یادداشت1

ماه مجلس

«ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد»؛ این شعری است که در وصف رسول اکرم (ص) سروده شده و با حضور و وجود پربرکت رسول اکرم و تداوم اندیشه‌ها و شخصیت ایشان در اهل بیت(ع)، صفت ماه کامل و بدر در مورد آن بزرگواران صدق می‌کند.
کد خبر: ۸۲۶۱۵۳

وجود پربرکت رسول اکرم و اهل بیت، محور درست وحدت جهان اسلام است. این وحدت، هم در مبانی قابل کشف و رویت است و هم در رفتار و گفتار رسول اکرم در دوران تاسیس جامعه اسلامی در مدینه منوره و گسترش آن به کل جهان متمدن آن روز. وحدت مدنظر اسلام و اهل بیت، وحدتی است که علاوه بر مبانی فکری و قرآنی آن، منشا جامعه، تحول و تطور آن و سرنوشت مشترک جامعه اسلامی را در برمی‌گیرد. وحدت در جهان اسلام، وحدت نظری محض نیست بلکه وحدتی است بر مبنای مصالح و منافع مشترک که بر پایه‌ای از اعتقاد مشترک و رهبر کل جهان اسلام که رسول الله و اهل بیت(ع) باشند.

در زندگی اهل بیت(ع) همواره دفاع از کلیت جامعه اسلامی مشهود است و توصیه‌های فراوان و مکرر اهل بیت به پیروان خود مبنی بر این‌که به پیروان سایر مذاهب به دیده تکریم و تعظیم نگاه کنید در همین راستا بوده است. تبعیت از اهل‌بیت(ع) هرگز به معنی جدایی‌افکنی در جامعه اسلامی نبوده است و اگر در روزگار ما افراط‌گرایانی در جوامع مسلمان پدید آمده‌اند به‌طور یقین این افراط‌گرایان از آبشخور نامسلمانی و از آبشخور سلطه‌گران جهانی، تغذیه و سیراب می‌شوند و فرقی نمی‌کند که این افراط‌گرایان، خود را مدافع اهل سنت قلمداد کنند یا مدافع تشیع. صحت این گفتار به اثبات رسیده است که کسانی که به نام اهل‌بیت‌(ع) سعی در گسترش تفرقه در جهان اسلام می‌کنند به اسلام و تشیع ربطی ندارند و به درستی می‌توان آنها را شیعه انگلیسی نامید و همچنین کسانی که به نام دفاع از اهل سنت به کشتار و تکفیر سایر پیروان اسلام می‌پردازند به طور قطع و یقین به اسلام و اهل سنت تعلق ندارند. آنچه که منافع مسلمانان را تامین می‌کند همان وحدت کامل مسلمانان و کشورهای اسلامی است. این سخن تنها برای عبور از یک مرحله نیست بلکه سخنی است به درازای تاریخ اسلام. امت اسلامی، زمانی از عزت و اقتدار برخوردار بوده که در درون آن اتحاد برقرار بوده باشد و هرگاه تفرقه‌ای میان آن رخ داده است در معرض تطاول و تجاوز و تعدی قدرت‌های زورمند و سلطه‌گر قرار گرفته است. جامعه پیرو اهل‌بیت‌(ع) جامعه‌ای است وحدت گرا و توحید‌طلب. این اتحاد در کلمه توحید منشا دارد و زیباتر از تعریف و توصیف اهل‌بیت(ع) از توحید و گریز از شرک، در فرهنگ ملل اسلامی کمتر می‌یابیم؛ تعبیرات و تعریف‌هایی بی نظیر در گفتار و رفتار که جامعه اسلامی را بر حول محور کلمه توحید و وحدت کلمه خوانده‌اند و ندایشان در عمق تاریخ همچنان پابرجاست.

دکتر صباح زنگنه

تحلیلگر مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها