهش 32 درصدی میزان بارندگی در این استان ها کشاورزان و مسئولان با بکارگیری روش های مدیریت آبیاری توانستند رکورد خوبی در تولید گندم ثبت کنند.

وی از موسسه تحقیقات کشت دیم هم قدردانی کرد و گفت: امسال مجتمع کشت و صنعت مغان با

روش های نوین آبیاری و مدیریت کشت توانست در هر هکتار حدود 6 تن گندم برداشت کند در حالی که میانگین برداشت گندم در کشور حدود دو تن در هکتار است.

کشاورز درباره اجرای طرح های افزایش بهره وری آب افزود: امسال سطح زیرکشت گندم را کاهش می دهیم اما با بکارگیری روش های نوین آبیاری به ویژه آبیاری زیرسطحی و مدیریت علمی مزرعه و تمرکز بر افزایش عملکرد تولید درصددیم میزان تولید را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: به ازای مصرف هر مترمکعب آب در کشور 500 گرم گندم تولید می شود که قابل توجه نیست و باید امسال به 900 گرم در هکتار افزایش دهیم.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی همچنین از ایجاد انجمن بنیاد گندم کاران خبر داد و گفت: با همکاری کشاورزان نخبه و پیشرو این انجمن تشکیل شد و قرار است با همکاری متخصصان علمی کشاورزی و بهره گیری از تجارب ارزشمند این کشاورزان طرح بلوک بندی برای افزایش عملکرد تولید گندم در کشور اجرا شود.

کشاورز افزود: در طرح بلوک بندی ، روش های نوین آبیاری و دستاوردهای علمی متخصصان داخل و خارج کشور برای افزایش عملکرد تولید اجرا می شود.

وی درباره توسعه کشت دیگر محصولات راهبردی هم گفت : در تولید گندم تا حدودی موفق بودیم اما هنوز از شرایط راضی نیستیم و در محصولات دیگر مانند چغندرقند پیشرفت های خوبی داشتیم اما در توسعه کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا کارنامه قابل قبولی ارائه ندادیم و درصد خوداتکایی کشور در تولید دانه های روغنی حدود 6 درصد است.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی افزود: سال 92 برای تامین روغن مورد نیاز داخل کشور 14 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد که عدد بسیار سنگینی است.

کشاورز گفت: برای جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین تقویت اراضی زیرکشت گندم باید کلزا به عنوان کشت راهبردی در برنامه سال زراعی جدید قرار گیرد.

وی افزود: باید ساختار مناسبی برای خرید تضمینی دانه روغنی کلزا تعریف شود تا کشاورزان به کشت این محصول تشویق و ترغیب شوند.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: تاکنون 50 هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری شده است اما پس از گذشت سه ماه هنوز نتوانستیم پول کشاورزان را پرداخت کنیم به طور مثال به مجتمع کشت و صنعت مغان 4 میلیارد تومان بدهکاریم.

کشاورز تاکید کرد : باید میزان عملکرد تولید را در واحد سطح افزایش دهیم در غیر این صورت بهتر است کشت نکنیم و ما برای افزایش سطح زیرکشت اصراری نداریم اما نسبت به عملکرد تولید بسیار حساسیم.

کشاورز در این مراسم همچنین از اجرای استاندارد اجباری تولید کود شیمیایی در کشور خبر داد و گفت: در سال زراعی جدید براساس اجرای طرح کنترل کیفی کودهای شیمیایی تولید داخل و وارداتی هیچگونه کود شیمیایی غیراستاندارد در بازار و در میان کشاورزان توزیع نخواهد شد و از 6 ماه دیگر نیز استاندارد تولید و واردات کودهای شیمیایی در کشور اجباری می شود.

برنامه جامع افزایش تولید و خوداتکایی 8 محصول اساسی

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اعلام اینکه برنامه جامع افزایش تولید و خودکفایی هشت محصول اساسی کشور تدوین و نهایی شده است ، گفت :‌ براساس این طرح که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین شده است محصولات گندم ، جو ، برنج، شکر، پنبه، کنجاله و دانه های روغنی بدون افزایش سطح زیرکشت به افزایش عملکرد تولید در واحد سطح خواهد رسید.

عباس کشاورز گفت : با اجرای این طرح چهارساله درصد خوداتکایی در تولید دانه های روغنی از 6 درصد به 35 درصد خواهد رسید.

وی افزود : کشت دانه روغنی کلزا برای کنترل بیماری ها و آفات غلات و گندم ضروری است و باید حمایت شود.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: کشاورزان بدانند حتی اگر در تهیه روغن کمبودی نداشتیم باز هم برای پایداری در تولید گندم و دیگر محصولات اساسی و افزایش حاصلخیزی خاک از کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا حمایت می کردیم.

کشاورز گفت: کشت کلزا ، بیماری ها و آفات گندم و غلات را کنترل می کند و به عنوان کشت زمستانه نیز مورد توجه است.

وی درباره طرح خوداتکایی در تولید محصولات اساسی افزود: خوداتکایی به معنای خودکفایی نیست بلکه هدف برآورده کردن بخشی از نیازهای کشور به محصولات اساسی است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در تولید گندم 85 درصد نیاز کشور تامین شده است بنابراین در این محصول از مرز خوداتکایی عبور کردیم اما به خودکفایی نرسیدیم.

کشاورز افزود: تا چهارسال آینده در تولید گندم و جو به خودکفایی کامل خواهیم رسید.

وی گفت: در تولید برخی محصولات مانند شکر امکان رسیدن به مرحله خوداتکایی وجود ندارد در دانه های روغنی تا حدودی امکان پذیر است و در تولید برنج به علت محدودیت منابع ابی رسیدن به خوداتکایی به صلاح نیست.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید گندم را در سال زراعی 94-93 یازده میلیون و 500 هزار تن اعلام کرد و افزود: امروز میزان خرید تضمینی گندم به مرز 8 میلیون تن رسید و دیگر نیازی به واردات گندم برای تامین نان نداریم.

کشاورز گفت : از آنجا که میزان تولید گندم دروم مورد نیاز صنایع غذایی به حد کافی نیست و مقدار محدودی گندم دروم برای تامین نیاز صاحبان صنایع وارد می شود.

وی افزود : میزان تولید گندم امسال در مقایسه با سال گذشته 19 درصد افزایش یافت و این در حالی است که میزان بارندگی امسال 195 میلیمتر یعنی 25 میلی متر کمتر از سال گذشته بود.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی مصرف بهینه کود، افزایش کیفیت بذر، توسعه مکانیزاسیون و کنترل آفات و بیماریها را مهمترین عوامل افزایش تولید گندم در کشور دانست.

کشاورز پیش بینی کرد میزان تولید گندم در سال زراعی جدید 95-94 به دوازده ملیون و 700 هزار تن برسد.

newsQrCode
برچسب ها: گندم خرید تضمینی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها