کلینیک تغذیه

دارچین؛ رمز جوانی

دارچین رمز جوانی است و دمکرده آن ضعف پاها و کمر را از بین می‌برد.‌ رگ‌ها را باز می‌کند و باعث راحتی گردش خون می‌شود، پایین‌آورنده تب است و معده را پاک و آرام و قوی می‌کند بنابراین اگر ناراحتی معده دارید حتما دارچین استفاده کنید. اگر احساس سرماخوردگی کردید دمکرده دارچین بهترین داروست.‌
کد خبر: ۸۳۱۴۲۹

هل؛خداحافظی با نفخ

‌جویدن دانه‌های هل بعد از غذا به هضم و گوارش بهتر غذا کمک می‌کند و بوی نامطبوع دهان را از بین می‌برد.‌ نوشیدن دمکرده و داغ آن باعث از بین رفتن سوءهاضمه و نفخ معده و روده می‌شود.‌ یکی از خواص ویژه هل جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است. این دانه انرژی‌زاست، از این رو به رفع افسردگی و اضطراب کمک می‌کند. غرغره دمکرده آن در دهان باعث برطرف شدن زخم‌های دهانی می‌شود. کلیه‌ها را تقویت می‌کند و درمانی برای شب‌ادراری کودکان است.‌ اگر کمی گرد هل را در گوش بریزید، درد گوش را تسکین می‌دهد.‌

گلپر؛ گیاه میکروب‌کش

هر یک از ما حداقل یک بار باقالی را با گلپر خورده‌ایم و با بو و مزه آن آشنا هستیم، ولی گلپر یکی از ادویه‌جاتی است که متاسفانه با وجود داشتن خواص بسیار زیاد، خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

گلپر ضدعفونی‌کننده و میکروب‌کش است، خوردن کم آن باعث نشاط می‌شود و در هضم غذا بسیار مفید است. ترشحات معده را زیاد کرده و سموم بدن را دفع می‌کند. خوردن گلپر شیر مادران و عرق بدن را زیاد می‌کند. اشتهاآور، مسکن سینه درد و درمان سکسکه است.

گلپر از فساد ترشی جلوگیری می‌کند؛ البته بجز عطر و مزه خوبی که به آن می‌دهد. گلپر خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدنفخ دارد و معمولا همراه با مواد غذایی نفاخ مثل باقالی استفاده می‌شود. دانه‌های گلپر تقویت‌کننده معده و دستگاه گوارش است و افرادی که معده ضعیفی دارند، می‌توانند از پودر گلپر به عنوان ادویه در غذا استفاده کنند.

دانه‌های گلپر مثل سیر و پیاز خاصیت گندزدایی و ضدعفونی دارد و بعضی کرم‌های روده را دفع می‌کند. البته استفاده از گلپر موارد منعی هم دارد. مثلا اگر فردی در اولین تماس با گلپر یا دیگر ادویه‌جات نوعی حساسیت را مشاهده کرد، باید آن را جدی بگیرد، زیرا در صورت استفاده بیشتر، میزان حساسیت نیز افزایش پیدا می کند و خطرناک است. مصرف زیاد گلپر تپش قلب را زیاد می‌کند و باعث سقط جنین می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها