این حکایت استانی است که گردوغبار و آلودگی هوا از یک سو و کمبودهای متعدد همچون نبود مراکز تفریحی و خدمات درمانی، حالا دیگر نهتنها سلامت جسمی و روحی شهروندانش را با چالش جدی مواجه کرده، بلکه نظام تعلیم و ترتبیت آن را نیز نشانه گرفته است؛ حکایت تلخ این روزهای استان خوزستان که بخوبی میتوان آن را از آمار بالای تقاضای معلمهایش برای خروج از این استان و نارضایتی و بیانگیزگی آنان پس از مخالفت با این درخواست و ماندن اجباری پشت میز تدریس مشاهده کرد.
خوزستان حدود 960 هزار دانشآموز دارد که بیشتر آنها در مدارس دو نوبته تعلیم میبینند و آنطور که مسئولان آموزش و پرورش میگویند این استان 1200 مدرسه دیگر نیاز دارد تا مدارس موجود از دو نوبته بودن خارج و تک نوبته شوند و به تبع آن شرایط تحصیلی نیز به لحاظ کیفی ارتقا یابد. اما این امر معضل جدی نظام آموزشی این استان نیست، بلکه معضل مهم و حتی نگرانکننده این نظام کمبود هزاران معلم و بالاتر از آن درخواست هزاران معلم برای انتقال و خروج از استان به سایر مناطق کشور است.
فرار مغزهای خوزستانی
سیدشریف حسینی از این امر به عنوان «فرار مغزهای استان» یاد میکند و به جامجم میگوید: گرچه آماری که توسط مسئولان آموزش و پرورش از معلمان متقاضی خروج از استان ارائه میشود، شاید چندان زیاد نباشد، اما اگر اجازه انتقال برای این قشر صادر و همین حالا اعلام شود که انتقال و هجرت از استان بلامانع است، بیشک بخش بزرگی از کارمندان و دبیران و معلمان درخواست انتقال به سایر استانهای کشور را خواهند داد و تنها کسانی از این قطار بازخواهند ماند که عرق وطنی یا وابستگی خانوادگی فامیلی داشته باشند و چاره دیگری جز ماندن برایشان نباشد.
به گفته وی، عوامل متعددی باعث دشوار شدن کار و زندگی بویژه برای قشر معلمان و دبیران شده است، که مهمترین آن، آلودگی هوا بهواسطه حضور 12 الی 13 ساله گردوغبار در استان است که دیگر فصل تابستان و زمستان نمیشناسد و مشکلات تنفسی و ریوی زیادی را در همه فصول برای مردم ایجاد کرده است. این شرایط درحالی است که گرمای زیاد هوا و شرجی بودن آن در 9 ماه از سال نیز آزاردهنده است که امسال حتی به بالای 50 درجه هم رسید.
نماینده مردم اهواز و باوی، ضعف امکانات و فضاهای آموزشی و کمبود دبیران بویژه در زمینههای تخصصی و فشار مضاعف بر روی دیگر دبیران، و از همه مهمتر وضعیت نامناسب معیشتی معلمان را از دیگر عوامل نارضایتی و درخواست آنان برای خروج از استان عنوان میکند.
حسینی یادآور میشود: قشر معلم و دبیر در خوزستان درحالی حقوقی مساوی با دیگر معلمان در سایر نقاط کشور و شهرهایی همچون تهران، اصفهان و کرج دریافت میکنند، که ناچار به تحمل شرایط آب و هوایی بسیار بد و ناسالم هستند که در این شرایط دلیل ندارد خود را پایبند به کار و فعالیت در این استان کنند.
خوزستان منطقه مرزی شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص فوقالعاده حقوق کارمندانی که در نقاط مرزی و مناطق کمتر توسعهیافته خدمت میکنند، نیز میگوید: گرچه چنین چیزی همچنان وجود دارد، اما اولا فقط چند منطقه مرزی و کمتر توسعهیافته همچون هندیجان، خرمشهر، آبادان و... را شامل میشود و ثانیا اینکه مقدار آن اصلا قابل توجه نیست تا عاملی برای تحمل و مدارا با شرایط سخت کار در استان باشد. به همین دلیل ما پیشنهاد پرداخت حق مرزی را برای همه شهرها و مناطق خوزستان دادیم و گرچه آگاهیم که میزان این حق مرزی خیلی کم است، اما باز معتقدیم اندک انگیزهای ایجاد میکند.
به گفته حسینی، حق بدی آب و هوا نیز باید توسط دولت در بودجه آموزش و پرورش این استان دیده شود، ضمن اینکه فاصله طبقاتی زیادی نیز بین حقوق سازمانهای مختلف وجود دارد که حقوق دبیران و معلمان تقریبا در کف این فهرست است و باید این فاصله نیز برداشته شود. به طور مثال اکنون کارمندان شرکتهای نفتی و صنعتی استان علاوه بر حقوق بسیار بالا، اضافه کار مناسب و حق سختی کار و بدی آب و هوا دریافت میکنند، حال آنکه کارمندان آموزش و پرورش که نقش مستقیمی در تعلیم و تربیت فرزندان ما دارند، از این شرایط حقوقی بیبهرهاند.
این نماینده مردم معتقد است که حتی بحث رتبهبندی معلمان برای کمک به افزایش حقوق آنها نیز دردی از معلمان استانهایی همچون خوزستان کم نمیکند و حتی این فاصله حقوقی را بیشتر میکند، زیرا کار و پژوهش و نوشتن کتاب و مقاله، مستلزم فراهم بودن شرایط مناسب زندگی، آب و هوایی و معیشتی است که معلمان این استان به دلیل محرومیت از این موارد، رتبهای نیز در طرح موجود کسب نکرده و با افزایش حقوق معلمان استانهای بهرهمند، این فاصله حقوقی بیشتر خواهد شد.
زندگی بهتر با انتقال
مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان نیز در این زمینه به جامجم میگوید: نظام آموزشی خوزستان درحالی از کمبودکه6000 معلم رنج میبرد که6000 نفر از نیروهای موجود در این نظام نیز هماکنون درخواست جابهجایی از مراکز کمتر توسعهیافته به اهواز یا انتقال از استان به سایر مناطق کشور را دارند.
محمد تقیزاده، تبعات جنگ هشت ساله، نبود امکانات و خدمات رفاهی درمانی و شرایط اقلیمی و جغرافیایی را مهمترین دلیل این تقاضا عنوان کرده و میافزاید: نهتنها معلمان بلکه سایر کارمندان و مردم خوزستان نیز در چنین شرایطی به هجرت از استان و فراهم کردن شرایط زندگی بهتر در سایر مناطق کشور برای خود و خانوادهشان میاندیشند.
جلب رضایت معلمان
مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان با بیان اینکه به دلیل شرایط خاص و کمبودها، طبعا با تمام درخواستهای انتقال موافقت نمیشود، اعلام کرد: موافقت با درخواست انتقال و جابهجایی شامل کارمندانی با بیماری خاص و یا شرایط خاص میشود، هرچند این اداره کل درصدد است تا با انجام اقداماتی رضایت معلمان را جلب و آنها را تشویق به ماندن کند.
به گفته وی، رایگان بودن مدارس خاص همچون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برای فرزندان معلمان از جمله این اقدامات است که تاکنون توانسته تا حدودی رضایت معلمان را جلب کند.
فاطمه مرادزاده - ایران
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: