بهترین عکس لوکاس فوگلیا

کابوها در صحرای نوادا

تازه‌ترین آمار از تعداد نیروهای خارجی گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق نشان می‌دهد

اعزام 20 هزار نفر از 81 کشور

از زمان آغاز درگیری در سوریه در سال 2011، یکی از موضوعاتی که بیش از همه مورد توجه قرار داشت بحث حضور نیروهای خارجی در صف گروه‌های تروریستی و تکفیری بود. این موضوع که در ابتدا چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت، حال به تهدیدی امنیتی برای بسیاری از کشورهای منطقه و همچنین کشورهای غربی تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۲۶۱۷۵
اعزام 20 هزار نفر از 81 کشور

روزنامه دیلی‌تلگراف بتازگی گزارشی منتشر و تخمینی از تعداد این نیروها را اعلام کرد.بنابر این گزارش، از سال 2011 تاکنون تخمین زده می‌شود 20 هزار نیروی خارجی از 81 کشور دنیا برای پیوستن به گروه‌های تروریستی، به عراق و سوریه سفر کرده باشند.

در حالی‌که آمار تائید شده و رسمی در این زمینه وجود ندارد، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بسیاری از این افراد همچنان در میدان نبرد حضور داشته باشند.

روزنامه دیلی‌تلگراف که این برآوردها را توسط سازمان ملل، گروه مطالعاتی سوفان و مرکز بین‌المللی مطالعات رادیکالیسم در لندن تهیه کرده است، به این نکته اشاره می‌کند که در جریان درگیری‌های داخلی افغانستان با نیروهای شوروی بین 10 هزار نفر از نیروهای خارجی که عمدتا اهل کشورهای همسایه بودند به افغانستان رفتند اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد گروه تروریستی داعش در مقایسه با دیگر گروه‌ها، سهم بیشتری در جذب نیروهای خارجی تاکنون داشته است.

مبدا اعزام نیرو

براساس اطلاعاتی که این گزارش ارائه می‌کند، کشورهای آسیایی سهم بسزایی در این آمار دارند و حدود 11 هزار نفر از ساکنان این کشورها در عضویت گروه‌های تروریستی هستند. کشورهای عرب و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سهم بسزایی در این زمینه دارند حتی به گزارش دیلی‌تلگراف به نظر می‌رسد عربستان و تونس در این زمینه رکورددار باشند.

این روزنامه با اشاره به رفتن حدود 5000 تونسی به عراق و سوریه نوشت: این در حالی است که مقامات تونس تاکنون مانع رفتن بیش از 5000 نفر دیگر از شهروندان این کشور به کشورهای مذکور شده‌اند. در این میان نزدیک به 3000نفر از شهروندان عربستانی نیز برای پیوستن به صف تروریست‌ها عازم سوریه و عراق شده‌اند.

اروپایی‌ها و غربی‌ها شاید به هیچ وجه تصور نمی‌کردند اعضای خارجی گروه‌های تروریستی روزی به تهدیدی برای خود آنها تبدیل شوند. اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد حدود 5000 نفر از اعضای گروه‌های تروریستی از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به این مناطق اعزام شده‌اند.

کشورهای روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان در این زمینه از دیگر کشورها پیشی گرفته‌اند. براساس برآوردهای صورت گرفته حدود 700 انگلیسی برای پیوستن به گروه‌های افراطی و تروریستی به سوریه و عراق رفته‌اند و در این میان گفته می‌شود حدود نیمی از آنها به کشورشان بازگشته و 50 نفر آنها نیز در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

شورشیان چچنی که از روسیه به عضویت این گروه‌ها درآمده‌اند، پس از گذشت چهار سال در حال حاضر حضور فعالی در این گروه‌ها دارند و تعدادی از آنها به ساختار رهبری داعش نیز رسیده‌اند.

سن و سال افراد اعزام‌ شده

موضوع دیگری که این گزارش به آن اشاره کرده، سن و سال افرادی است که به این گروه‌ها پیوسته‌اند. گزارش شده میانگین سن این افراد بین 18 تا 29 سال است و حتی ورود افرادی بین 15 تا 17 سال نیز اعلام شده است.

این در حالی است که میانگین سن افرادی که برای جهاد به افغانستان می‌رفتند، بین 25 تا 35 سال بود. بسیاری از این نیروهایی که وارد عراق و سوریه شده‌اند هیچ آموزش نظامی یا تجربه جنگی نداشته‌اند.

از این رو وظیفه آموزش آنها بر عهده نیروهای قدیمی‌تر و باتجربه‌تر ترویست‌ها گذاشته است. به عنوان مثال حدود 500 شهروند سعودی هم اکنون عضو گروه تروریستی جبهه النصره و داعش هستند که از سال‌ها پیش در عراق حضور داشته و تجربه مبارزه با نیروهای آمریکایی را دارند. شبه‌نظامیان چچنی که تجربه جنگ در منطقه قفقاز را دارند، بخش دیگری از این اعضای کارکشته هستند.

طی این مدت دلایل متعددی برای پیوستن شهروندان خارجی به گروه‌های تروریستی بیان شده است. بتازگی کارشناسان فرانسوی در گزارشی اعلام کردند آن دسته از شهروندان این کشور که به عراق و سوریه مهاجرت کرده‌اند، افرادی بی‌هدف در زندگی بوده که دچار بحران هویت بوده‌اند.

بنا به گزارش دیلی تلگراف، این دلایل را می‌توان برای بسیاری از کشورهای دیگر و بخصوص کشورهای اروپایی صادق دانست. در این میان گروه‌های تروریستی و بخصوص داعش با تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی توانستند بسیاری از این افراد را به سمت خود جذب کنند.

تهدیدی برای آینده جهان

مشکل مهم بازگشت تروریست‌ها به کشورهایشان است. البته لزوما همه افرادی که از سوریه و عراق باز می‌گردند را نمی‌توان تهدیدی برای کشورها دانست زیرا تعداد زیادی از آنها طی این چند سال با مشاهده خشونت تروریست‌ها سرخورده شده یا منزوی گشته‌اند. اما مشکل اینجاست که تفکیک قائل شدن بین تروریست‌های بالقوه و افراد افسرده و منزوی کار بسیار دشواری است. روزنامه دیلی تلگراف می‌نویسد: جنگ سوریه به محل پرورش نسل جدیدی از تروریست‌ها تبدیل شد. به همین دلیل دنیا باید تا سال‌های آینده با تروریسم ناشی از این درگیری‌ها روبه‌رو شود.

حسین خلیلی - بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها