قتل‌های خانوادگی بخصوص همسرکشی از جمله جنایت‌هایی است که از گذشته وجود داشته و با گذشت زمان فقط انگیزه قاتلان و نحوه جنایت‌ها تغییر کرده است.
کد خبر: ۸۲۷۳۱۵

قتل همسر باعث از هم پاشیده شدن کانون خانواده و ازجمله جنایت‌هایی است که پلیس و دستگاه قضایی نمی‌توانند برای جلوگیری از آن وارد عمل شوند و دیگر نهاد‌های فرهنگی باید در این حوزه نقش پررنگ‌تری داشته باشند.

همسرکشی ریشه در اختلافات بین همسران دارد و شناسایی این اختلافات و تلاش برای رفع آن می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از وقوع قتل داشته باشد. ما در پرونده‌های همسرکشی شاهد آن هستیم که زوج‌ها پس از بروز اختلاف و به دلیل ناتوانی در حل آن خواسته و ناخواسته مرتکب قتل شریک زندگی می‌شوند.

مردان اغلب به دلیل عصبانیت و ناتوانی در کنترل آن همسران خود را می‌کشند، ولی زنان با برنامه‌ریزی و در برخی موارد با کمک شخص سومی مرتکب قتل شوهر خود می‌شوند. کمک گرفتن از روان‌شناسان، بزرگان فامیل و مشاوران می‌تواند این مشکلات را حل کرده و کار را به جاهای باریک نکشاند.

والدین نیز باید به فرزندان خود مهارت زندگی مشترک و حل مشکلات را پیش از ازدواج آموزش دهند. همان‌طور که به آن اشاره کردم نقش نهاد‌های فرهنگی در پیشگیری از این جنایت‌ها پررنگ‌تر از پلیس و دستگاه قضایی است و این نهاد‌ها نیز باید با آموزش‌های لازم به زوج‌ها به‌صورت محله محور اقدام کنند و به آنها آموزش دهند قتل و حتی طلاق نخستین گزینه در برابر مشکلات زندگی مشترک نیست و آنها به جای تصمیم‌هایی بر اثر عصبانیت باید در جهت رفع مشکلات تلاش کنند.

دکتر علی نجفی توانا - استاد دانشگاه و جرم‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها