بشار اسد در تازه‌ترین مصاحبه اش چه گفت؟

سران سعودی هنوز وارد عصر تمدن نشده‌اند

رئیس جمهوری سوریه تازه‌ترین دیدگاه و تحلیل از بحران کشورش و طرف‌های دخیل در آن از ترکیه و آمریکا گرفته تا ایران و روسیه را ارائه کرد. در این میان توصیفی ویژه و سوالی واقعگرایانه از عربستان به افکار عمومی ارائه کرد.
کد خبر: ۸۲۹۵۹۲
سران سعودی هنوز وارد عصر تمدن نشده‌اند

به گزارش فارس، «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، تازه‌ترین مصاحبه خود را به شبکه «المنار» وابسته به مقاومت لبنان اختصاص داد.

رئیس‌جمهور سوریه، حل سیاسی قریب‌الوقوع در کشورش را بعید دانست و گفت که حل بحران ممکن نیست تا زمانیکه دخالت‌های خارجه با اشکال مختلفش ادامه دارد «بخصوص کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند شخصیت‌های مد نظر خود را بر شرکت در گفت‌وگوها تحمیل می‌کنند، حال آنکه این افراد نماینده مردم سوریه نیستند».

اسد گفت که او از عبارت «حل سیاسی» استفاده نمی‌کند و ترجیح می‌دهد از «مسیر سیاسی» استفاده کند. او سفر «ولید المعلم» وزیر خارجه به «عمان» را در همین راستا دانست و گفت که بحران را با مقامات عمانی بررسی کرد.

آمریکا در پی چیست؟

به اعتقاد اسد، «آمریکا نه می‌خواهد تروریسم [در سوریه] پیروز شود نه می‌خواهد آنقدر ضعیف شود که اجازه دهد منطقه به ثبات برسد بلکه می‌خواهد اوضاع به سوی آشوب همچنان در حرکت باشد».

در زمانیکه ترکیه به دخالت مستقیم نظامی در شمال خاک سوریه می‌اندیشد، بشار اسد در این مصاحبه سران آنکارا و ریاض را فراموش نکرد. اسد سران سعودی را «گروهی» دانست که «هنوز وارد عصر تمدن» نشده‌اند و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه را «سلطان اخوانی» توصیف کرد که «رؤیاهای بزرگی» در سر دارد.

توصیف سران سعودی

از نظر اسد، چه تبلیغات [ریاض] علیه سوریه تشدید شود چه نشود، نتیجه در خصوص عربستان یکی است؛ این کشور هنوز از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کند. «اگر بخواهیم از پاسخ تشدید حملات لفظی را بدهیم می‌توانیم جوابشان را بدهیم.. اما چه انتظاری دارید از گروهی که هنوز وارد عصر تمدن انسانی نشده‌اند. آیا حرف اخلاقی یا واقعگرایانه یا دارای ابعاد سیاسی از آنان انتظار دارید؟ اگر چنین انتظاری داشته باشیم، مشکل از ماست نه آنان».

سوال شبکه المنار از میزان جدیت دولت ترکیه در ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه نیز سبب شد تا اسد بگوید «اردوغان رؤیاهایی دارد.. رؤیاهایی بزرگ که رهبر باشد.. اینکه سلطانی اخوانی باشد. الان همه این رؤیاها فروپاشیده.. اردوغان و دست‌پرورده‌اش [احمد داوود] اوغلو در این بحران ثابت کردند که آلت دستی بیش نیستند که الان رؤیای بزرگی در سوریه دارند و آن ایجاد منطقه حائل است و این آخرین رؤیای این دو در سوریه پس از فروپاشی رؤیاهای سابقشان [در تونس و مصر ] است.

ایران با سوریه و سوریه با ایران است

اسد اتحاد با ایران را «اتحادی با عمر سه دهه» خواند؛ «چه چیز جدیدی هست وقتی با ایران هستیم؟ ما اساسا روابطمان قوی است. ما متحد یکدیگریم. ما با ایرانیم و ایران با سوریه. چه چیزی در ائتلاف جدید متفاوت است؟».

او سیاست روسیه را «اصولی» دانست که هر روز بر میزان اصولی بودن آن افزوده شده است؛ «سیاست روسیه ثابت است و از شخص یا یک رئیس‌جمهور حمایت نمی‌کند. اساسا پذیرفتنی نیست که یک کشور یک رئیس‌جمهور را حمایت کند. این، دخالت در امور داخلی است».

رئیس‌جمهور سوریه مصر را نیز فراموش نکرد و سیگنال‌های دوستانه‌ای برای قاهره فرستاد و گفت «شکی نیست که روابط میان سوریه و مصر و عراق، ویژگی خاص خود را دارد زیرا این کشورها اساس تمدن عربی در طول تاریخ هستند. ما تمایل شدید به رابطه با مصر داری. حتی در زمان (محمد) مرسی اخوانی به عنوان رئیس‌جمهور، تلاش نکردیم که به مصر بی‌احترامی کنیم اول به خاطر اهمیت این روابط و دوم به دلیل ارتباط سوریه و مصر که حتی در زمان مرسی هم قطع نشد... آنچه ما در مرحله کنونی می‌خواهیم این است که مصر پایگاهی علیه سوریه یا دیگر کشورهای عربی نباشد اما در مرحله بعد می‌خواهیم که مصر نقش کشوری مهم را ایفا کند.

اسد در خصوص رژیم صهیونیستی نیز گفت که «تروریست‌ها ابزار اصلی تجاوز اسرائیل به سوریه هستند و آنچه این تروریست‌ها انجام می‌دهند، خطرناکتر از آنچیزی است که اسرائیل انجام می‌دهد برای همین خواستیم اول با ادوات و ابزارهای آن مبارزه کنیم».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
۰
۰
پس فكر كردی تو،با اون جنایتایی كه میكنی و بمب و موشك رو سر مردم خودت میریزی و ب.... وارد عصر تمدن شدی؟ بترس از روزی كه.... .
ناذا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
۰
۰
دست این اسد به خون دهها هزار زن و كودك آلوده است ...انشالله خدا انتقام میگیرد.

نیازمندی ها